فونیکسریمکسبهتام

در زمان آلودگی هوا چه کنیم؟

عصر خودرو- کارشناس ارشد محیط زیست گفت: استفاده از ماسک m۳، نخوردن غذاهای چرب، نوشیدن آب زیاد، مصرف سبزیجات و لبنیات ازجمله مواردی است که برای کاهش تأثیرات آلودگی هوا بر بدن ضرورت دارد.

در زمان آلودگی هوا چه کنیم؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران ، شایان صادقی کارشناس ارشد محیط زیست درباره اقداماتی که باید در مواجهه با آلودگی هوا داشته باشیم، اظهار داشت: در هوای آلوده باید آن دسته از مواد غذایی را مصرف کرد که خاصیت خنثی کنندگی مواد سمی موجود در هوا را داشته باشند.

وی گفت: هر فرد روزانه نزدیک به 22 هزار بار تنفس می‌کند از این‌رو تقریبا به 15 کیلوگرم هوا در روز نیازمند است.

کارشناس ارشد محیط زیست ادامه داد: بنابراین هنگام آلودگی هوا از بینی تنفس کنید نه از دهان و در هنگام تردد در فضای خارج از منزل از ماسک m3 استفاده کنید.

صادقی درباره چگونگی مصرف مواد خوراکی، بیان داشت: در هنگام مواجهه با آلودگی هوا از خوردن غذاهایی با چربی‌های جامد حیوانی و گیاهی و تنقلات کم ارزشی چون چیپس، پفک و موادی چون سوسیس و کالباس پرهیز کنید.

وی ادامه داد: سیر، پیاز و تره فرنگی حاوی گوگرد هستند و می‌توانند از مخاط دستگاه تنفسی در برابر آلودگی محافظت کنند.

کارشناس ارشد محیط زیست با تأکید بر اینکه نوشیدن آب زیاد در زمان‌هایی که هوا آلوده است به شدت ضروری است، افزود: نوشیدن آب زیاد به کلیه‌ها کمک می‌کند تا املاح اضافی از بدن خارج شود و ذرات آلوده ناشی از تنفس هوای آلوده مدت کمتری در بدن بمانند.

صادقی تصریح کرد: نوشابه‌های گازدار مصرف نکنید که باعث اختلال جذب عناصر مفید در بدن می‌شود.

وی با اشاره به خوردن غذاهی حاوی اسیدهای چرب امگا3، گفت: ماهی‌های روغنی سرشار از اسیدهای چرب امگا3 هستند که تنگی نفس و اثرات زیان بار ترکیبات التهاب آور را کاهش می‌دهد، بهتر است نحوه مصرف به صورت بخار پز، آب پز یا تنوری باشد.

کارشناس ارشد محیط زیست با بیان اینکه در زمان آلودگی هوا باید از مواد غذایی آنتی اکسیدان‌های سلنیوم و بتاکاروتن‌ها استفاده کنیم، افزود: وجود بتاکاروتن در سبزیجات و میوه‌هایی مثل طالبی، انبه کدو تنبل، فلفل، اسفناج، کلم و زرد آلو وجود دارد.

صادقی ادامه داد: غذاهای دریایی، مرغ، نان، آجیل و غلات سبوی دار هم دارای سلنیوم هستند که مصرف آنها در زمان آلودگی هوا موثر است.

وی درباره مصرف دیگر مواد لازم برای کاهش تأثیرات آلودگی هوا، گفت: مصرف موادی چون کرفس، اسفناج، گوچه فرنگی، لیمو شیرین، نارنگی، پرتقال و برگه سبز کاهو دارای ویتامین C هستند در زمان آلودگی کمک کننده است.

کارشناس ارشد محیط زیست ادامه داد: مصرف موادی چون جوانه گندم، روغن‌های گیاهی،‌ گردو، بادام، زیتون، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز، ویتامین E دارند که در کاهش تأثیر آلودگی مفید هستند.

صادقی توضیح داد: مصرف موادی چون شیر، کره، زرده تخم مرغ دارای ویتامین D هستند و استفاده از آنها در زمان آلودگی هوا موثر است.

وی با بیان اینکه آن دسته از مواد غذایی که شامل پکتین هستند، سرب موجود در هوا را می‌گیرند، گفت: مصرف روزانه یک عدد سیب، پرتقال یا توت فرنگی در زمان آلودگی هوا تأثیر بسزایی در کاهش آثار هوای ناسالم دارند چرا که این مواد شامل پکتین هستند.

کارشناس ارشد محیط زیست تأکید کرد: افرادی که کمبود کلسیم دارند، بیشتر در معرض خطر آلودگی با سرب قرار می‌گیرند، لذا خوردن غذاهای حاوی فسفر، منیزیم و کلسیم هم ضرورت دارد.

صادقی در پایان گفت: مصرف شیر، ماست و دوغ کم چرب به عنوان خنثی کننده سموم و کاهش صدمات دستگاه تنفسی و التهاب دستگاه گوارش موثر است، البته افرادی که کمبود کلسیم دارند باید با مصرف بیشتر لبنیات بدن خود را در برابر آلودگی هوا واکسینه کنند.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
      آرشیو