فونیکسریمکسبهتام

گزارش اولیه حادثه برخورد قطارهای مسافری منتشر شد

عصر خودرو- روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای جزییات گزارش سانحه برخورد قطارهای مسافری در بلاک گرداب- هفتخوان مورخ ۹۵/۹/۵ منتشر کرد.

گزارش اولیه حادثه برخورد قطارهای مسافری منتشر شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایران جیب ، در اطلاعیه راه آهن جمهوری اسلامی ایران در خصوص جزییات این سانحه آمده است‌: در ساعت 7:22 صبح روز 95/9/5، قطار مسافری سمنان - مشهد شماره 3242 (متشکل از لکوموتیو شماره 1557 و 5 دستگاه سالن مسافری) در بلاک گرداب - هفتخوان (کیلومتر 291) به انتهای قطار مسافری تبریز - مشهد شماره 4802 (متشکل از لکوموتیو شماره 1622 و 13 دستگاه سالن مسافری) که به دلیل مشکلات ناشی از برودت هوای سرد و ترمز خود به خودی قطار متوقف شده بود، برخورد می کند که  در این حادثه متاسفانه تعدادی از مسافرین و مامورین قطار جان خود را از دست داده و تعدادی از مسافرین نیز دچار مصدومیت می‌شوند.

    در این اطلاعیه آمده است:  دراین سانحه لکوموتیو 1557 از خط خارج ، واژگون شده و دچار حریق می شود و سه سالن انتهایی قطار تبریز- مشهد و 5 سالن قطار سمنان- مشهد نیز دچار حریق می‌شوند و هر دو بلاک زوج و فرد مسدود می شوند.

    توالی رخدادها تا وقوع حادثه طبق مستندات مندرج در این اطلاعیه به این ترتیب است که  در ساعت 6:14 مورخ 95/9/5، قطار 4802 تبریز- مشهد با 432 نفر مسافر از ایستگاه گرداب به سمت هفتخوان حرکت می  کند که  مطابق اطلاعات به دست آمده از سامانه ثبت وقایع، قطار مذکور از ساعت 6:32 به علت برودت هوا و ترمز خود به خود قطار؛در کیلومتر 291 متوقف بوده است.

    همچنین ساعت 7 صبح کشیک مامورین CTC و کنترل خاتمه یافته و مامورین جدید جایگزین می‌شود.

    در ساعت 7:08 لکوموتیوران قطار 4802 تبریز- مشهد طی تلفنگرام شماره 1 سیار از طریق ایستگاه هفتخوان به کنترل ترافیک شاهرود اعلام می‌کند: "به علت یخ زدن ترمز قطار، در کیلومتر 291 متوقف هستیم که پس از رفع عیب، ادامه سیر خواهیم داد."

    در ساعت 7:08 قطار مسافری 3242 سمنان- مشهد با 110 نفر مسافر وارد ایستگاه گرداب شده و در ساعت 7:09 به صورت عبوری به ایستگاه هفتخوان حرکت می‌کند.

    در ساعت 7:14 قطار مسافری سمنان- مشهد 3242، با توجه به قرمز بودن چراغ بلاک میانی در پشت چراغ IB60  متوقف و لکوموتیوران قطار با اعلام مراتب توقف و قرمزبودن چراغ از کارشناس CTC کسب تکلیف می‌کند.

    کارشناس CTC شاهرود به صورت شفاهی   از طریق بیسیم مجوز خاموش کردن سیستم ATC و ادامه سیر تا ایستگاه هفتخوان را به لکوموتیوران قطار سمنان- مشهد اعلام می کند و قطار در ساعت 7:18 از محل حرکت می‌کند. همچنین کارشناس CTC ضمن مکالمه با کنترل منطقه نسبت به گزارش خرابی IB61 اقدام می‌کند.

    در ساعت 7:22 کنترلر کنترل ترافیک شاهرود، طی تلفنگرام به شماره 7761- 95/9/5 مراتب خرابی را به مامور علائم، اعلام می‌کند.

    ساعت 7:22 قطار مسافری 3242 سمنان- مشهد با سرعت Km/h 132 (سرعت مجاز در بلاک 140 Km/h) با قطار 4802 تبریز-مشهد (متوقف) برخورد می‌کند.

    برئاساس مستندات موجود مامورین کنترل ترافیک شاهرود، مامورین اپراتور CTC،مامورین قطار 4802 تبریز -مشهد و مامورین قطار 3242 سمنان-مشهد از جمله افراد درگیر در این حادثه بوده‌اند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو