فونیکسریمکسبهتام

همزمان با افزایش آلودگی کلانشهرها در کشورهای صنعتی

خودروهای الکتریکی وارد میدان می‌شوند

عصر خودرو- آلودگی هوا در کلانشهرها دردسر آفریده و از این‌رو بسیاری از خودروسازان همزمان با رشد فناوری به تولید خودروهای سبز متمایل شده‌اند به‌طوری‌که تولید و فروش خودروهای الکتریکی در چین در امسال براساس آنچه میائو، وزیر صنایع این کشور اعلام کرده، به بیش از ۲ برابر خواهد رسید.

خودروهای الکتریکی وارد میدان می‌شوند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت ، بزرگترین نگرانی شرکت‌های خودروسازی درحال‌حاضر شارژرهای الکتریکی خودروهای برقی است. خودروهای الکتریکی نیاز دارند در ایستگاه‌های مخصوصی شارژ شوند و مشکل اینجاست که میزان این ایستگاه‌ها در شهرهای سراسر دنیا زیاد نیست و حتی در یک منطقه خاص نیز تعداد این ایستگاه‌ها به اندازه‌ای نیست که مصرف‌کنندگان با اطمینان خاطر مسافتی دور را طی کنند و نگران کمبود باتری خود نباشند.
    از سوی دیگر، میزان انرژی که هر باتری خودرو الکتریکی نگه می‌دارد هنوز به اندازه‌ای نیست که بتواند ماشین‌های سنگین را بکشد. بنابراین خودروهای الکتریکی هنوز نیازمند این هستند که فناوری پیشرفته‌تری به صنعت خودرو وارد شود تا بتواند انرژی بیشتری را در خود نگه دارد.
    در بین مخاطبان این دسته از خودروها در کنار خودروهای سبز اتومبیل‌های الکتریکی کم کم در حال پیدا کردن جای خود هستند و آمار فروش آنها بیانگر این است که مردم در چند سال اخیر با رشد قابل‌توجه سیستم‌های الکتریکی و باتری‌های ذخیره‌سازی، نگرشی بهتر نسبت به خودروهای الکتریکی پیدا کرده‌اند.
    خودروهای الکتریکی همانند شمشیر دولبه، می‌توانند برای مخاطبان خوب بوده یا آنها را کلافه کنند این در حالی است که در دنیای امروز به‌ویژه برای اروپایی‌ها، خرید یک ماشین الکتریکی بسیار به صرفه‌تر از یک اتومبیل بنزینی یا دیزلی خواهد بود زیرا آلایندگی کمتری ایجاد کرده و همچنین قیمت انرژی مصرفی آن بسیار ارزان‌تر از سوخت‌های فسیلی تمام می‌شود، پس برای کسانی که اقتصاد سوخت و هزینه‌ها برای‌شان مهم است می‌تواند بسیار کاربردی باشد. هرچند کشورهای مختلف برای این نوع خودروها شرایط ویژه‌ای در نظر می‌گیرند تا مردم به خرید آنها تحریک شوند.
    خودروهای سبز که شامل خودروهای الکتریکی، خودروهای بیوسوختی، خودروهای ترکیبی و خودروهای خورشیدی هستند هنوز نسبت به خودروهای بنزینی مزیت زیادی برای مشتریان خود فراهم نکرده‌اند، به همین دلیل در سراسر جهان با استقبال چندانی روبه‌رو نشده‌اند اما بدون شک این دسته از خودروها آینده درخشانی خواهند داشت.
    بهبود میزان اعتماد، طول عمر و قدرت باتری‌های الکتریکی نیازمند این است که سرعت ایستگاه‌های شارژ باتری‌های الکتریکی خودروها در معابر عمومی و شهرها افزایش یابد تا به این ترتیب، میزان استفاده از این وسایل نزد مردم نیز افزایش یابد.

     


    حمایت 20 هزار دلاری چین
    درحال‌حاضر شرکت‌های زیادی در دره سیلیکون و شرکت‌های فعال در حوزه فناوری روی خودروهای الکتریکی کار می‌کنند که یکی از مهم‌ترین این شرکت‌ها، تسلا موتورز است که به صورت انحصاری در حوزه خودروهای الکتریکی فعالیت می‌کند.
    در همین زمینه پس از تشویق‌های دولت مبنی بر مشارکت شرکت‌ها در فروش خودروهای ارزان‌قیمت، به‌زودی شرکت رنو نیز در کشور چین شروع به فروش وسیله نقلیه‌ای با قیمت حداقل 8هزار دلار می‌کند.
    کارلوس گوسن، مدیرعامل شرکت رنو- نیسان هفته جاری با بیان این خبر از حمایت‌های مالی20هزار دلاری چین به ازای هر خودرو از این طرح خبر داده است. هدف دولت از صرف این هزینه، مقابله با مشکلات شدید آلودگی هوای شهر پرجمعیت این کشور است.
    اقدامات شرکت‌های خودروساز در زمینه تولید این‌دسته از خودروها در حالی است که هنوز دو هفته از انتخابات امریکا و پیروزی دونالد ترامپ نگذشته، خودروسازان به دنبال این هستند تا قوانین مصوب برای سال 1405(2025م) موردبازنگری قرار گیرد. یک گروه به نام اتحادیه سازندگان اتومبیل (AAM) با ارسال نامه‌ای به رییس‌جمهور منتخب امریکا، از او درخواست کرده‌اند تا اجرای این قوانین را کند یا اجرای آن را به تاخیر بیندازند.
    براساس این قانون، خودروسازان به ساخت خودروهای الکتریکی ترغیب یا مجبور شده‌اند، در این قوانین آمده که میزان تولید آلاینده‌های وسایل نقلیه باید به حد مشخصی کاهش یابد و مصرف سوخت متوسط هر کارخانه خودروسازی نیز از حد مشخصی بیشتر نشود. این گروه اعلام کرده که خواهان «بازنگری تمام قوانین مربوط به صنعت خودرو تا یک سپتامبر آینده» است.
    این شرایط در حالی است که ب‌ام‌و آی3، تسلا مدل اس، فولکس‌واگن، نیسان لیف، تسلا مدل ایکس، فولکس‌واگن ای‌گلف، کیا سول ای‌وی، رنو زوئی، فورد فوکوس الکتریک و نیسان کمبی ازجمله خودروهای الکتریکی هستند که بهترین آمار فروش را در امسال به خود اختصاص داده‌اند.
    پس از اینکه دولت چین یارانه‌هایی را برای خودروهایی با قوای محرکه جدید درنظر گرفت، این کشور هم‌اکنون در حال توسعه سیستم جدیدی برای تحریک خودروسازها به‌منظور تولید و فروش خودروهای الکتریکی و پلاگین هیبریدی در بزرگترین بازار خودرویی دنیاست. چین از امریکا جلو افتاده و عنوان بزرگترین بازار خودروهای الکتریکی را در سال گذشته به‌دست آورده و البته قصد دارد تا سال 1408(2025م)، ‌3میلیون خودرو با قوای محرکه جدید به فروش برساند.

     


    یارانه 2 میلیارد دلاری چین
    چین با هدف تشویق کمپانی برای قدم گذاشتن در این بازار از سال 1388 (‌2009م)، 2/25میلیارد دلار را به‌عنوان یارانه در نظر گرفته است اما در نظر دارد که پس از سال 1399(‌2020م) به‌تدریج این روند را متوقف کند.
    این سیستم یارانه‌ای هنگفت نه‌تنها هزینه‌ای چشمگیر را روی دست دولت گذاشته بلکه طمع زیادی را برای کمپانی‌های فریبکار ایجاد کرده تا اطلاعات نادرستی از آمار تولیدی خودروهای الکتریکی خود ارائه کنند. پس از اینکه دولت چین پژوهشی از برخی کمپانی‌ها انجام داد متوجه شد که در سال گذشته بیش از 150میلیون دلار از سوی 5 شرکت داخلی ربوده شده است. شرکت‌ها یارانه‌های زیادی را برای اتوبوس‌های برقی که فروخته و حتی تکمیل نشده بودند، دریافت کردند اما با این حال در 8ماه امسال، فروش خودروهای الکتریکی دو برابر میزان فروش مدت مشابه سال قبل و بیشتر این خودروها از نوع ارزان‌قیمت و کم کیفیت خودروسازان محلی بوده است.
    براساس پیش‌بینی‌ها باید 8درصد خودروهای فروخته شده کمپانی‌های چینی در 2سال آینده از نوع کاملا الکتریکی، پلاگین هیبرید یا سلول سوختی باشند.
    البته بسته به محدوده حرکتی با یک‌بار شارژ، هر خودرویی با سوخت جدید به‌عنوان دو تا 5 دستگاه درنظر گرفته خواهد شد. این موضوع کمپانی‌ها را تشویق خواهد کرد تا روی ساخت خودروهای الکتریکی و پلاگین هیبریدی با محدوده حرکتی بالاتر سرمایه‌گذاری کنند.
    براین اساس، انتظار می‌رود بازار خودروهای الکتریکی با رشد متوسط سالانه 66درصدی رشد قابل توجهی را در سال 1400 (2021م) در سراسر جهان تجربه کند. در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود کل فروش خودروهای الکتریکی در سال 1400 (2021‌) به بیش از 12/1میلیون برسد که بخش اعظمی از آن مربوط به آسیا و اقیانوسیه با 33درصد، شمال امریکا با 32درصد و اروپا با 29درصد است. امریکا با 30درصد، چین با 17درصد و ژاپن با 11درصد نیز بیشترین سهم از بازار خودروهای الکتریکی را در مقایسه با سایر کشورها به خود اختصاص خواهند داد.
    با وجود همه این کاستی‌های فنی، سیاست‌گذاری در کشورها نیز چندان به کمک خودروهای الکتریکی نیامده است؛ به جز مناطق معدودی مانند کالیفرنیا در امریکا، هنوز دولتمردان و سیاست‌گذاران محلی مردم را تشویق به استفاده از این خودروها نکرده‌اند. با این حال، چین امیدوار است با رونق گرفتن این خودروها در سال‌های آینده، بتواند سهمی در این بازار داشته باشد و از سویی، میزان آلودگی هوای کلانشهرهای خود را کاهش دهد.


    یارانه 11 میلیون تومانی برای خودروهای برقی
    دولت چین برای رفع معضل آلودگی شهرهای خود، به‌طور ویژه بر ساخت خودروهای پاک و برقی تمرکز کرده و به شدت در حال ترویج استفاده از این نوع خودروهاست.
    بر این اساس، بخشی از نمایشگاه خودرو گوانگژو 2016 تنها به خودروهای پاک و برقی اختصاص داده شده است و خودروسازان مطرحی مانند تسلا، ب‌ام‌و، مرسدس بنز، فولکس واگن، ولوو، BYD، GAC و... در آن جدیدترین دستاوردهای خود را به نمایش گذاشته‌اند.
    یکی دیگر از راهکارهای دولت چین برای کنترل آلودگی، سخت‌گیری در اختصاص پلاک خودرو به شهروندان این کشور است، به گونه‌ای که هر خانواده باید برای دریافت پلاک خودرو مدتی طولانی را در انتظار بماند.
    با این حال، دولت چین برای ترویج استفاده از انرژی‌های پاک، خریداران خودروهای برقی را مدت‌زمان کمتری در صف دریافت پلاک خودرو نگه می‌دارد. افزون بر این، دولت چین به ازای فروش هر خودروی تمام برقی و تسهیل خرید آن برای شهروندان، 20هزار یوآن (معادل 11میلیون تومان) به خودروسازان این کشور یارانه اختصاص می‌دهد. هرچند پیش از این شهروندان چینی به دلیل ایجاد محدودیت در مسافت قابل پیمایش با خودروهای برقی تمایل چندانی به استفاده از این خودروها نداشتند اما با گذشت زمان و بهبود مسافت قابل پیمایش با هر بار شارژ این خودروها و همچنین رشد قابل‌توجه جایگاه‌های شارژ خودروهای برقی، رفته رفته به استفاده از این انرژی علاقه نشان دادند.
    درحال‌حاضر 57هزار ایستگاه شارژ در کل چین برای شارژ خودروها وجود دارد که این میزان به 5میلیون در 4سال آینده، 20میلیون در 10سال و 80میلیون ایستگاه در 15 سال آینده افزایش خواهد یافت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو