فونیکسریمکسبهتام

خودرویی ها در بازار سرمایه/۲۹ آبان ۹۵

شمارش معکوس سهامداران خودرویی برای بازگشت خساپا

عصر خودرو- با توجه به تعطیلی پیش رو و ادامه توقف نمادها، امروز شاهد بازاری کم حجم اما متعادل و مثبت از گروه خودرو و ساخت قطعات بودیم، به طوریکه شاخص کل گروه خودرویی با رشد ۱۰۰ واحدی به ۱۹ هزار و ۸۸۷ واحد رسید، اما حجم و ارزش معاملات نسبت به آخرین روز کاری هفته قبل فرسایشی بود.

شمارش معکوس سهامداران خودرویی برای بازگشت خساپا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» ، امروز شاهد بازاری کم فروغ، کم حجم و متعادل بودیم اما به نظر می رسد روز دوشنبه با بازگشایی نماد خساپا دوباره شاهد بازاری پرحجم و مناسب باشیم، اکثر نمادهای گروه خودرویی دادوستدهای کم حجم اما متعادل و مثبتی را تجربه کردند در این میان نمادهای خچرخش، خمهر و خفناور از اقبال بیشتری برخوردار بودند.
    نماد معاملاتی خمحور هم در پایان معاملات امروز جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده به منظور انتخاب اعضای هیات مدیره و مجمع عمومی فوق العاده به منظور اصلاح اساسنامه، متوقف شد.
    در معاملات امروز «ورنا » با رشد 1.72 درصدی و «خزامیا» با رشد1.38 درصدی به ترتیب در قیمت‌های پایانی 130 و  103 تومان معاملات را به پایان رساندند، قیمت آخرین معاملات این نمادها از قیمت‌های پایانی کمتر بود، ایران خودرو نیز تنها 0.81 درصد رشد قیمتی تجربه کرد.
    گرچه حقوقی‌ها در سمت خرید این نمادها مشارکت داشتند اما از سوی دیگر نیز شاهد فروش این دسته از معامله‌گران بودیم و برخلاف میانه بازار حقوقی ها در ساعت پایانی بیشتر فروشنده بودند.
    در مجموع، از بین24 نماد معاملاتی امروز خودرویی 19تعداد نماد افزایش قیمت و5 نماد کاهش قیمت تجربه کردند، در این بین نماد خچرخش صف خرید 1 میلیونی در قیمت پایانی 1،795 ریال تشکیل داد،بیشترین کاهش قیمت پایانی نیز متعلق به ختور با 2 درصد افت قیمت پایانی بود.
    براساس این گزارش، خساپا نیز در حالی از دوم آبان به دلیل افزایش قابل توجه درآمد سرمایه گذاری ها و کاهش  بهای تمام شده با توقف نماد روبرو شده ، دو روز پیش اوراق مرابحه 500 میلیارد تومانی در بورس پذیره نویسی کرد،  لذا اوراق مرابحه خودروسازی سایپا به صورت متوقف به تابلوی معاملات اضافه شده است، به گفته مدیران این شرکت توقف نماد خساپا به دو دلیل افزایش سرمایه در خپارس و انتشار اوراق صورت گرفته و به زودی نماد بازگشایی خواهد شد.
    خساپا در سه شنبه هفته قبل رکورد تولید روزانه سایپا با تولید 2483 دستگاه خودرو را شکست، تاکنون نیز 40 درصد رشد تولید نسبت به سال گذشته داشته ضمن آنکه تمام تولیدات تا پایان بهمن‌ماه پیش‌فروش شده و برخی پیش‌فروش‌ها به سال آینده کشیده شده است.
    خپارس هم که آخرین روز کاری هفته قبل متوقف شد، طبق قرارداد منعقد شده در گذشته نماینده انحصاری نیسان در ایران است و مذاکره با این شرکت در جریان است.
    از روز دوشنبه درصورت بازگشایی خساپا، خودرویی ها شاهد جهت گیری تازه ای خواهند بود و نقطه عطفی نسبت به این روزهای کم رمق گروه خودرویی خواهد بود، جو خوش بینی موجود مهمترین دلیل مثبت بودن معاملات امروز این گروه بود.
    با این حال امروز ارزش معاملات به سطح نازل 8.8 میلیارد تومان و حجم معاملات به 51 میلیون رسید، لذا 20 میلیون نسبت به آخرین روز کاری هفته قبل حجم معاملات تنزل کرد، ارزش معاملات هم 2 میلیارد تومان کمتر شد.
    در حوزه اخبار نیز اعلام شد که ایران خودرو در مسیر احیای صادرات قرار گرفت، ایران خودرویی ها در حالی به تازگی اولین محموله قطعات خود را راهی الجزایر کردند که تداوم این ماجرا می تواند به احیای صادرات این شرکت پس از مدت ها رکود نسبی، کمک کند.
    خاذین پس از برجام به صورت آهسته رشد تولید را تجربه کرد به صورتی که به گفته مسولان این قطعه ساز به یک خبرگزاری، با تولید 1400 ست صندلی در هفته گذشته توانست به روزهای اوج خود بازگردد.
    مدیر عامل خساپا هم در رابطه با زمان نهایی شدن قرارداد سایپا و سیتروئن اعلام کرده قرارداد ساپیا و سیتروئن نهایی شده و اولین بار است که یک شرکت خارجی مستقیما 50 درصد سهم یک خودروسازی را خریداری می‌کند.
    وی همچنین از مذاکراتش با خودروسازان خارجی اعلام رضایت کرده و عنوان کرده این مذاکرات برای همکاری مشترک صورت گرفته که از جمله این شرکت‌ها کیاموتورز کره جنوبی است. امسال نیز تولید محصولات شریک قدیمی خساپا که رنو می باشد به شدت افزایش یافته است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو