فونیکسریمکسبهتام

نور لیزری ب ام و و موتور جدید دایملر در بین بهترین اختراعات آلمان

عصر خودرو- نور لیزری چراغ‌های ب.ام.و و طرح حذف اصطکاک پیستونها در موتور خودرو که از سوی دایملر ارائه شده، در مرحله نهایی جایزه بهترین اختراع آلمان حضور داشتند.

نور لیزری ب ام و و موتور جدید دایملر در بین بهترین اختراعات آلمان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو»  به نقل از دویچه وله، در مرحله نهایی جایزه "آینده آلمان"، دو ابداع خودرویی حضور داشتند. اختراع اول که توسط متخصصان شرکت دایملر ارائه شده، دستگاهی است که با کمک آن "نانو ذره" به درون سیلندر موتور پاشیده می‌شود. با این کار یک لایه بسیار نازک ایجاد شده و روغن در آن جای می‌گیرد که باعث حرکت تقریبا بدون اصطکاک پیستون‌ها در سیلندر می‌شود.

    دو سیم که از آلیاژ آهن و کربن ساخته شده‌اند در درون سیلندر موتور نوری را تولید می‌کنند که در درون آن قطرات فلز در گاز نیتروژن ذوب شده و بصورت ذرات نانو و در لایه‌ای بسیار نازک بر روی بدنه سیلندر موتور جای می‌گیرد. با ورود روغن به درون محفظه‌های موجود درون این لایه، از اصطکاک ناشی از حرکت پیستون‌ها بشدت کاسته می‌شود.

    این اختراع از یک سو باعث کاهش اصطکاک در درون موتور شده و از سوی دیگر سه درصد از مصرف سوخت موتور نیز کاسته می‌شود. علاوه بر آن، این دستگاه همچنین باعث می‌شود تا حجم موتورها کوچکتر و وزن آن نیز کمتر شود، زیرا کار موتور را از وجود دستگاهای دیگر بی‌نیاز می‌سازد.

    اختراع دیگر مربوط به محققان شرکت‌ خودروسازی ب.ام.و و شرکت صنایع روشنایی اوسرام (Osram) است. این محققان با استفاده از نور لیزر، تعریف جدیدی برای استفاده از نور خودرو در شب ارائه کردند. تاکنون مشکل استفاده از نور لیزر، رنگ آن بوده که آبی یا قرمز است. محققان موفق شدند رنگ نور لیزر را به سفید تبدیل کنند.

    آن‌ها سرامیک مخصوصی تولید کردند که با عبور نور لیزر از آن، ابتدا به زرد و سپس با ترکیب آن با رنگ آبی به سفید تبدیل می‌شود.

    اکنون از نور لیزر که رنگ آن به رنگ سفید تبدیل شده توسط یک دستگاه الکترونیک پیچیده بصورت هوشمند استفاده می‌شود تا نور بسیار قوی لیزر باعث انعکاس در چشم و به اصطلاح "کور کردن" راننده‌ خوردروهای مقابل نشود. این دستگاه شامل سیستم‌ قطع نور در مواقع ضروری و تصادف نیز هست.

    برد نور چراغ‌های مجهز به تکنیک لیزر که در اتومبیل‌های ب.ام.و بصورت سریال نصب شده اکنون به 600 متر رسیده است. گرچه از این اختراع در وهله نخست در صنایع خودروسازی استفاده شده، اما دیری نخواهدی گذشت که صنایع تولید روشنایی اوسرام نیز از تکنیک این اختراع استفاده‌های بیشتری ببرند.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو