فونیکسریمکسبهتام

اجرای نخستین قرارداد پسابرجامی در ایران‌خودرو

عصر خودرو- انتخاب عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» از سوی مقام معظم رهبری برای سال ٩٥، گروه صنعتی ایران‌خودرو به‌عنوان قطب اصلی تولید و صنعت ایران را بر آن داشت تا همسو با سیاست‌های دولت تدبیر و امید نسبت به طرح‌ریزی آنچه تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است، اقدام کند.

اجرای نخستین قرارداد پسابرجامی در ایران‌خودرو
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از شرق ،برهمین‌اساس ایران‌خودرو تبدیل‌شدن به خودروساز جهانی با همکاری و مشارکت خودروسازان برتر جهانی و البته با تقویت توان تولید داخلی را مصرانه پیگیری کرده است. همکاری با تولیدکنندگان معتبر و مطرح آسیایی و اروپایی رهیافتی برای دستیابی به اهداف ترسیم‌شده در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در گروه صنعتی ایران‌خودرو است. بر همین اساس اولین قرارداد پسابرجامی در حوزه صنعت خودرو از سوی ایران‌خودرو به مرحله اجرائی رسیده و با پایه‌ریزی شرکت مشترک ایکاپ و برگزاری اولین جلسه هیأت‌مدیره این شرکت، برنامه‌ریزی برای تولید محصول مشترک انجام شده است. در آبان‌ماه سال جاری اولین بدنه محصول پژو ٢۰۰٨ رنگ شده و با تجهیز سالن‌های تولید، اولین محصول شرکت ایکاپ در اسفندماه وارد بازار خواهد شد. در این مقال نگاهی بر عملکرد و فعالیت‌های اخیر بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه خواهیم داشت

    انتقال فناوری روز تولید قطعات

     مطابق با مفاد ایران قرارداد تولید محصول مشترک ایران‌خودرو و پژو در سال سوم فعالیت به ٧۰ درصد تولید داخلی خواهد رسید. مشارکت قطعه‌سازان ایرانی و اروپایی عامل بسیار مهمی در انتقال فناوری و به‌روزرسانی تولیدات قطعه‌سازان و افزایش کیفیت قطعات تولیدی خواهد بود؛ بر همین اساس به موازات اجرای قرارداد پژو، مذاکرات قطعه‌سازان دو شرکت برای ایجاد جوینت‌ونچر در حوزه قطعه‌سازی با رویکرد انتقال دانش و فناوری تولید قطعه در حال انجام است که بخشی از آن به سرانجام رسیده است. در برنامه ایران‌خودرو صادرات محصولات ایکاپ به بازارهای هدف پژو تدارک دیده شده است. از دیگر سو هر محصولی که به‌وسیله پژو طراحی و تولید شود و توجیه اقتصادی داشته باشد، در شرکت ایکاپ تولید خواهد شد.

    تقویت برند ملی

    در کنار همکاری‌های بین‌المللی، گروه صنعتی ایران‌خودرو تقویت برند ملی و عرضه محصولات جدید با نشان داخلی را نیز دنبال می‌کند؛ به‌گونه‌ای که در راهبرد این شرکت، ٤۰ درصد از سبد محصولات تولیدی متعلق به برند ملی خواهد بود. ارتقای محصولات فعلی با برند ملی از جمله آن است، «دنا» بهبود یافته که از محصولات مورد پسند مشتریان است و به‌زودی وارد بازار خواهد شد. درحال‌حاضر ایران‌خودرو توانسته با تولید روزانه حدود دوهزارو ٤۰۰ دستگاه انواع خودرو سواری و وانت که مجموع آن از ابتدای سال تا روزهای پایانی آبان‌ماه از ٤۰۰‌ هزار دستگاه فراتر رفته، دغدغه برای تیراژ تولید نداشته و به فکر کیفیت و ارتقای محصولات خود باشد؛ زیرا افزایش و بهبود کیفیت محصولات نیز از رئوس اصلی برنامه‌های ایران‌خودرو است. برهمین‌مبنا پروژه‌های کیفی متعددی در خطوط تولید این شرکت به اجرا گذاشته می‌شود که نتایج ارزیابی‌های شرکت بازرسی نیز مؤید روند روبه‌بهبود کیفیت محصولات این شرکت است.

    خدمات پس از فروش و فعالیت‌های امدادی به مشتریان

    شرکت خدمات پس ‌از ‌فروش ایران‌خودرو، ایساکو، با تدوین برنامه‌های جامع و به‌روز، به‌دنبال کسب رضایت حداکثری مشتریان است. این شرکت موفق شده میانگین مدت‌زمان انتظار برای دریافت خدمات امدادی را به ٢٨ دقیقه کاهش دهد. درحال‌حاضر با هدف‌گذاری انجام‌شده می‌کوشد این شاخص را به ٢٥ دقیقه کاهش دهد. براساس اعلام نتایج ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران شرکت ایساکو توانسته با کسب بیشترین امتیاز در ارائه خدمات خودرویی در صدر جدول ارزیابی سال ٩٤ این شرکت قرار گیرد. شرکت ایساکو مقام اول خدمات پس از فروش را در حالی در بین ٣٩ شرکت ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش خودرویی تثبیت کرد که در هفت دوره متوالی این ارزیابی‌ها که از سوی سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد انجام شده و به تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیده، همواره در جایگاه نخست قرار داشته است. ویژگی مهم این دوره از ارزیابی‌ها تغییر کلی مدل ارزیابی و نزدیک‌شدن آن به استانداردهای جهانی بود که باعث شد، بررسی‌ها بسیار سخت‌گیرانه‌تر انجام شود. ایساکو برای ارائه خدمات مطلوب پس از فروش به مشتریان محصولات جدید ایران‌خودرو اعلام آمادگی کرده است؛ با توجه به برنامه‌ریزی ایران‌خودرو برای ورود خودروهای جدید به بازار، ایساکو به‌عنوان متولی خدمات پس از فروش این خودروساز، آماده خدمت‌رسانی به مشتریان است و درحال‌حاضر خدمات خودروی «اچ٣۰ کراس» در شبکه خدمات ایساکو ارائه می‌شود. تعدادی از نمایندگی‌های ایساکو از طریق مدیریت آموزش فنی، آموزش‌های لازم برای ارائه خدمات پس از فروش این خودرو را کسب کرده‌اند.

    حفظ سهم بازار

    گروه صنعتی ایران‌خودرو موفق شده در سال گذشته سهم بازار محصولات خود را به ٥٤ درصد برساند؛ این شرکت درصدد است با تولید و عرضه محصولات متنوع و جدید سهم فعلی را حفظ کرده و حتی افزایش دهد. افزایش درخور توجه میزان فروش محصولات در سال جاری از افزایش رونق محصولات ایران‌خودرو در بازار و اقبال مشتریان از آن حکایت دارد. بدیهی است که این افزایش حاصل سیاست‌گذاری‌های مناسب ایران‌خودرو در حوزه بازار است. در سال ٩٥ روش‌های منعطف و متنوعی برای فروش محصولات فعلی ایران‌خودرو در نظر گرفته شد. تأمین نیاز و سلیقه گروه‌های درآمدی مختلف مبنای تصمیم‌گیری‌های ایران‌خودرو درزمینه فروش محصولات است. فروش نقدی و اقساطی با ارائه تسهیلات مناسب زمینه خودرودارشدن بسیاری از مشتریان را فراهم کرده است. معاونت بازاریابی و فروش ایران‌خودرو پیش از عرضه محصول جدید مطالعات گسترده‌ای برای بررسی وضعیت بازار انجام می‌دهد. برگزاری کلینیک محصول یکی از روش‌های ارزیابی بازار برای پذیرش محصول جدید و بررسی تقاضای مشتریان برای آن است.

    گام‌های ایران‌خودرو در بازارهای صادراتی

    تولید بدون سرمایه‌گذاری از راهبردهای اصلی ایران‌خودرو در کشورهای صادراتی هدف است. ایران‌خودرو در طبق تفاهم‌نامه‌ای که در بهار امسال با کشور آذربایجان به امضا رسانده بود عملیات ساخت خط تولید محصولات خود برای مونتاژ محصولات خود در این کشور را آغاز کرد. ایران‌خودرو هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری در آذربایجان انجام نداده و مشارکت به صورت ارائه خدمات فنی و مهندسی برای راه‌اندازی خط مونتاژ است. این پروژه با سرمایه‌گذاری ١٤‌میلیون‌دلاری طرف آذربایجانی و با ظرفیت تولید سالانه ١۰‌ هزار دستگاه خودرو، نیمه نخست سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و محصولات برند ایران‌خودرو شامل خودروهای دنا، رانا، سمند و سورن در آن تولید خواهد شد. به گفته مدیرعامل ایران‌خودرو هدف بعدی و فاز توسعه‌ای در این خط، تولید اتوبوس خواهد بود و این خودرو تجاری نیز در این خط به تولید خواهد رسید. از دیگر اقدامات ایران‌خودرو در بازارهای بین‌المللی، آغاز صادرات خودروهای پلیس به ترکمنستان است. یکی از برنامه‌های ایران‌خودرو افزایش سهم در بازار کشورهای آسیای میانه و قفقاز از طریق اتحادیه گمرک این کشورها است و برهمین‌اساس صادرات به کشورهای ترکمنستان، بلاروس و راه‌اندازی سایت آذربایجان و قزاقستان را در دستور کار قرار داده است. مطابق با اهداف ترسیم‌شده برای سال ٩٥، ٣۰ درصد صادرات ایران‌خودرو به کشورهای آسیای میانه و قفقاز (CIS) خواهد بود که تعداد شش تا ٩‌ هزار دستگاه هدف‌گذاری شده است. بخش دیگر صادرات محصولات ایران‌خودرو به کشور عراق است که علاوه بر خودروی سواری به صورت قطعات منفصله، صادرات کامیون به صورت آماده نیز برنامه‌ریزی شده است. در سال جاری گروه صنعتی ایران‌خودرو با هدف توسعه بازارهای بین‌المللی بیش از ٣۰۰ دستگاه دنا به الجزایر صادر کرد و به‌این‌ترتیب بازار ایران‌خودرو در بازارهای شمال آفریقا احیا شد. الجزایر به عنوان دومین بازار قاره آفریقا همواره مورد توجه خودروسازان برتر جهانی بوده است. پس از صادرات دنا به بازار الجزایر و استقبال مردم، بنا بر درخواست بخش خصوصی، احداث سایت مونتاژ در این کشور برنامه‌ریزی شده است. برهمین‌اساس شرکت جوینت ونچری با سرمایه‌گذاری ٨۰درصدی طرف الجزایری به نام «آیام کو» ایجاد شده و هم‌زمان با صادرات بیش از ٣۰۰ دستگاه دنا، تجهیزات خطوط تولید که سهم ایران‌خودرو در این مشارکت است ارسال شده است.

    نتایج ارزیابی کیفیت محصولات

    در آخرین نتایج ارزشیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران بیشتر محصولات ایران‌خودرو سه ستاره کیفی را کسب کرده‌اند. براساس نتایج ارزشیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتهی به مهرماه ٩٥، محصول ٢۰٦ صندوق‌دار ایران‌خودرو، با ارتقای کیفیت موفق به دریافت سه ستاره کیفی شده است. در کلاس قیمتی ٢٥ تا ٥۰‌ میلیون، تندر ٩۰ ایران‌خودرو و رانا نیز سه ستاره کیفی را کسب کرده‌اند. محصول گراندویتارا که در ایران‌خودرو خراسان تولید می‌شود نیز مانند دوره‌های گذشته ارزیابی توانسته سه ستاره کیفیت را از آن خود کند. در جدول کیفی خودروهای کار، محصول وانت تندر ایران‌خودرو صدرنشین بوده و توانسته سه ستاره کیفی را کسب کند. همچنین در آخرین ارزیابی صورت‌گرفته از سوی شرکت رنو، محصولات رنو تولیدی در شرکت ایران‌خودرو (تندر) در مرز طلایی کیفیت شرکت رنو قرار گرفته و عنوان کیفیت برتر محصولات تندر در خاورمیانه، آفریقا و هند را کسب کردند.

    پیشرفت‌ها در حوزه قوای محرکه

    صنعت خودرو جهان به سمت استفاده از موتورهای سه سیلندر توروبو شارژ با قدرت بیشتر هم‌زمان با مصرف سوخت و میزان آلایندگی کمتر حرکت کرده است. با این رویکرد گروه صنعتی ایران‌خودرو و شرکت ماهله آلمان قرارداد طراحی و تولید خانواده‌ای از موتورهای سه‌سیلندر را امضا کردند. براساس این قرارداد ایران‌خودرو و ماهله آلمان موتور خودرو طراحی و تولید می‌کنند. موتورهایی که براساس این قرارداد پنج‌هزار‌میلیاردریالی، طراحی و تولید خواهند شد، ١٢۰ تا ١٦۰ اسب بخار قدرت و ٢٨٥ نیوتن بر متر گشتاور و از نظر آلایندگی نیز دست‌کم استانداردهای یورو ٦ را خواهد داشت. مصرف سوخت ٧,٤ لیتر در یکصد کیلومتر در واحد محصول و در سبد تولید محصولات به چهار لیتر در یکصد کیلومتر کاهش پیدا خواهد کرد. کاهش زمان توسعه محصول از ٤٦ ماه به ٣۰ ماه را ازجمله ویژگی این قرارداد همکاری است که ٥٧‌ میلیون یورو از رقم کل پروژه، از سوی مهندسان و کارشناسان ایران‌خودرو انجام خواهد شد. از دیگر اقدامات ایران‌خودرو در سال جاری در حوزه قوای محرکه راه‌اندازی پیشرفته‌ترین خط تولید گیربکس در شرکت چرخشگر است. «جی‌اچ‌کیو» نسل جدیدی از گیربکس‌های دستی و از نوع دیفرانسیل بسته است که به دلیل برخورداری از سیستم کلاج هیدرولیکی، عوض‌کردن دنده را راحت‌تر می‌کند.

     

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو