فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا «۱۸۴۶»

با کدام خوراکی‌ها و مواد غذایی می‌شود در آلودگی هوا زندگی کرد و زنده ماند؟

عصر خودرو- این‌روزها سراغ یک برنامه غذایی بروید که بتواند تاثیرات آلودگی‌هوا بر بدن شما را به حداقل ممکن برساند. اگر کاری از دست مسئولان مربوطه برای کاهش آلودگی‌هوا برنمی آید پس حداقل خودتان برای سلامتی خود و خانواده‌تان دست به کار شوید.

با کدام خوراکی‌ها و مواد غذایی می‌شود در آلودگی هوا زندگی کرد و زنده ماند؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خبر آنلاین ، روزهای آلودگی دوباره برگشته اند. شرایطی که سال به سال تکرار می شود ، میزان مرگ و میر را بالا می برد، بیماری ها را افزون می کند و نگرانی ها را به اوج می رساند. از طرح های زوج و فرد گرفته تا تعطیلی کارخانه ها و مدارس و استفاده از ماسک و گیاهان تصفیه کننده هوا یا دستگاه های بخور سرد برای کاهش آلاینده ها در فضاهای بسته، همه و همه اتفاقاتی‌است که روی دور تکرار افتاده بدون اینه نتیجه قابل توجهی داشته باشد.

    با این حال خودتان هم باید دست به کار شوید. دست کم سراغ برنامه غذایی بروید که بتواند تاثیرات آلودگی هوا بر بدن شما را به حداقل ممکن برساند. اگر کاری از دست مسئولان مربوطه برنمی آید پس حداقل خودتان برای سلامتی خود و خانواده تان دست به کار شوید. این را بدانید که تغذیه مناسب در چنین مواقعی می تواند دست کم میزان اثر گذاری مخرب آلاینده ها را در بدن شما کاهش دهد.

    ویتامین C

    مهمترین آنتی اکسیدان برای بدن همین ویتامین C است. این ویتامین محلول می تواند در سراسر بدن ما گردش داشته باشد و همه رادیکال های آزاد را از بین ببرد.ضمن اینکه ویتامین C به بازسازی ویتامین E در بدن هم کمک می کند. دوز مناسب ویتامین C در بدن برای حفاظت از ریه ها بخصوص در هوای آلوده بسیار حائز اهمیت است. از آنجاییکه رفت و آمد بزرگسال ها در هوای آلوده بیشتر از بچه هاست، بزرگسال ها باید حتما روزانه 40 میلی گرم ویتامین C مصرف کنند.

    - بین سبزیجات جعفری، کلم و شلغم بهترین منابع ویتامین C هستند.

    - پرتقال را هم فراموش نکنید چون بین میوه ها یکی از غنی ترین منابع این ویتامین است.

    - یکی از ساده ترین راه ها برای رساندن دوز مناسب ویتامین C به بدن نوشیدن روزانه آب دو عدد لیمو ترش است که مقدار مناسب برای این روزهای آلوده را به بدن شما می رساند.

    بتاکاروتن

    این ماده نقش بسیار مهمی در کنترل التهابات ناشی از آلودگی هوا در بدن شما بازی می کند. آن هم به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی آن.

    - سبزیجات برگ دار مانند کاهو، گشنیز و اسفناج منابع بسیار غنی از بتاکاروتن هستند.

    - برگ تربچه و هویج هم از منابع مملو از بتاکاروتن هستند که بهتر است اینروزها حتما در برنامه غذایی تان قرار بگیرند.

    اسید چرب امگا 3

    امگا3 بیش از آنچه که تصورش را می کنید می تواند از قلب شما در برابر اثرات خطرناک آلودگی هوا محافظت کند. منابع غنی این ماده عبارتند از :

    - آجیل ها و مغزها مانند گردو یا تخم کتان که البته بهتر است آنها را در ماست ترکیب کنید و در قالب اسموتی بخورید یا اینکه به تنهایی در اینروزها مصرف آنها را در برنامه غذایی تان بگنجانید.

    - سبزیجات با برگ سبز هم از دیگر منابع اسید چرب امگا3 هستند.

    - همچنین ماهی های آب های سرد یکی دیگر از منابع غنی امگا3 هستند.

    - برای سهولت در امر استفاده از این اسید چرب و ضرورت رساندن آن به بدن در چنین روزهایی می توانید از مکمل های خوارکی اسید چرب امگا3 استفاده کنیدو

    راه حلی به نام آیورودا

    چاشنی ها و ادویه جات گیاهی با بهره مندی از خاصیت دارویی آیورودا می توانند گزینه مناسبی برای تسهیل مشکلات تنفسی در چنین شرایطی باشند.

    - زردچوبه آنتی اکسیدانی معروف است که می تواند ریه ها را از اثرات زهرآلود آلودگی هوا مصون نگه دارد. پس این‌روزها تا می توانید از زردچوبه در غذاهایتان استفاده کنید.

    - ترکیب کره آب شده و زردچوبه می تواند شدت سرفه را در بیماری آسم در شرایط آب و هوای فعلی کاهش دهد.در صورت بروز حمله های آسمی در این شرایط آب و هوایی باز هم ترکیب زردچوبه، کره و شکر زرد می تواند شرایط بیمار را تسهیل کند.

    - ترکیب شکر زرد و آب پیاز همچنین می تواند سرفه های خشک و غیر خشک را که بر اثر آلودگی هوا ایجاد شده از کاهش بدهد.

    - آیورودا را همچنین می توانید در مواد غذایی تلخ به فراوانی پیدا کنید.

    - شیر گاو و گندم و محصولات برگرفته از آن همچنین در هوای آلوده می تواند برای بیماران مبتلا به آسم مفید باشد.

    - زنجبیل، فلفل سیاه، ریشه شیرین بیان ، جوز و نعناع هم می توانند مشکلات تنفسی ناشی از آلودگی هوا را تا حدودی کاهش دهند.

    نکته یک: شکر زرد را می توانید از عطاری ها تهیه کنید

    نکته دو: در صورت ابتلا به بیماری خاصی که تحت نظر پزشک هستید برای هر نوع درمان و برنامه غذایی حتما با پزشک خود مشورت کنید.

    پیشنهاد ویژه

    کلم بروکلی را هرگز فراموش نکنید؛ یکی از غنی ترین منابع آنتی اکسیدان همین کلم بروکلی است که با بهره مندی از سولفورافان و گلوکورافانین، علاوه بر اینکه موجب تخلیه سموم سرطانی می شود از قابلیت کاهش وزن هم برخوردار است.

    در این‌روزها که آلودگی هوا بیداد می کند حتما کلم بروکلی را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید و اگر به دنبال تاثیرگذاری بیشتر آن هستید آب کلم بروکلی را میل کنید چون نوشیدن آب بروکلی باعث تخلیه سریع مواد سرطان زایی می شود که بر اثر آلودگی هوا در بدن شما تجمع کرده اند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو