فونیکسریمکسبهتام

زوایایی که ترامپ در خودروسازی نمی‌بیند

عصر خودرو- آرای دونالد ترامپ روی ۱۵ بخش از اقتصاد آمریکا به‌طور مستقیم تاثیر می‌گذارد که نفت و گاز تا رسانه را شامل می‌شود. یکی از این بخش‌ها هم صنعت خودرو است. خودروسازان در جریان مبارزات انتخاباتی ترامپ خود را در معرض مغلوب شدن می‌دیدند و اکنون این خطر نزدیکتر شده است.

زوایایی که ترامپ در خودروسازی نمی‌بیند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، او وعده داده که مشاغل صنعت خودرو را در آمریکا نگه دارد و اگر لازم باشد با استفاده از برنامه‌های تنبیهی، این برنامه را به خودروسازان تحمیل کند. وعده‌ای که با آن رای طبقه کارگر را به دست آورد. آنچه ترامپ عنوان کرد باعث شده انرژی زیادی از خودروسازان صرف این شود که توضیح دهند تولید خودرو در خارج از آمریکا باعث بیکاری آمریکایی‌ها نمی‌شود، چرا‌که کارگران آمریکایی هم به همان نسبت و حتی بیشتر در حال تولید خودروهای دیگران در داخل آمریکا هستند.

    نیازی به گفتن نیست که مذاکرات تجاری در بخش خودرو در دولت ترامپ به خوبی قبل پیش نخواهد رفت، چرا‌که بخشی از آن نیازمند موافقت‌های دولتی است. به خصوص آن بخش که ترامپ می‌خواهد بر واردات مالیات ببندد می‌تواند جرقه جنگ تجاری با کشورهایی مانند چین را بزند. کشورهایی که در بخش خودروسازی بیشتر از داخل به صادرات فکر می‌کنند. به همان نسبت و شاید بیشتر، آنها هم می‌توانند برای خودروسازان آمریکایی مشکل ایجاد کنند. بخش دیگری از تهدید ترامپ برای آینده خودروسازی آمریکا در مورد فناوری‌های آینده است. ترامپ واقعیت آنچه در مورد تغییرات آب و هوایی گفته می‌شود را زیر سوال برده است. این یعنی ممکن است اداره ترافیک و ایمنی بزرگراه‌های آمریکا که مسئولیت استانداردگذاری را درخصوص مسائل ایمنی و مصرف سوخت دارد، سیاست‌های متفاوتی نسبت به شرایط کنونی در پیش گرفته و از سخت‌گیری در زمینه مصرف سوخت دست بردارد. خودروسازان آمریکایی در سال‌های اخیر سرمایه زیادی روی خودروهای الکتریکی و هیبرید گذاشته‌اند.

    اگر حساسیت دولت ترامپ در این زمینه کم شود تمام آن سرمایه‌گذاری‌ها ممکن است به نتیجه‌ای که انتظارش می‌رود نرسد، چرا که به بار نشستن این فناوری‌ها نیازمند زیرساخت‌هایی است که در مقیاس وسیع باید توسط دولت در سطح کشور فراهم شوند. بخش بیمه‌ها هم می‌تواند به نوعی روی صنعت خودرو اثر بگذارد. ترامپ در مورد بیمه‌ها مواضع روشنی نگرفته است و برای کارفرمایان آمریکایی هنوز یک سوال بزرگ است که قرار است در بخش دستمزد و بیمه‌های کار چه تغییراتی رخ دهد. از پیشینه ترامپ انتظار می‌رود که در این خصوص دست‌کم وضع را به همین روال ادامه دهد، اما دونالد ترامپ نشان داده که در تصمیم‌گیری‌های خود چندان روال را رعایت نمی‌کند. افزایش بیمه‌ها و دستمزدها می‌تواند خودروسازان را با یک بحران در هزینه تولید رو به رو کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم