فونیکسریمکسبهتام

بررسی و مقایسه سوزوکی گرند ویتارا و سانگ یانگ نیوکوراندو

سربازان کوچک

عصر خودرو- خودرو‌های کراس‌اوور اصولا برای آفرود طراحی نشده‌اند و بسیاری از آنها به دلیل ارتفاع کم از سطح زمین و عدم برخورداری از سیستم چهار چرخ متحرک، حتی مناسب راندن در مسیرهای خاکی و آفرود‌های سبک نیز نیستند‌. از طرفی با وجود قیمت بالای شاسی‌بلندهای واقعی و عدم دسترسی به بسیاری از آنها در بازار کشور (‌به علت قوانین سختگیرانه واردات)، تنها یک راه پیش روی آن دسته از خریدارانی قرار می‌گیرد که آفرودر حرفه‌ای نبوده اما علاقه دارند گاهی به صورت تفریحی به آفرود‌های سبک بروند و آن انتخاب یک کراس‌اوور مجهز به سیستم چهار چرخ متحرک است‌.

سربازان کوچک
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، به همین بهانه و در صفحه انتخاب این شماره از ضمیمه «شاسی‌بلند» به سراغ سوزوکی گرند ویتارا و سانگ‌یانگ نیو کوراندو رفته‌ایم؛ 2 کراس‌اوور که با قیمت معقول‌تر نسبت به رقبا، قابلیت‌های آفرود نسبتا مناسبی را به نسبت این کلاس به خریدار عرضه می‌کنند.

    طراحی
    سوزوکی گرند ویتارا در حدود یک دهه‌ای که از حضورش در بازار ایران می‌گذرد، چهره‌ای عامه‌پسند را از خود به نمایش گذاشته است و اکثریت مردم آن را به عنوان خودرویی زیبا می‌شناسند‌. در طراحی گرند ویتارا نکته خاص و خیره‌کننده‌ای وجود ندارد و تنها مواردی همچون برآمدگی دور گلگیر‌ها و نحوه طراحی چرخ زاپاس روی درب عقب، از نکات مثبت و جالب توجه طراحی آن هستند‌. اما آنچه که گرند ویتارا را در نظر عموم جذاب جلوه داده است، هماهنگی فوق‌العاده‌ای است که در طراحی آن وجود دارد به گونه‌ای که همه اجزا به گونه‌ای حساب شده در کنار یکدیگر قرار گرفته و استایلی ماندگار را به گرند ویتارا بخشیده‌اند طوری که هنوز هم چهره آن چندان رنگ و بوی قدیمی و از مد افتاده به خود نگرفته است‌. در فیس‌لیفت جدید گرند ویتارا نیز که در ماه‌های اخیر توسط ایران خودرو معرفی شده، شاهد تغییرات جزئی در سپرجلو، جلو پنجره و رینگ‌ها هستیم که اندکی نمای ظاهری گرند ویتارا را بهبود بخشیده‌اند‌. در داخل کابین گرند ویتارا نیز اوضاع به همین منوال بوده و یک طراحی منظم اما بسیار ساده را شاهد هستیم‌. نسل جدید سانگ‌یانگ کوراندو نیز که در ایران با نام نیو‌کوراندو شناخته می‌شود، نسبت به نسل قبلی خود (که چهره‌ای به تمام معنا، قدیمی و نازیبا داشت‌)، تحولی همه‌جانبه و رو به جلو را تجربه کرده که این امر را مدیون طراحان استودیو طراحی ایتال دیزاین است‌. طرح کلی کوراندو، تلفیقی هوشمندانه از خطوط تیز و نرم است که چهره‌ای بسیار مدرن و زیبا را در ذهن بیننده متبادر می‌سازد و در این بین گرافیک و نحوه نور‌پردازی چراغ‌های جلو و عقب از نقاط جالب توجه طراحی آن به شمار می‌آیند‌. اما نقطه قوت اصلی طراحی کوراندو، در درون کابین نهفته است؛ جایی که هماهنگی چینش اجزا  به همراه زیبایی و کیفیت ظاهری مناسب آنها، چهره‌ای فراتر از این کلاس را به کوراندو بخشیده است‌.

    مشخصات و توانمندی‌های فنی
    سوزوکی گرند ویتارا مجهز به یک پیشرانه 2.4 لیتری با حداکثر قدرت 169 اسب بخار و حداکثر گشتاور 227نیوتن‌متر است که این پیشرانه با اتصال به یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک (‌5 سرعته دستی‌)، ضمن مصرف 9.7 لیتر (‌9 لیتر‌) سوخت در هر 100 کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد 12 ثانیه (11.7 ثانیه) و حداکثر سرعت 175 کیلومتر بر ساعت (‌185 کیلومتر بر ساعت‌) را برای این سامورایی خوشنام به ارمغان می‌آورد‌. گرند ویتارا با این پیشرانه، سواری و کشش به نسبت خوبی داشته و هندلینگ آن با توجه به ارتفاع نسبتا زیاد اتاق مناسب است (‌البته گاهی جای خالی سامانه ESP در آن احساس می‌شود) و تنها نکته منفی آن از نظر فنی، گیربکس قدیمی آن بوده که گاهی در معکوس کشیدن کند عمل می‌کند که البته این ضعف با وجود حالت‌های 2 و L روی گیربکس و امکان معکوس کشیدن به صورت دستی، تا حد زیادی قابل چشم‌پوشی است‌. ‌قلب تپنده نیوکوراندو را نیز یک پیشرانه 2 لیتری با حداکثر قدرت 149 اسب بخار و حداکثر گشتاور 197 نیوتن‌متر تشکیل می‌دهد که این پیشرانه با اتصال به یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، ضمن مصرف 8.5 لیتر سوخت در هر 100کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد 14.6 ثانیه و حداکثر سرعت 166کیلومتر بر ساعت را برای این کره‌ای خوش‌تیپ به ارمغان می‌آورد‌. کوراندو شتابگیری خیلی معمولی و تا حدی کند دارد اما یک سواری نرم و با هندلینگ بسیار مناسب را به سرنشینان خود عرضه می‌کند که در این بین عملکرد مناسب گیربکس 6 سرعته هوشمند آن نیز بی‌تأثیر نیست‌.

    توانایی‌های آفرود
    سوزوکی گرند ویتارا را می‌توان به جرأت یکی از توانمند‌ترین کراس‌اوور‌های دو‌دیفرانسیل بازار ایران، در زمینه آفرود دانست‌. زاویه ورود و خروج مناسب، به همراه امکان انتخاب حالت‌های 4H‌، 4H Lock و 4L برای دیفرانسیل و همچنین وجود حالت L (‌دنده سنگین‌) در گیربکس گرند ویتارا، آن را در هر دو نمونه گیربکس دستی و اتوماتیک به گزینه‌ای مناسب برای آفرود‌های نرم تبدیل کرده است و شاید اگر ارتفاع گرند ویتارا از سطح زمین اندکی بیشتر بود، این امکان وجود داشت که یک آفرود نیمه‌سنگین را نیز با آن تجربه کرد‌. در مقابل، نیو کوراندو نیز مجهز به سیستم AWD هوشمند بوده که در شرایط گوناگون، نیرو و گشتاور مورد نیاز را به سر چرخ‌ها می‌رساند و سیستم‌های ایمنی آن نیز بیشتر از رقیب است اما نمی‌تواند در آفرود به اندازه گرند ویتارا توانمند باشد، اما در این زمینه، یک سر و گردن بالاتر از خودرو‌هایی از قبیل توسان و اسپورتیج قرار می‌گیرد‌.

    امکانات رفاهی و ایمنی
    سوزوکی گرند ویتارا از لحاظ سطح آپشن، قابل قبول بوده و مواردی همچون کیلس استارتر، تهویه مطبوع اتوماتیک، روکش چرمی صندلی‌ها، گرمکن صندلی‌های جلو، ماساژور صندلی راننده، کروز کنترل، سیستم صوتی و تصویری، گیرنده تلویزیونی، 3 عدد مانیتور، سیستم ترمز ABS و EBD و 6 عدد ایربگ را شامل می‌شود که یک مجموعه آپشن کاربردی را تشکیل می‌دهد و تنها ایرادی که می‌توان به آن وارد کرد، نبود سانروف (‌با توجه به سلیقه ایرانیان‌) است‌. در مقابل، نیو کوراندو از لحاظ امکانات رفاهی و ایمنی غنی‌تر از گرند ویتارا بوده و مواردی همچون کیلس استارتر، سانروف، کروز کنترل، تهویه مطبوع اتوماتیک، کنترل کیفیت هوا، تنظیم برقی صندلی راننده، گرمکن برای تمامی صندلی‌ها، گرمکن فرمان، سردکن صندلی راننده، سیستم صوتی با 6 عدد بلندگو، قابلیت تعویض دنده از روی فرمان، سنسور باران، آینه تاشو برقی، دِی‌لایت، سیستم ترمز ABS و EBD‌، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (‌ESP‌)، سیستم فعال محافظت از واژگونی (‌ARP‌)، سیستم کمکی شروع حرکت در سر بالایی (‌HSA‌) و 6 عدد ایربگ در آن مشاهده می‌شود‌.

    سخن پایانی
    سوزوکی گرند ویتارا و سانگ‌یانگ نیو کوراندو، 2 کراس‌اوور با‌کیفیت هستند که ضمن برخورداری از ویژگی‌های قابل توجه، قیمت مناسب‌تری نیز نسبت به رقبا دارند. از مزایای گرند ویتارا نسبت به نیو کوراندو می‌توان به سواری راحت‌تر، چهره به‌روز‌تر و امکانات رفاهی بیشتر اشاره کرد و در عوض برگ‌های برنده گرند ویتارا نسبت به رقیب را نیز می‌توان در پیشرانه پر‌قدرت‌تر، قابلیت آفرود بیشتر و خدمات پس از فروش گسترده‌تر خلاصه کرد، تا انتخاب شما چه باشد‌. لازم به ذکر است که هم‌اکنون ایران خودرو نمونه فول آپشن سوزوکی گرند ویتارا فیس‌لیفت با گیربکس اتوماتیک را با قیمت 135 میلیون و 388 هزار تومان به فروش می‌رساند و سانگ‌یانگ نیو کوراندو نیز با قیمت 136 میلیون و 500 هزار تومان (بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده) توسط رامک خودرو قیمت‌گذاری شده است‌.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو