فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۸۲۵»

موتور سیکلت ‌تهران را خفه کرد

عصر خودرو- «باید تکلیف تعداد بسیار زیاد موتورسیکلت‌های تهران مشخص شود.» پایتخت ۳.۵میلیون دستگاه موتورسیکلت پلاک شده بنزینی دارد که از این تعداد تقریبا ۷۸۰هزار دستگاه به‌صورت دائم در حال تردد هستند.

موتور سیکلت ‌تهران را خفه کرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از همشهری آنلاین ، در هر مشکل ترافیکی و محیط‌زیستی پایتخت ردی از چرخ این وسایل دوچرخ دیده می‌شود. حالا در جدیدترین اظهارنظر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران نیز خواستار تعیین تکلیف و حذف این وسایل از معابر تهران شده است. به گفته سردار سیدتیمور حسینی، نمی‌توان با تصور اینکه پلیس موتورسیکلت‌ها را جمع می‌کند به این موضوع نگاه کرد. وی با بیان اینکه اقدام پلیسی چاره مدیریت آلودگی‌های زیست‌محیطی و مشکلات ترافیکی ناشی از تردد موتور‌سیکلت‌های کاربراتوری نیست، دراین‌باره تصریح می‌کند: تنها راه پیش رو آن است که به جای موتورسیکلت‌های آلوده‌کننده، جایگزینی در اختیار مردم قرار داده شود.

        موتور و معاینه فنی؟

    هیچ برنامه‌ای برای معاینه فنی هزاران موتورسیکلت تهران وجود ندارد. براساس اطلاعات ستاد معاینه فنی تهران، در سال‌جاری تنها 124دستگاه موتورسیکلت برای معاینه فنی اقدام کرده‌اند. این یعنی یک موتور از هر 7800موتور. در معاینه فنی 2اصل مهم کنترل آلودگی هوا و بررسی ایمنی وسیله نقلیه مورد آزمون قرار می‌گیرد که بعید به‌نظر می‌رسد یک موتورسیکلت با ساختار فعلی بتواند آن را پاس کند. سردار حسینی در این‌باره می‌گوید: برای معاینه فنی موتورسیکلت‌های شهر تهران هنوز برنامه‌ای وجود ندارد. وی در این‌باره توضیح می‌دهد: اساسا موتورسیکلت‌های موجود که هم‌اکنون در پایتخت تردد می‌کنند از استاندارد لازم برای معاینه فنی برخوردار نیستند و در عمل اجرای طرح معاینه فنی آنها، مشکلی از آلودگی هوا را حل نمی‌کند. وی افزود: باید موتورسیکلت‌ها را از چرخه ترافیک حذف کرد.

        آنها با هوا چه می‌کنند؟

    هر موتورسیکلت در هر کیلومتر تردد 15گرم آلودگی وارد هوا می‌کند. بدین‌ترتیب 780هزار موتور هر روز 286تن مونواکسید کربن، 100کیلوگرم دی‌اکسید گوگرد، 7.9تن دی‌اکسید نیتروژن، 83تن ترکیبات آلی فرار و 2.6تن ذرات معلق تولید می‌کنند. حجم بالای تولید مونواکسید کربن مهم‌ترین خطری است که اگزوز یک موتورسیکلت برای سلامتی شهروندان دارد. در معرض مستقیم این گاز قرار گرفتن می‌تواند موجب مرگ مستقیم یا صدمات تنفسی حاد به هر شخص شود.

        فشار شورای شهر بر وزارت صنعت

    تأکید شورای اسلامی شهر تهران در بحث کاهش آلودگی هوا روی موتورسیکلت‌هاست. این خبر را مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران داده و افزوده است: هر موتورسیکلت گاه تا 5برابر یک خودرو آلودگی تولید می‌کند. به گفته وی، بر این نکته پافشاری می‌شود که وزارت صنعت موتورسیکلت‌های برقی را بیاورد که هم آلودگی صوتی را کاهش دهد و هم آلودگی هوا را، به‌ویژه در 6ماه دوم سال که هوا سرد می‌شود.

        امیدواری‌ها به یک مصوبه‌

    از ابتدای مهر95 طی مصوبه هیأت وزیران موتورسیکلت‌های کاربراتوری پلاک نمی‌شوند. این گام اگرچه چیزی از 780هزار موتورسیکلت موجود در تهران کم نمی‌کند اما گامی برای بهبود وضع موجود است و به مرور زمان می‌تواند موجب حذف این وسایل آلاینده از سطح شهر شود. براساس اخبار رسیده به همشهری، پیش از آغاز طرح ممنوعیت شماره‌گذاری، برخی تولیدکنندگان با کمترین کیفیت موتورهای کاربراتوری دو‌زمانه را تولید می‌کردند و کمترین توجهی به شاخص‌های محیط‌زیستی این وسایل نداشتند. سردار حسینی درخصوص نظارت پلیس بر تولیدکنندگان موتورسیکلت می‌گوید: یکی از اقدامات پلیس راهنمایی و رانندگی کشور در بخش فنی و مهندسی، تعامل و ارتباط مستمر با تولیدکنندگان است به‌طوری که جلسات زیادی درخصوص رسیدگی به مسائل موتورسیکلت‌ها برگزار شده که امیدواریم منجر به حصول نتیجه شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو