فونیکسریمکسبهتام

بنزین«۱۷۰۶»

وزارت نفت: آلودگی هوا ربطی به بنزین وارداتی ندارد

عصر خودرو- شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران اعلام کرد بنزین یورو۴ وارداتی با آزمایش عوامل آلاینده شامل میزان بنزن، آروماتیک، اولفین و گوگرد از سوی سازمان های نظارتی وارد شده و ارتباط دادن آلودگی هوای کلانشهرها به کیفیت این بنزین بی اساس است.

وزارت نفت: آلودگی هوا ربطی به بنزین وارداتی ندارد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، در چند روز گذشته برخی گزارش ها درباره ارتباط آلودگی هوای پایتخت با کیفیت بنزین تولیدی و وارداتی انتشار یافت.
    در واکنش به این مطالب، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران اعلام کرد: برخی با سخنان غیر کارشناسی، مدعی اند می توان با بو کشیدن بنزین به غیراستاندارد بودن آن پی برد؛ در حالی که ترخیص بنزین برای مصرف، پس از ارزیابی و آزمایش بیش از 20 مولفه کمی و کیفی توسط آزمایشگاه های سازمان های مسئول و معتمد انجام می شود.
    بیش از 50 درصد بنزین روزانه مصرفی هشت کلانشهر در معرض آلودگی تهران، کرج، اراک، اصفهان، شیراز، تبریز، مشهد و نزدیک به 21 میلیون و 500 هزار لیتر بنزین مصرفی اهواز با استاندارد یورو4 در پالایشگاه های امام خمینی(ره)شازند، اصفهان و تبریز تولید می شود.
    همچنین قرار است شهر مشهد نیز پس از آماده شدن زیرساخت های شبکه انتقال زیر پوشش کامل این نوع بنزین قرار گیرد.
    شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران تاکید کرد بنزینی که برای جبران مابه التفاوت مصرف و تولید، مطابق استاندارد یورو4 وارد کشور می شود، با کنترل، پایش و نظارت سازمان های نظارتی مسئول همراه است و هر محموله وارداتی که عوامل آلاینده آن شامل میزان بنزن، آروماتیک، اولفین و گوگرد، خارج از استاندارد باشد، بازگردانده می شود.
    این شرکت افزود: همانطور که بارها اشاره شد، شاخص عدد ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در هوا ارتباطی با کیفیت بنزین مصرفی ندارد.
    به گزارش ایرنا، چندی پیش یک عضو انجمن علمی ارزیابی محیط زیست ایران مدعی شد بنزین‌های وارداتی نه استاندارد و نه یورو4 است.
    این کارشناس اعلام کرد شاخص عدد ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون به 156 رسیده و ‌این وضعیت نشانگر ناسالم شدن کیفیت هوا برای همه افراد است. کیفت بنزین‌های وارداتی به ویژه در 6 گذشته به شدت افت پیدا کرده و با بو کشیدن آن هم می‌توان به غیراستاندارد بودن آن پی برد.

    **هشت کلانشهر تحت پوشش بنزین یورو4
    شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی درباره ادعای کاهش تولید بنزین اعلام کرد: کاهش 1.5 میلیون لیتری تولید بنزین پایه در هشت ماهه نخست سال 1395 مربوط به تعمیرات اساسی برنامه ریزی شده واحدهای بنزین سازی شماری از پالایشگاه ها مانند پالایشگاه تهران و اصفهان و تعمیرات اساسی پالایشگاه های آبادان و بندرعباس بوده است.
    قرار است این پالایشگاه ها پس از پایان تعمیرات اساسی، با ظرفیت کامل در مدار تولید قرار گرفته و تولید نهایی بنزین کشور را (با اختلاط مواد اکتان افزا) به 62 میلیون لیتر در روز برسانند.
    بر پایه این گزارش، دی ماه امسال با بهره برداری رسمی از طرح بنزین سازی شرکت پالایش نفت بندرعباس (که در وضع پیش راه اندازی قرار دارد) افزون بر افزایش سه میلیون لیتری بنزین، بیش از 70 درصد بنزین تولیدی این پالایشگاه به استاندارد یورو4 ارتقا یافته و به این ترتیب میزان تولید این فرآورده راهبردی به 34 میلیون لیتر می رسد.
    شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران اعلام کرد اکنون ظرفیت تولید بنزین یورو4 در کشور، 26 میلیون لیتر در روز است که در پالایشگاه های امام خمینی(ره)شازند، تبریز و اصفهان تولید می شود.
    میزان بنزین یورو4 مورد نیاز هشت کلانشهر 23 میلیون لیتر در روز است که البته به علت تکمیل نبودن زیرساخت های شبکه انتقال به شهر مقدس مشهد(بیش از 50 درصد تحت پوشش است)، 21 میلیون و 500 هزار لیتر آن توزیع می شود.
    با مرتفع شدن زیرساخت های شبکه انتقال، شهر مشهد نیز زیر پوشش کامل بنزین یورو4 قرار می گیرد و برای توزیع کامل این نوع بنزین در جایگاه های این شهر کمبودی وجود ندارد.
    شرکت ملی پالایش و پخش همچنین اعلام کرده است حتی خارج از وظیفه تکلیف شده، این فرآورده را افزون بر هشت کلانشهر کشور در شماری از شهرهای کوچک تر و شهرهای مجاور این کلانشهرها نیز توزیع می کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو