فونیکسریمکسبهتام

اسمارت و فلسفه خودروهای کوچک

عصر خودرو- ماشین اسمارت که به‌عنوان زیرمجموعه شرکت دایملر تولید می‌شود در حال حاضر نماد خودروهای بسیار کوچک یا سوپرکامپکت به حساب می‌آید. ماشینی که نگاه‌های متفاوتی درخصوص آن وجود دارد. برخی آن را یک ماشین کاربردی می‌دانند و برخی آن را یک فانتزی در دنیای ماشین‌ها که تنها به‌دلیل آنکه زیرمجموعه شرکت معتبر دایملر است مورد توجه قرار می‌گیرد.

اسمارت و فلسفه خودروهای کوچک
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، ماشین‌های کوچک تولیدشان به ابتدای صنعت خودرو باز می‌گردد. در واقع ماشین‌ها ابتدا کوچک تولید شده و به مرور اندازه‌های بزرگ‌تر پیدا کردند. در زمینه خودروهای فوق کوچک مشکل اصلی کاربردهای محدود آنها است. نه فضای داخلی زیادی دارند و نه می‌توانند ارتفاع زیادی داشته باشند. همین‌ها کاربری آنها را محدود می‌کند. در عوض می‌توان آنها را با موتورهای بنزینی بسیار کم حجم تولید کرد و برای ترافیک شهرها نیز مناسبند. از طرف دیگر گزینه‌های بسیار مطلوبی برای برقی شدن به حساب می‌آیند. از آن سو برای حرکت در جاده چندان مناسب نیستند؛ چراکه در مواجهه با خودروهای بزرگ از ایمنی کمتری برخوردارند. شرکت دایملر برای ایمن کردن اسمارت و رساندن آن به ایمنی مورد تایید اتحادیه اروپا هزینه تحقیقات بسیار زیادی را متحمل شده است. هر قوس و خطی روی بدنه اسمارت حساب و کتاب دقیقی دارد و به غیر از زیبایی باید بار حاصل از تصادف را نیز به جایی بیرون از کابین خودرو هدایت و خنثی کند. شرکت اسمارت با تکیه بر بودجه کافی و دانش فنی گروه دایملر – بنز، تلاش بسیاری در زمینه تبدیل اسمارت به خودرو یا به بیان بهتر به خودروهای کاربردی کرده است. آنها تلاش می‌کنند تا ذهنیت مردم را در مورد فانتزی بودن اسمارت تغییر دهند.

    اسمارت فورتو، یا همان اسمارت دو نفره اولین مدل از این خودرو است. بعد از آن به سراغ اسمارت فورفور رفتند که در واقع مدل چهار نفره اسمارت است. هر چند دو نفر عقب فضای قابل ملاحظه‌ای در اختیار ندارند. حالا هم اسمارت به سراغ دنیای جذاب کراس اوورها رفته است. کراس اوورسازی در دنیای امروز کار سختی نیست. کافی است چند سانتیمتر ارتفاع یک خودرو را افزایش دهید تا کراس اوور شما آماده شود. با این فرمول است که اسمارت کانسپت اسمارت فورآس (forUs) را معرفی کرده است و البته این پایان ماجرا نیست و یک اسمارت فورآس پیکاپ هم در راه است. وانتی را در قد و قواره اسمارت تصور کنید؟ واقعیت این است که این محصولات شاید دنیای فانتزی اسمارت را گسترش دهند؛ اما سبد محصولات آن را هم تکمیل می‌کنند. با چنین تنوعی اسمارت از یکسو جای پای خود را در بخش تولید خودروهای فوق کوچک محکم می‌کند و از سوی دیگر شاید موفق شود این ذهنیت را جا بیندازد که خودروهای فوق کوچک هم ماشین‌های واقعی هستند!

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم