• پیوند قلب به سبک ایرانی
  • پیوند قلب به سبک ایرانی
  • پیوند قلب به سبک ایرانی
  • پیوند قلب به سبک ایرانی
  • پیوند قلب به سبک ایرانی
  • پیوند قلب به سبک ایرانی
  • پیوند قلب به سبک ایرانی
پیوند قلب به سبک ایرانیپیوند قلب به سبک ایرانیپیوند قلب به سبک ایرانیپیوند قلب به سبک ایرانیپیوند قلب به سبک ایرانیپیوند قلب به سبک ایرانیپیوند قلب به سبک ایرانی
سه پیشرانه محبوب شاسی‌بلند سواران را بشناسید؛

پیوند قلب به سبک ایرانی

عصر خودرو -این روزها عواملی مثل گرانی بیش‌ازحد خودروهای جدید و خصوصاً شاسی‌بلندها و از طرفی کهنگی و قدیمی بودن تکنولوژی خودروهای حاضر در کشور که باعث مصرف بالای سوخت و آلودگی هوا، هزینه‌های جاری بالا، استهلاک قطعات ناشی از قدیمی بودن و کارکرد بالای آن‌ها می‌شود و از همه مهم‌تر خروجی پایین نسبت به پیشرانه‌های جدیدتر، باعث شده است تا بسیاری از افرادی که دنبال یک پیشرانه قوی و به‌روزتر هستند، به سمت موتورهای وارداتی کشیده شوند.

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، در این رویه غیرقانونی که در خودروهای شاسی‌بلند دیده می‌شود و در نمونه‌های سواری کمتر است به‌طور عمده از سه پیشرانه استفاده می‌شود که عبارت‌اند از موپار جیپ، 3uz تویوتا و سری LS جیام. در این مطلب نگاهی داریم به مشخصات این سه پیشرانه.
پیشرانه 3UZ
سری موتورهای UZ تویوتا از سال 1989 تا 2013 برای خودروهای ساخت این شرکت استفاده‌شده است که باسابقه 24 ساله، نشان از یک موتور قابل‌اعتماد و کاراست. این موتور که بیشترین استفاده از آن در کشورمان بین اهالی دو دیفرانسیل سوار دیده می‌شود از سری UZ موتورهای تویوتا است که نسخه‌های دیگر آن با نام‌های 1UZ به حجم 4 لیتر و 2UZ به حجم 4.7 نیز ساخته می‌شود. موتور 3UZ یک پیشرانه هشت سیلندر خورجینی 32 سوپاپ با تکنولوژی vvti به حجم4292 سی‌سی بوده که اساساً ساخت ژاپن است. بسیاری این پیشرانه تنفس طبیعی را به نام موتور لکسس می‌شناسند که دلیل آن‌هم استفاده از این پیشرانه در خودروهای لکسس LS430 و GS430 و SC430 است که البته در برخی محصولات دیگر ساخت تویوتا مثل کراون نیز از این پیشرانه استفاده‌شده است. این موتور بسته به سال تولیدش بین 290 تا 300  اسب بخار قدرت به همراه 441 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که این روزها در کشورمان، باواسطه‌هایی دست‌ساز به گیربکس خودروهای مدنظر متصل شده و بیشتر برای کویرگردی و مسابقات مورداستفاده قرار می‌گیرد. قابل‌ذکر است که تویوتا با استفاده از همین موتور یک نمونه 4.4 لیتری 500 اسب بخاری را برای مسابقات سوپر GT سال 2009 آماده کرده بود. قیمت این پیشرانه در حال حاضر از حدود 15 میلیون تومان شروع می‌شود.

پیشرانه موپار جیپ
موپار بخش قطعات و خدمات گروه کرایسلر بوده که نام آن از دو عبارت motor و part گرفته‌شده است. پیشرانه 6 سیلندر خطی 242 اینچ مکعبی یا همان 4 لیتری جیپ که در کشورمان به موتور موپار یا رانگلری شناخته می‌شود، یکی از محبوب‌ترین پیشرانه‌ها در بین اهالی جیپ سوار است که قیمت مناسب آن باعث شده است تا بسیاری برای داشتن یک پیشرانه قوی‌تر به سمت استفاده از این موتور بروند. در این میان عده‌ای فقط از سر سیلندر این موتور بر روی بلوک پیشرانه‌های استاندارد جیپ استفاده می‌کنند که به دلیل داشتن سوپاپ‌های بزرگ‌تر و ضریب تراکم بالاتر، منجر به افزایش قدرت تولیدی می‌شود و عده‌ای نیز نصب موتورهای کاربراتوری و یا انژکتوری آن را ترجیح می‌دهند. پیشرانه 4 لیتری جیپ برای مدل‌های مختلفی از جیپ‌های رانگلرهای YJ  و TJ و همچنین چروکی‌های XJ و گرند چروکی‌های ZJ و WJ از سال 1987 تا 2004 در مدل‌ها کاربراتوری و انژکتور مورداستفاده قرار گرفت. این پیشرانه بسته به سال تولید دارای تغییرات جزیی است که البته کمتر کسی در کشورمان به آن توجه دارد و جالب‌تر اینکه مدل‌های کاربراتوری به خاطر ساده‌تر بودن و امکان استفاده با کاربراتورهای موتور 258 اینچ مکعبی جیپ که در کشورمان به‌وفور دیده می‌شود، طرفداران بیشتری دارد. از نکات قابل‌توجه این پیشرانه می‌توان به قدرت بالای آن در عین سادگی و استهلاک پایینش اشاره کرد به‌نحوی‌که بیش از 5 میلیون از این موتور توسط کرایسلر ساخته شد که برای جیپ مورداستفاده قرار گرفت. قدرت بالای تولیدی در عین 12 سوپاپه بودن و همچنین استهلاک پایین آن از دیگر مواردی است که این پیشرانه را محبوب کرده است. طبق اعلام شرکت سازنده، این موتور در حوالی 500هزار کیلومتر نیاز به سرویس پیدا می‌کند!
پیشرانه 4 لیتری 12 سوپاپ جیپ در مدل‌های کاربراتوری تا انژکتوری، توانی برابر با 177 تا 190 اسب بخار و 304 تا 319 نیوتن‌متر گشتاور دارد. این پیشرانه که این روزها به تعداد زیادی در کشورمان مورداستفاده قرار می‌گیرد، قیمتی بین 11 تا 20 میلیون تومان برای نمونه‌های کاربراتوری و یا انژکتوری دارد.
سری موتورهای LS
با توجه به حضور انبوه ساخته‌های جنرال موتورز در کشورمان، دارندگان این خودروها معمولاً برای تقویت خودروهای خود از سری موتورهای LS جنرال موتورز استفاده می‌کنند که در بین طرفداران این پیشرانه  به نام کوروتی نیز شناخته می‌شود که دلیل آن‌هم استفاده از این موتور برای شورلت کوروت است. سری LS تنوع بسیاری زیادی دارد که همگی هشت سیلندر خورجینی با 16 سوپاپ در سر سیلندر هستند اما بااین‌وجود بیش از بقیه، سه نمونه LS1 و LS3 و LS6 در کشورمان طرفدار دارند که البته استفاده از پیشرانه آخری، بسیار کم است و نمونه LS1 بیش از دیگران طرفدار دارد.
موتورهای LS1 از سال 1997 تا 2005 بر روی خودروهای تولیدی جنرال موتورز نصب می‌شدند و درواقع همان 350 های مدرنیزه شده هستند که با حجم 5.7 لیتر و البته به‌صورت انژکتوری و... بین 305 تا 350 اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. گشتاور این پیشرانه بر اساس سال تولید و اینکه از روی چه ماشینی بازشده است بین 474 تا 494 نیوتن‌متر است. اما LS3 پیشرانه‌ای جدید از نسل چهارم موتورهای LS است که از سال 2008 تا 2017 تولید شد و با حجم 6.2 لیتر، قدرتی برابر با 426 تا 436 اسب بخار و گشتاوری به میزان 570 تا 580 نیوتن‌متر دارد. در کشورمان با توجه به شباهت بالای ساختاری دو موتور 350 و LS1، این پیشرانه بیش از دیگر ساخته‌های جدید GM محبوبیت دارد.

Copyright © 2015 - Asrekhodro by Daustany