فونیکسریمکسبهتام

انحراف معیار از بودجه تا حفاری مجدد؛

داستان حاشیه های پیاده راه فرهنگی رشت ادامه دارد

عصر خودرو- حفاری های جدید در پیاده راه مرکزی رشت که مدت زمان زیادی از افتتاح آن نمی گذرد، بار دیگر بازار حاشیه های این پروژه پر حاشیه را داغ کرده تا این داستان همچنان ادامه داشته باشد.

داستان حاشیه های پیاده راه فرهنگی رشت ادامه دارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر ،  پیاده راه فرهنگی رشت که در مرکزی ترین منطقه این شهر گردشگرپذیر ایجاد شده از پرحاشیه ترین پروژه های شهرداری رشت طی سال های اخیر بوده است.

    این پیاده راه که در سه محور منتهی به میدان شهدای ذهاب یا همان میدان شهرداری شامل خیابان امام خمینی(ره)، خیابان سعدی و خیابان دکتر شریعتی ایجاد شده، به اذعان مدیران شهرداری رشت یکی از طولانی ترین و وسیع ترین پیاده راه های شهرهای دنیا بوده که البته حواشی اجرای این پروژه نیز همچون خود پیاه راه از طولانی ترین حواشی دوران چند ساله مدیریت شهری رشت است.

    پیاده راهی با حواشی فراوان

    از همان آبان ماه سال گذشته که در میان نقد و تعریف های اعضای شورای اسلامی شهر رشت، شهردار دست به اجرای این پروژه زد، داستان پرحاشیه پیاده راه آغاز شد.

    اگرچه در بارانی ترین فصل سال این پروژه کلید خورد و با گذشت هر ماه از اجرای آن، نقدهای فراوانی نسبت به بسته شدن مرکزی ترین نقطه شهر که منتهی به بازار رشت یا به قولی قلب اقتصادی این شهر محسوب می شد، دامان شهردار و شهرداری را گرفت و در این میانه کشف یک سری اشیای قدیمی در محل احداث این پروژه، گمانه زنی هایی را درباره کشف اشیای باستانی در محل پیاده راه فرهنگی به وجود آورد اما، در نهایت این پروژه در فروردین ماه با صرف 16 میلیارد تومان و حضور وزیر راه و شهرسازی، به بهره برداری رسید.

    پس از بهره برداری از این پروژه، مجددا حواشی پیاده راه بیشتر خودنمایی کرد و اعضای شورا نسبت به کیفیت مصالح و تاسیساتی که در این پروژه صرف شده ابراز گلایه کردند و حتی انحراف از میزان قرارداد به مبلغ بیش از هفت میلیارد تومان را نیز یکی دیگر از ضعف های شهردار در اجرای این پروژه دانستند.

    با اینهمه با گذشت روزهای بهاری و تابستانی، پیاده راه در میان ازدحام حضور گردشگران و شهروندانی که مدتها در انتظار بازگشایی آن بودند، محل رفت و آمد مردم و برگزاری جشن ها و مراسم متعددی از جمله برگزاری کنگره هشت هزار شهید استان شد.

    کمبود فضای سبز در پیاده راه فرهنگی رشت

    با افتتاح پیاده راه و آغاز تردد شهروندان و گردشگران در آن که از جاذبه های تاریخی همچون وجود ساختمان یکصد ساله شهرداری و ساختمان اداره کل پست و ...جنبه های دیگر تاریخی برخوردار است، نخستین و ابتدایی ترین ایرادی که توسط کارشناسان و حتی شهروندان مطرح شد، بهره مند نبودن پیاده راه از فضای سبز بود.

    درستی این نقد زمانی خود را نشان داد که در اوج روزهای شرجی و گرم تابستان امسال، هیچ سرپناهی از سایه خنک درختان در پیاده راه نبود و مردم ترجیح می دادند که نه تنها پیاده در این پیاده راه، قدم نگذارند، بلکه مسیرهای خود را به هر نحوی شده با انحراف از کوچه های تنگ اطراف با خودرو طی کنند.

    با گذشت هفت ماه از بهره برداری از پیاده راه رشت، علاوه بر اینکه در میانه پیاده راه، حرکت کردن برخی از کفپوش های پیاده راه فرهنگی رشت شهروندان را به تردید درباره کیفیت اجرای آن می اندازد، اما به تازگی شهروندان شاهد کنده کاری های مجددی در این پیاده راه تازه افتتاح شده هستند.

    کنده کاری مجدد در راستای تأمین نظر شهروندان

    شهردار منطقه دو شهرداری رشت در این باره به خبرنگار مهر می گوید: بنا به درخواست شهروندان و نیازی که پیاده راه به افزایش فضای سبز داشته است، کنده کاری ها انجام شد.

    مرتضی عاطفی می افزاید: کنده کاری های کفپوش ها و گل کاری ها و درخت کاری ها در طول پیاده راه برای افزایش فضای سبز انجام شده و دلیل تعلل آن نیز اخذ تاییدیه از اداره کل میراث فرهنگی برای انطباق با ارزش میراثی منطقه بوده است.

    وی تاکید می کند: به دلیل بارندگی های مکرر روزهای نخست آبان ماه، کنده کاری ها طولانی تر شد و هم اکنون گلکاری و درختکاری طول مسیر پیاده راه در حال انجام است.

    شهردار منطقه دو می افزاید: پروژه افزایش فضای سبز علاوه بر گلکاری و درختکاری، قلوه چینی حاشیه باغچه ها و محل های دسترسی به صندلی ها به همراه افزایش محل های گلکاری است که برای افزایش فضای سبز پیاده راه برنامه ریزی شده است.

    تأمین خواسته شهروندان در ایجاد فضای سبز

    مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری رشت نیز دلیل کنده کاری ها در طول پیاده راه را عملی کردن خواسته شهروندان اعلام می کند و در این باره به خبرنگار مهر می گوید: از ابتدای بهره برداری از پیاده راه، شهروندان نسبت به کمبود فضای سبز در مسیر پیاده راه گله مند بودند که با برنامه ریزی های انجام شده طرح افزایش گلکاری ها و درختکاری ها در این مسیر از چند ماه پیش در دستور کار سازمان زیباسازی قرار گرفت.

    محمدباقر بشردانش می افزاید: گیاهان پوششی، نشاء های زینتی و افزایش درختچه ها در طول پیاده راه رضایت شهروندان را جلب خواهد کرد و این طرح حداکثر ظرف یک ماه آینده به اتمام می رسد.

    وی تاکید می کند: علاوه بر افزایش فضای سبز، در آینده نزدیک، پاکسازی جداره های پیاده راه نیز اعم از همسان سازی تابلوها، بهسازی جداره ها و حدف زواید بصری از دیگر برنامه هایی است که برای پیاده راه فرهنگی رشت پیش بینی شده است.

    افزایش فضای سبز در طول پیاده راه مطمئنا خواسته شهروندان شهر رشت بوده است اما این سوال که چرا از ابتدای اجرای چنین پروژه بزرگی که هزینه ای 16 میلیارد تومانی را صرف خود کرده است، چنین تمهیداتی برای پیاده راه اندیشیده نشد در اذهان شهروندان رشتی می گذرد که به ویژه در فضای مجازی بازتاب گسترده تری دارد.

    اما این سوال تنها سوال شهروندان نیست بلکه دغدغه برخی اعضای شورای شهر رشت نیز هست. به طوری که در جلسات مختلف کمیسیون ها و جلسات علنی شورای این شهر، اعضا در میان نطق ها و گفته های خود نسبت به آغاز مجدد کنده کاری ها آن هم در پروژه های که تنها شش ماه از افتتاح آن می گذرد، ابراز نارضایتی می کنند و بر این نکته تاکید دارند که باید پیش از این، حضور پررنگ فضای سبز در طول پیاده راه دیده می شد.

    اگرچه این تنها نقدی نیست که طی شش ماه گذشته نسبت به پیاده راه مرکزی رشت بیان می شود بلکه تفاوت های فاحش بین طرحی از پیاده راه که مصوبه شورای شهر رشت را دریافت کرد با آنچه که در نهایت در سطح شهر اجرایی شد با صرف هزینه بالا به همراه بیش از هفت میلیارد تومان انحراف از قرارداد، از دیگر نقدهایی است که نسبت به پروژه پیاده راه بافت مرکزی رشت در میان بحث های جلسات علنی و غیرعلنی شورای شهر رشت دهان به دهان می چرخد.

    در نهایت، به نظر می رسد داستان پرحاشیه پیاده راه فرهنگی رشت هچنان ادامه دارد. شاید توجه و دقت بیشتر نسبت به اجرای این پروژه به همراه مصرف بهینه تر از بیت المال که توسط شهرداری رشت هزینه شده است گمانه زنی ها درباره کیفیت این پروژه را که قرار بر افزودن شاخص های گردشگری برای رشت است، کمرنگ تر می کرد. شاید اینچنین بود و شاید هم نه!.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط