فونیکسریمکسبهتام

حضور ترامپ در کاخ سفید برای صنایع خودروسازی چه معنایی دارد؟

عصر خودرو- ترامپ در طول آغاز عملیات تولید در مکزیکو، وعده بازگرداندن قدرت به تولید را به خودروسازان داده بود.

حضور ترامپ در کاخ سفید برای صنایع خودروسازی چه معنایی دارد؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از عصرایران ، با پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گمانه زنی ها در مورد وضعیت صنعت خودروی آمریکا  زیاد شده است.

     ترامپ در طول دوره انتخاباتیش با سران صنایع خودروسازی ارتباط تنگاتنگ برگزار کرد که مهم‌ترین این افراد  مدیر عامل شرکت فورد بود. ترامپ در طول آغاز عملیات تولید در مکزیکو، وعده بازگرداندن قدرت به تولید را به خودروسازان داده بود.

    با وجود اینکه در حال حاضر فروش خودروهای آمریکایی در مرحله رکورد جدیدی قرار دارند، اما کمک‌های مالی متعدد به صنایع خودروسازی در سال 2009 و ورشکستگی جنرال موتور و کرایسلر در شمار میراث بجسته دولت اوباما باقی مانده است.

    اما اینک حضور ترامپ در کاخ سفید برای صنایع خودروسازی چه معنایی دارد؟

    انتخاب ترامپ، شکست یا موفقیت آتی صنعت خودرو

    خودروسازان اینک خواستار تولید محصولاتشان در شهر مکزیکو هستند و می‌توانند به ادامه تولید خودروهای کوچکی بپردازند که اصولا به اندازه کافی سودآور نیستند.

    در مقابل SUV ها و کراس‌اوورها تسلط زیادی بر بازار آمریکا دارند. "نفتا" توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی شرایطی را فراهم کرده تا آنها به نیروی کار ارزان‌تر دسترسی پیدا کنند. ترامپ متعهد شده تا این ناحیه را به خانه قدرتمند تولیدکنندگان خودرو در آینده تبدیل کند.

    ترامپ در کارزار انتخاباتی خود وعده داده بود که درصورت انتخاب شدن به‌عنوان ریاست‌جمهوری آمریکا، فورد را متقاعد می‌کند به آمریکا بازگردد.
    انتخاب ترامپ، شکست یا موفقیت آتی صنعت خودرو

    این موضوع می‌تواند از نظر سیاسی به یک چالش بزرگ تبدیل شود. البته این موضوع به روند کلی سیاست‌های نفتا و هر آنچه در 4 سال آینده در این سازمان اتفاق می افتد نیز بستگی دارد. با تمرکز بر ظرفیت‌های ساختاری موجود در آمریکا و برخی از بازارهای جهانی که به سمت شاسی‌بلندها پیش‌می‌روند، ادامه ساخت اتومبیل‌های کوچک در صنایع اتومبیل‌سازی می‌تواند به افزایش سرمایه‌های در حال نابودی کمک کند.

    بی‌ثباتی اقتصادی می‌تواند باعث شتاب رکود چرخه فروش شود

    فروش خودروهای آمریکایی در سال جاری احتمالا با مجموع فروش 17.5 میلیونی در سال گذشته برابری خواهد کرد. اکثر کارشناسان و مقامات اجرایی صنایع انتظار دارند که ادامه این روند در طول سال 2017 با کمی کاهش سرعت به محدوده 16 میلیون می‌رسد.

    بی‌ثباتی کلی بازار به همراه ترس مشتریان از آینده باعث کاهش خرید و فروش دوره‌ای می‌شود. شاید این اتفاق زودتر رخ دهد. احتمال دارد این رکود در تابستان بیشتر نشان داده شود. ریاست‌جمهوری ترامپ علاوه ‌بر تاثیری که  برروی صنعت خودروی آمریکا دارد، صنعت خودروی مکزیک را نیز به شدت تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

      رئیس سندیکای توزیع‌کنندگان خودروی مکزیک، در این‌باره می‌گوید: اگر ترامپ قرارداد نفتا را لغو کند، این مساله تاثیر بزرگی بر صنعت خودرو و کل اقتصاد مکزیک خواهد داشت. صنعت خودروی مکزیک که صنعتی صادرات محور است، در سال میلادی گذشته 3.4 میلیون دستگاه خودرو تولید کرد. این در شرایطی است که یک دهه قبل، تولید خودرو در این کشور 1.6 میلیون دستگاه بود. سندیکای صنعت خودروی مکزیک پیش‌بینی می‌کند با درنظر گرفتن تولید کارخانه‌های جدید فورد، آئودی، کیا، تویوتا، بی‌ام‌و و دیگر خودروسازان، در پایان سال 2020 تولید خودرو در این کشور به 5 میلیون دستگاه خواهد رسید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم