فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا «۱۸۸۲»

شهرهای آسیایی در محاصره آلاینده‌های جوی

عصر خودرو- شهرهای آسیایی در سال جاری (۲۰۱۶) نامطلوب‌ترین وضعیت آلودگی هوا در دو دهه اخیر را تجربه کرده‌اند و همچنین آلودگی هوای هند از چین سبقت گرفته است.

شهرهای آسیایی در محاصره آلاینده‌های جوی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، ترکیبی از شرایط جوی، جغرافیایی و شروع فصل سرما در سراسر شهرهای آسیایی عامل آلودگی هوا و تشدید آن است. اما در سال جاری به رغم اقدامات شهرها برای کاهش رفت و آمد خودروها و پایین آوردن میزان انتشار آلاینده‌های کارخانه‌ها، آلودگی هوا در این مناطق تشدید شده است.

    با کاهش دما و رو آوردن افراد به سوزاندن زباله برای گرم نگه داشتن خود، سطح آلودگی هوا در سه شهر هند 15 تا 20 برابر نسبت به استاندارد اعلام شده توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO) بیشتر شده است. همچنین رفت و آمد خودروها و ادامه پروژه‌های ساخت و ساز در پکن با ممنوعیت روبرو شده چرا که لایه غلیظی از هوای آلوده آسمان شمال چین را فراگرفته است.

    پکن نمونه‌ای از شهرهای آلوده طی 20 سال اخیر است که مقامات آن در سال 2014 متعهد شده بودند 76 میلیارد دلار برای پاکسازی هوای سمی هزینه کنند. پس از برگزاری بازی‌های المپیک در سال 2008، پکن مکان برخی از آلوده‌ترین کارخانه‌های خود را تغییر داد و نیروگاه‌هایی با سوخت زغال سنگ را تعطیل کرد هرچند با وجود اختصاص منابع مالی و سیاسی برای رفع این مشکل، هفته گذشته وضعیت آلودگی هوا در این شهر به وضعیت هشدار "نارنجی" درآمد.

    طبق مطالعات جدیدی که هفته گذشته منتشر شد در سال‌های اخیر وضعیت آلودگی هوا در هند برای اولین بار از چین وخیم‌تر بوده است. بررسی محققان دانشگاه واشنگتن حاکی از آن است که در سال 2015 در هند 3283 مورد مرگ زودهنگام در نتیجه آلودگی ازون و ذرات معلق ثبت شده در حالیکه این رقم در چین 3232 بوده است.

    اطلاعات جمع آوری شده از بیش از 770 منبع و تحلیل 2000 کارشناس از 125 کشور جهان نشان می‌دهد طی 10 سال در هند تعداد مرگ و میرهای مرتبط با آلودگی هوا 24 درصد افزایش داشته است اما میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در چین از سال 2005 ثابت مانده است.

    طبق مطالعات انجام شده پکن در متوقف کردن تردد ده‌ها هزار خودروی فرسوده و کاهش تولید 40 هزار تن آلاینده در سال موفق بوده است این در حالیست که در دهلی‌نو، اعمال ممنوعیت تردد خودروهای دیزلی با مشکل روبروست.

    بسیاری از شهرهای کشورهای آسیایی در کنترل و نظارت بر میزان آلودگی هوا محدودیت دارند و نمی‌توانند وضعیت هشدار را به موقع به شهروندان خود اطلاع دهند. برای مثال در حالی که در چین 1500 پایگاه آنلاین، ذرات آلاینده را در 900 شهر کنترل می‌کنند در 23 شهر هند تنها 39 ایستگاه وجود دارد.

    علاوه بر پکن و دهلی شماری دیگر از شهرهای آسیایی نیز با معضل آلودگی هوا دست به گریبان هستند. در کاتماندو، پایتخت نپال و کابل، پایتخت افغانستان آلاینده‌ها در مناطق شهری به دام افتاده و موجب شده بیمارستان‌ها مملو از بیمارانی شوند که دچار مشکلات تنفسی و قلبی هستند.

    روزنامه گاردین در این گزارش همچنین به آلودگی هوای تهران در هفته گذشته اشاره کرده که به اتخاذ تدابیری همچون تعطیلی مدارس و افزایش ساعات طرح ترافیک از سوی مسئولان برای کاهش پیامدهای آن انجامید.

    طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت در سراسر جهان از هر 10 مرگ و میر در سال یک مورد به آلودگی هوا مرتبط است و 85 درصد مردم در معرض میزانی از آلودگی قرار دارند که از استاندارد جهانی فراتر است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو