فونیکسریمکسبهتام

نمایندگی های شرکت های مادر به ایران می آیند؟

تنفسی دوباره برای واردکنندگان خودرو

عصر خودرو- واردکنندگان خودرو سه ماه دیگر برای اخذ نمایندگی از شرکت مادر فرصت گرفتند. درحالی که اردیبهشت ماه سال جاری رئیس مرکز اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت از مهلت شش ماهه واردکنندگان خودرو برای اخذ نمایندگی از شرکت مادر خبر داده بود، با پایان این مهلت و ناموفق بودن درصد زیادی از واردکنندگان برای اخذ مجوز از نمایندگی های مادر، سه ماه دیگر به آنها مهلت داده شد.

تنفسی دوباره برای واردکنندگان خودرو
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸:۰۰

    به گزاش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فرصت امروز ، پنج ماه پس از اجرایی شدن برجام، وزارت صنعت که اوضاع مراودات بین المللی را مناسب دیده بود، برای حفظ حقوق مشتریان، اجبار اخذ نمایندگی از شرکت های مادر را برای واردکنندگان خودرو وضع کرد و برای اخذ مجوز به آنها شش ماه فرصت داد. وقتی چنین تصمیمی گرفته شد، به گفته رئیس انجمن واردکنندگان در آن زمان، حدود 30درصد از واردکنندگان دارای قراردادهای مستقیم با شرکت های مادر یا دفاتر منطقه ای مجاز شرکت های مادر بودند. اکنون این درصد به بیش از 60درصد رسیده اما هنوز هم 40درصد از واردکنندگان خودرو دارای نمایندگی های واسطه ای هستند.

    این تحریم ها بود که شرکت های واردکننده را به سمت اخذ نمایندگی از شرکت های واسطه ای سوق داد. طبق آنچه که واردکنندگان خودرو می گویند، تحریم های بین المللی هنوز آنگونه که انتظار می رفت برداشته نشده و همین موضوع مانعی برای اخذ مجوز نمایندگی رسمی از شرکت های مادر برای واردکنندگان شده است. اکنون پرسش اینجاست وقتی شش ماه فرصت کافی برای واردکنندگان نبوده، آیا سه ماه فرصت باقیمانده می تواند معجزه کند یا واردکنندگان باز هم باید به تمدید مهلتی دیگر دلخوش کنند.

    فـــرهــاد احـتـشــام زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو، در این زمینه  می گوید: «با توجه به مذاکرات آغاز شده توسط شرکت های نماینده رسمی غیرمستقیم پس از برجام در این خصوص، فرآیند مذاکره با شرکت های مادر توسط این نمایندگان در حال انجام است که در برخی موارد نهایی و در برخی موارد دیگر فرآیند مذاکره کماکان در حال انجام است. پاسخ پرسش شما بسیار وابسته به سیاست های جهانی است. نتیجه انتخابات آمریکا، رفتار شفاف تری را در شرکای تجاری ما به وجود می آورد زیرا طی سه ماه گذشته همه چیز به نتیجه این انتخابات موکول می شد.

    او می افزاید: «امیدواریم با شفاف سازی که رخ داده و تأثیر مثبتی که به اعتقاد من با حضور آقای ترامپ بر مسند ریاست جمهوری آمریکا بر روابط ایران با آمریکا خواهد داشت، ظرف سه ماهه آینده با رشد خیلی بیشتری نمایندگی های رسمی را داشته باشیم. متأسفانه رشد این موضوع طی سه ماهه گذشته بسیار ضعیف بوده و روند مذاکرات به سختی پیش رفته است.

    اکنون حدود 65 درصد از واردکنندگان دارای مجوز نمایندگی رسمی از شرکت های مادر هستند و امیدواریم ظرف سه ماه به مرز 90درصد برسیم.» کوروش مرشد سلوک، نایب رئیس انجمن واردکنندگان نیز در این باره   اظهار می کند: «دوستان با تمدید این فرصت امیدوارند بتوانند مجوز نمایندگی را از شرکت مادر دریافت کنند. چالش های متفاوتی بر سر راه این موضوع وجود دارد، استراتژی شرکت های مادر در خصوص حضور در ایران متفاوت بوده و در برخی موارد وابسته به استراتژی های کلان آن کشور است. موضوع اجرایی شدن برجام و ریاست جمهوری آمریکا نیز تأثیرات متفاوتی در این مذاکرات دارند و هر کدام از برندهای ما درگیر چالش های متفاوتی هستند.»

    او درباره تأثیر نتیجه انتخابات آمریکا بر روند مذاکرات شرکت های واردکننده با شرکت های مادر، بیان می کند: «روابط سیاسی با آمریکا می تواند تعیین کننده رابطه کشور تولیدکننده با کشورهای دیگر باشد. تا زمان مشخص شدن سیاست های دولت جدید آمریکا هیچ چیز قابل تشخیص نیست. ممکن است موجب تسریع این روند شود یا برعکس.»

    هر برند چارچوب خاص خود را دارد، باید بازدیدها صورت بگیرد تا شرکت مادر مجاب شود به واردکننده مجوز نمایندگی اصلی دهد و این موضوع زمانبر است.

    موضوع بعدی این است که بعید به نظر می رسد در طول سه ماه شرکت های واردکننده موفق به اخذ مجوز از شرکت مادر شوند و همه واردکنندگان خودرو از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز دارند و براساس همین مجوز اقدام به راه اندازی تشکیلات کرده اند، بنابراین باید مشخص شود که اگر در زمان تعیین شده این شرکت ها نتوانند اخذ مجوز کنند، چه بر سر آنها خواهد آمد؟

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو