فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۸۷۱»

توضیحات محیط زیست درباره ادعای برخی مسئولین در زمینه آلودگی هوا

عصر خودرو- معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از ادعاهای دروغ برخی مسئولین و رسانه‌ها در زمینه آلودگی هوا اظهار کرد: این افراد خوراک تبلیغاتی شبکه‌های معلوم الحال را که برای براندازی نظام فعالیت می‌کنند، تهیه می‌کنند.

توضیحات محیط زیست درباره ادعای برخی مسئولین در زمینه آلودگی هوا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، سعید متصدی در نشست خبری با موضوع آلودگی هوا و اقدامات انجام شده با اشاره به اینکه برخی افراد کارهایی انجام می دهند که به نفع مصالح نظام جمهوری اسلامی ایران نیست و آب در آسیاب دشمن می‌ریزند، گفت: برخی رسانه‌ها و برخی افراد زحمات فرزندان این کشور در زمینه بهبود کیفیت محیط زیست را تخریب می‌کنند. بعد از انقلاب اسلامی شعارهای اساسی بحث خودکفایی،‌ استفاده از تخصص داخلی و ارتقاء سطح علمی و تخصصی بوده است.

    وی اظهار کرد: بر اساس سیاست‌های نظام در بحث آلودگی هوا پیشرفت‌هایی داشته‌ایم همچنین باید بحث‌های خودکفایی و تخصص گرایی در این زمینه در اولویت قرار می‌گرفت که نمونه‌های آن در کشور ما زیاد است. تا کنون برنامه جامعی که برای آلودگی هوا تهیه و اجرایی شده است متکی بر دانش ایرانیان بوده است و از هیچ مشاور و مستشار خارجی کمکی نگرفتیم.

    معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در کشورهای همسایه در بحث آلودگی هوا استراتژی‌هایی انجام شده که همگی متکی بر دانش بومی و توان کشوری خود نبوده است، گفت: اولین برنامه کاهش آلودگی هوا را در سال 79 شروع کردیم. علاوه بر این در سال 93 راهکارهای اجرایی کاهش آلودگی هوا را پیشنهاد دادیم همچنین در سال 95 مصوبه دولت در زمینه کاهش آلودگی هوا ارائه شد که همگی متکی بر اسناد علمی است. اجرای برنامه‌ها نیز با توجه به توان داخل ایران بوده است و بدون کمک گیری از بنگاه‌های خارجی فعالیت‌های خود را در این زمینه آغاز کرده‌ایم.

    متصدی با اشاره به اینکه امروز با کمک و توان علمی و اجرایی داخل کشور شاهد تولید بنزین یورو 4 هستیم، افزود: خودروها با توان داخلی به استاندارد یورو4 رسیده‌اند ولی متاسفانه عده‌ای ادعاهایی که هیچ پایه علمی و اجرایی ندارد مطرح می‌کنند. در ایام اخیر یک فرد ادعا کرد که 441 نفر به خاطر آلودگی هوا فوت کرده‌اند. سوال اینجاست که چه کسی می‌تواند طی یک هفته چنین اطلاعاتی ارائه دهد؟ در حقیقت مدل‌های گوناگونی وجود که می‌تواند میزان فوت و مرگ ناشی از آلودگی هوا را تخمین بزند ولی کسی نمی‌تواند ادعا کند که 441 نفر طی هفته گذشته به خاطر آلودگی فوت کرده‌اند یا کس دیگری ادعا می‌کند که شاخص 180 در آلودگی هوا به معنای بمب اتم است. شاخص‌های آلودگی هوا تقسیم بندی مشخصی دارد و روشن است که در هر مرحله چه اتفاقاتی می‌افتد و چه توصیه‌هایی باید داشته باشیم.

    وی افزود: شاخص بالای 150 برای همه گروه‌ها مضر است ولی اگر شاخص بین 100 تا 150 باشد برای گروه‌های حساس آسیب زا و خطرناک است. این گروه شامل ورزشکاران حرفه‌ای، بیماران قلبی و تنفسی، زنان باردار، کودکان و سالمندان است. این افراد برای شبکه‌های معلوم الحال که برای براندازی نظام حرکت می‌کنند خوراک تهیه می‌کنند. این حرف‌ها مبنا ندارد، این افراد کسانی نیستند که برای حفظ نظام و کمک به ارتقای محیط زیست فعالیت کنند و در حقیقت تلاش جوانان و برنامه ریزان این کشور را هدر می‌دهند.

    معاون سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه اینورژن (وارونگی دما) یک پدیده طبیعی است و کسی نمی‌تواند برای آن راهکار داشته باشد گفت: باید تلاش کنیم کمترین انتشار آلودگی صورت گیرد که با اقداماتی چون تعطیلی مدارس و علت یابی این موضوع سعی داریم انتشار آلودگی را کاهش دهیم. کشور ما از سال 1350 دچار آلودگی هوا بوده است و هر شهری که به کلانشهر تبدیل شده در زمره شهرهای آلوده قرار گرفته است ولی در این مدت تصمیمات و تلاش‌های درستی برای مقابله با آلودگی هوا اتفاق نیفتاده تا اینکه در سال 79 برنامه‌ای برای کاهش آلودگی هوا طراحی شد که این برنامه 10 ساله تنها تا سال 84 اجرا شد.

    متصدی با اشاره به اینکه مدیریت کنترل و کاهش آلودگی هوا جزو مصوبه‌های دولت است گفت: 47 برنامه تدوین شده و در دست اجراست و بسیاری نیز به نتیجه رسیده است. حذف بنزین پتروشیمی از جمله این اقدامات مهم است که در نتیجه این اقدام میزان بنزن هوا از 600 ppm به 30 ppm رسید بنابراین چه کسی می‌تواند منکر این اقدامات و تاثیرات مثبت ناشی از آنها شود.

    متصدی در ادامه با ارائه نمودارهای مربوط به روزهای سالم و پاک و ناسالم هشت کلانشهر کشور طی سال‌های 91 تا 95 اظهار کرد: به قطع تعداد روزهای سالم و پاک در تهران و سایر کلانشهرها نسبت به سال‌های 91 و 92 افزایش داشته است. در تهران در سال 92، 202 روز سالم، در سال 93، 233 روز سالم، در سال 94 نیز 21 روز پاک و 233 روز سالم داشتیم. این موضوع نشان دهنده فعالیت و اقدامات دستگاه‌های مختلف و نظارت دقیق سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه کاهش آلودگی هوا است.

    متصدی بااشاره به اینکه از ابتدای امسال تا اول آذر 205 روز پاک و سالم داشته‌ایم گفت: چرا باید وقتی یک پدیده طبیعی مثل اینورژن اتفاق می‌افتد و آلودگی‌ بالا می‌رود تمام فعالیت‌های دستگاه‌ها و سازمان محیط زیست را زیر سوال برد؟

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو