فونیکسریمکسبهتام

خودرویی ها در بازار سرمایه /۹ آذر ۹۵

خزامیا تیر خلاص خودرویی ها را زد

عصر خودرو- در پایان معاملات امروز گروه خودرویی تعداد ۶۳.۶ میلیون سهام به ارزش معاملات ۱۵ میلیارد تومان در ۸ هزار نوبت معاملاتی دست به دست شدند، که نسبت به روز معاملاتی قبل حجم و ارزش معاملات روند افزایشی داشت، با این وجود شاخص کل گروه خودرو و ساخت قطعات با حدود ۲۵۸ واحد معادل ۱.۳۱ درصد سقوط در مدار ۱۹ هزار و ۳۳۱ واحدی قرار گرفت.

خزامیا تیر خلاص خودرویی ها را زد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» ، امروز شاهد افزایش عرضه ها و فشار فروش در اکثر نمادهای گروه خودرویی بودیم ، نمادهای خموتور ، خگستر و خپویش با صف فروش  سبکی مواجه شدند .  اما خگستر نهایتا با 4 درصد افت قیمت پایانی در 3,915 ریال صف فروش خود را جمع کرد،  در مقابل خفناور  که از نمادهای مورد توجه گروه قطعه سازی بود توانست صف خرید 1.4 میلیونی را در قیمت 2,948 ریال تشکیل دهد.
    لذا در این روز علیرغم بازاری کم حجم، متعادل و منفی شاهد افزایش فشار فروش ها در گروه خودرویی بودیم به طوری که از بین 22 نماد معاملاتی تعداد 19 نماد کاهش قیمت را تجربه کردند و فقط نمادهای 
    خفناور و خزر سبز پوش بودند، صکوک مرابحه سایپا هم در نزدیکی صفر درصد مثبت قرار داشت.
    مهم ترین دلایل قرمز پوش بودن گروه خودرویی، در وهله اول توقف نماد خزامیا بود، این خودروساز با انتشار خبر تعدیل منفی سنگین 99 درصدی در بودجه براساس عملکرد 6 ماهه شوک منفی را به سهامداران خودرویی وارد کرد، سود هر سهم خزامیا که در بودجه قبلی 81 ریال پیش بینی شده بود اکنون به 1 ریال تنزل کرده است، لذا امروز سازمان بورس نماد خزامیا را باتوجه به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم متوقف کرد.
    عامل مهم دیگر، ادامه توقف خساپا به عنوان لیدر خودرویی ها می باشد که باعث معاملاتی گنگ در انتظار بازگشایی این نماد شده و از زمان توقف نماد تاکنون حجم  و ارزش معاملات گروه به شدت تنزل کرده است.
    نیمه تعطیل بودن هفته جاری هم می تواند دلیلی دیگر برای رکود در بورس و به ویژه گروه خودرویی باشد با این حال اخبار مثبتی نیز در گروه خودرویی وجود دارد که ممکن است در هفته آینده تاثیرشان را نشان دهند .
    یکی از مهمترین خبرها، تشکیل مجمع فوق العاده پارس خودرو و صحبتهای مدیر عامل گروه سایپا درخصوص قرارداد سیتروئن و سایر مسایل است که مختصرا اشاره می شود، گفتنی است در مجمع فوق العاده خپارس مبلغ افزایش سرمایه به میزان 15,946 میلیارد ریال مورد تصویب قرار گرفت.
    به گفته جمالی مدیر عامل گروه سایپا، 49 درصد سهام سایپا کاشان به پارس خودرو واگذار شده  یعنی یک شریک تجاری مستقیم سیتروئن در سایپا کاشان، پارس خودرو است و این ظرفیت بسیار بزرگ برای این شرکت فراهم شده است.
    همچنین، مذاکرات با نیسان به عنوان شریک تجاری قدیمی پارس خودرو به خوبی صورت گرفته است و به گفته ایشان حداکثر تا پایان سال 95 یا اوایل سال آینده ظرفیت مشارکت با نیسان به پارس خودرو افزوده شود، وی همچنین اظهار داشته همه محصولات برلیانس از جمله گروه اچ 200 نیز از ابتدای سال آینده در پارس خودرو متمرکز خواهد شد.
    جمالی در خصوص بازار الجزایر هم به عنوان یک بازار صادراتی خوب توضیح داده که شرکت جوینت ونچر با سرمایه گذاری 75 درصد از سوی طرف الجزایری و 25 درصد از سوی گروه سایپا در حال شکل گیری است و به زودی خط تولید محصولات ما در  این کشور راه اندازی خواهد شد همینطور در نیجریه و ساحل عاج مذاکرات خوبی برای همکاری و صادرات آغاز شده است.
    از این رو، با اصلاح ساختار مالی که در پارس خودرو صورت گرفته، علاوه بر اصلاح حقوق صاحبان سهام، این شرکت از شمولیت ماده 141 خارج و ظرفیت های لازم برای استفاده از فرصت های بازار سرمایه و بازار پولی کشور را به دست آورده که این موضوع، با رشد تولیدی که در گروه سایپا اتفاق افتاده است و با این اصلاح ساختار می تواند آینده درخشانی برای پارس خودرو رقم زند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط