فونیکسریمکسبهتام

استفاده ازسوخت زیستی برای رفع آلودگی هوا نیازمند عزم ملی است

عصر خودرو- دبیرستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه تمام کشورهای پیشرفته دنیا ازسوخت زیستی استفاده می کنند، گفت: درحال حاضر ظرفیت تولید سوخت زیستی درکشور وجود دارد اما نیازبه عزم ملی در به کارگیری آن است.

استفاده ازسوخت زیستی برای رفع آلودگی هوا نیازمند عزم ملی است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، دکترمصطفی قانعی روز سه شنبه افزود:کشورهای پیشرفته دنیا همه از سوخت های زیستی استفاده می کنند و برنامه ریزی کرده اند که تا پنج سال آینده، هواپیمایی که سوخت زیستی استفاده نکند حق عبور از آسمان اروپا نداشته و باید جریمه پرداخت کند.
    وی بیان کرد:درحال حاضردرکشور ما نیزظرفیت تولید سوخت زیستی درقشم ، اصفهان و کرمانشاه وجود دارد، ما می توانیم 10 درصد بایو اتانول به بنزین اضافه کنیم و ماده سمی m.t.b.e را از بنزین حذف کنیم.
    قانعی با اشاره به اینکه این امر را در مورد گازوئیل و برروی اتوبوس های شرکت واحد تست کرده ایم و به این نتیجه رسیده ایم افزود:بیودیزل مصرفی مورد آزمایش دراتوبوس های شرکت واحد تهران، از روغن های مصرفی سوخته در رستوران ها تهیه می شود، متاسفانه برخی از این روغن های سوخته در حال حاضر در مرغداری های مورد استفاده قرار می گیرد،این در حالی است که مصرف روغن سوخته در خوراک طیور مشکلاتی را ایجاد می کند.
    وی گفت: بکارگیری روغن سوخته در تولید بیودیزل به این صورت است که ماده لزج کننده گازوئیل گرفته می شود و روغن سوخته رستوران ها با استفاده از فناوری که در اختیار داریم ، جایگزین ماده لزج کننده می شود و در نتیجه میزان آلاینده های ناشی از گازوئیل اتوبوس ها کاهش می یابد.
    وی ادامه داد:درکشورفعالیت های زیست فناوری و استفاده از این فناوری درحدی است که می توان سوخت زیستی را فراهم کرد اما عزم به کارگیری آن وجود ندارد.
    وی افزود: متاسفانه این فکر در کشور وجود دارد که برای تولید بایواتانول باید از ضایعات غذایی از قبیل ضایعات ذرت استفاده شود و ایران ضایعات غذایی ندارد، این در حالی است که شرکت های تولید کننده بایو اتانول حتی بررسی کرده اند که اگر ضایعات غذایی را حتی از کشورهای دیگر بخریم تولید بایو اتانول برای ما مقرون به صرفه است.
    قانعی با اشاره به اینکه قیمت بنزین تولید شده از این روش زیاد با بنزینی که در حال حاضر از آن استفاده می شود پیدا نمی کند یادآور شد:استفاده از سوخت های زیستی درشهرهای کشورمستلزم الزام در استفاده از آن و پذیرش آن از سوی مصرف کننده است.
    وی یادآور شد: برای رفع آلودگی هوا ستاد زیست فناوری اعلام آمادگی کرده است که در کیش ازبایو اتانول در خوروها با هزینه ستاد استفاده کند تا مشخص شود که این نوع سوخت نه تنها به موتور آسیب نمی رساند بلکه شتاب خودرو را نیز افزایش می دهد.
    وی با اشاره به اینکه تولید بایو اتانول زمانی در برنامه شرکت ملی نفت بود اما الان از برنامه خارج شده است گفت: کشور الان ظرفیت تولید بایو اتانول را دارد و باید از این امر استفاده کنیم.
    وی افزود: در حال حاضر برخی از کشورها تا 15 درصد از بایو اتانول استفاده کرده اند، یک ماده سمی در بنزین به نام mtbe استفاده می شودکه این ماده را در اروپا و آمریکا و حتی برزیل از بنزین حذف کرده اند و جای آن بایو اتانول گذاشته اند و هیچ سرطان زایی برای انسان ندارد.
    وی بیان کرد: برای رفع آلودگی هوا باید خودروهای شهرهای آلوده از قبیل تهران، اصفهان، تبریز ، مشهد و البرز را به استفاده از بایو اتانول الزام کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو