فونیکسریمکسبهتام

قطعه‌سازان ضمن اعلام تمایل کشورهای مختلف برای همکاری دوجانبه تاکید کردند

حرکت کند همکاری‌های مشارکتی در صنعت قطعه

عصر خودرو- این روزها اخبار داغ اشتیاق خارجی‌ها برای حضور در بازار ایران با هدف همکاری و سرمایه‌گذاری شنیده می‌شود که از مهم‌ترین خبرها، قرارداد پژو با شریک قدیمی او یعنی ایران‌خودرو است. بر اساس پیش‌بینی‌ها قرار است تولید خودروهای جدید با ۲۰درصد داخلی‌سازی از اسفند آغاز شود.

حرکت کند همکاری‌های مشارکتی در صنعت قطعه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، در این شرایط قطعه‌سازان نیز به دنبال همکاری‌های مشارکتی و جذب سرمایه‌های خارجی برای فعالیت‌های دوجانبه هستند تا از میدان رقابت عقب نمانند. تمایل کشورهای تونس، اسپانیا، آلمان، اتریش، ترکیه و.... برای همکاری با صنعت قطعه کشور حاکی از روزهای پرکار صنعتگران ایرانی است. در این میان برگزاری نشست‌های تخصصی، همایش‌ها و نمایشگاه‌ها هر یک می‌تواند بسترهای لازم برای فعالیت‌های دو جانبه را هموارتر کند.
    توسعه همکاری مشارکتی صنعت قطعه
    غلامعلی قرایی، عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو درباره این همکاری‌ها گفت: در یکی از نمایشگاه‌های بین‌المللی همکاران خارجی با مشاهده دستاورهای قطعه‌سازان ایرانی اظهار شگفتی کرده و تمایل داشتند از نزدیک با آنها همکاری داشته باشند مانند تونس، اسپانیا و آلمان که در نمایشگاه اتومکانیکای فرانکفورت به توانمندی قطعه‌سازان ایرانی اعتراف و برای آغاز همکاری‌ها اعلام آمادگی کردند.
    او افزود: در نشست‌هایی که قطعه‌سازان ایرانی و شرکت‌های خارجی با یکدیگر داشتند خارجی‌ها به ویژه آلمانی‌ها برای ورود به بازار ایران بسیار مشتاق بودند.
    در گذشته تونس یکی از کشورهای هدف برای صادرات محصولات خودرویی ایران بود که سالانه چندین دستگاه پژو 206 به این کشور صادر می‌کرد. قرایی در پاسخ به این پرسش که آیا تونس نیز در صنعت قطعه فعالیت گسترده‌ای دارد؟ گفت: خیر، فعالیت چشمگیری ندارند اما برای همکاری با ایران بسیار مشتاق هستند.
    او در ادامه اظهار کرد: در همین راستا نشست‌هایی پیش‌بینی و حتی گفت‌وگوهایی با اعضای انجمن قطعه‌سازان هندی انجام شد و قطعه‌سازان ایرانی برای نمایشگاه بمبئی دعوت شدند اما از آنجا که زمان حضور در این نمایشگاه کوتاه بود تنها تعداد محدودی از قطعه‌سازان ایرانی در این نمایشگاه حضور داشتند.
    این فعال صنعت قطعه در پاسخ به این پرسش که اظهار تمایل برای همکاری در صنعت قطعه ایران از سوی اسپانیا، تونس و آلمان با چه هدفی خواهد بود، عنوان کرد: به طور قطع برنامه‌ای برای فروش قطعه به ایران نخواهند داشت و بیشتر تمایل برای همکاری‌های مشارکتی است که در صورت تحقق این امر قطعه‌سازان داخلی می‌توانند از دانش فنی روز دنیا بهره‌مند شوند.
    وی افزود: فعالیت آلمان در تولید قطعه نسبت به فرانسه بسیار کمتر است و در واقع آلمان فعالیتی در صنعت قطعه ندارد و بیشتر در بحث خودروسازی به عنوان یک کشور صنعتی در جهان شناخته می‌شود.
    قرایی در ادامه فعالیت قطعه‌سازان برای یافتن همکاران خارجی گفت: با شرکت‌های فرانسوی نیز گفت‌وگوهایی انجام شده است در نتیجه باید منتظر تحول بزرگی در صنعت خودرو و قطعه کشور باشیم.
    وی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر محور همکاری ایران با تونس عنوان کرد: این کشور در صنعت قطعه فعالیت چشمگیری ندارد زیرا واردات برای آنها راحت‌تر است که دلیل این امر، هزینه‌های پایین گمرکی آنهاست. تونس بیشتر به این سو حرکت کرده تا محصولات موردنیاز خود را وارد کند اما قطعه‌سازان محدود آنها در یکی از نمایشگاه‌های بین‌المللی با قطعه‌سازان ایرانی مذاکراتی برای همکاری انجام دادند و تمایل داشتند قطعات موردنیاز خود را بیشتر از بازار ایران تامین کنند.
    او گفت: امروز بیشتر خودروهای این کشور، اروپایی و به طور عمده پژو است که برای تامین قطعات آنها، تمایل به همکاری با قطعه‌سازان ایرانی وجود دارد.
    عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو افزود: گفت‌وگوها هنوز نهایی نشده تا قطعات چه مدل‌هایی موردنیاز است اما پیش‌بینی شده در یک فرصت مناسب صحبت‌های اصلی و رسمی انجام شود.
    قرایی گفت: قرار است قطعه‌سازان تونسی وارد سایت صنعت قطعه ایران شده و از نمونه محصولات ساخت کشور آگاهی پیدا کنند و سپس به یک جمع‌بندی برای همکاری برسیم.

     


    بازار صادرات قطعه
    یکی از تفاهمنامه‌های منعقد شده برای همکاری صنعت قطعه کشور مربوط به همکاری شرکت‌های ایالت باواریا و ایران در زمینه ساخت خودرو و قطعات، سرمایه‌گذاری مشترک شرکت‌های ایالت باواریا و همتایان ایرانی در هر دو کشور، اعزام هیات‌های تجاری در زمینه صنعت خودرو و قطعات و نیز برگزاری همایش‌های مشترک در دو کشور به منظور اطلاع‌رسانی از وضعیت پیشرفت و فناوری به کار گرفته شده در این صنعت بود. در این راستا براساس برنامه‌ریزی انجام شده از سوی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در پاسخ به دعوت فعالان اقتصادی ایالت باواریای آلمان سفر هیات تجاری ایرانی انجام شد.
    محمدرضا نجفی‌منش، عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، درباره مفاد این تفاهمنامه گفت: این تفاهمنامه آغاز همکاری بین دو کشور ایران و آلمان درباره صنعت خودرو و قطعه است اما نباید بلافاصله منتظر نتایج آن باشیم زیرا برای رسیدن به اهداف تدوین شده به زمان نیاز است.
    وی افزود: امروز بوش، زیمنس و دیگر شرکت‌های فعال در صنعت خودرو در حال راه‌اندازی نمایندگی و دفتر در ایران هستند بنابراین بعد از برجام فعالیت‌ها در این صنعت بسیار گسترده‌تر در حال پیشرفت است.
    وی در پاسخ به این پرسش که محور همکاری‌ها برای پوشش بازار ایران یا سرمایه‌گذاری و همکاری‌های دوجانبه است، عنوان کرد: هر شرکت با اهداف مختلف وارد می‌شود، ممکن است شرکتی برای مکمل تولیدات داخل قطعه وارد کند زیرا بخشی از قطعات در داخل تولید نمی‌شود اما ایران بیشتر علاقه‌مند است با همتایان بین‌المللی خود همکاری‌های مشارکتی داشته باشد.
    وی ادامه داد: در بحث سرمایه‌گذاری نیز می‌توان به یک جمع‌بندی رسید که سهم دو طرف به چه اندازه باشد.
    نزدیک به 7 ماه از تفاهمنامه ایران با اتحادیه صنایع آلمان گذشته است، نجفی‌منش در پاسخ به این پرسش که تاکنون چه اقداماتی در این زمینه انجام شده است؟ اظهار کرد: به این زودی نمی‌توان درباره دستاوردهای این نوع تفاهمنامه‌ها اظهارنظر کرد زیرا این امور مقدماتی است و تا دو طرف بخواهند همکاری و فعالیت دو جانبه‌ای را آغاز کنند به زمان زیادی نیاز است اما اقدامات آغاز شده و صنعتگران در حال انجام مقدمات همکاری با یکدیگر هستند.
    وی در پاسخ به این پرسش که آلمان سابقه‌ای زیاد در صنعت خودرو دارد و آیا این همکاری می‌تواند برای تامین قطعات موردنیاز از ایران یا سرمایه‌گذاری مشترک باشد، گفت: آلمان در صنعت قطعه فعالیت زیادی دارد و در این بحث قرار است به صورت مشارکتی همکاری‌هایی شکل گیرد. هدف ایران بیشتر ورود آلمان‌ها به صنعت قطعه کشور است تا دانش فنی خود را در اختیار قطعه‌سازان ایرانی بگذارند و به این ترتیب با هزینه کمتر قطعات موردنیاز تولید و سپس از ایران به بازارهای هدف صادر شود.
    وی در پاسخ به این پرسش که آیا هدف بازار منطقه است؟ گفت: خیر، بازار گسترده‌تر از منطقه خاورمیانه خواهد بود و این بازار می‌تواند فرانسه و آلمان و دیگر کشورها باشد که در صنعت خودرو با آنها وارد همکاری شدیم. نجفی‌منش اظهار کرد: بازار بالقوه این کشورها می‌تواند هدف صادرات صنعت قطعه کشور باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو