فونیکسریمکسبهتام

آن‌سوی فناوری

لندروور و ماموریت متفاوت خودران‌سازی!

عصر خودرو- سامانه‌های خودران این روزها طرفداران و منتقدان خود را در دنیای ماشین‌های هوشمند پیدا کرده است و آنها بی‌تفاوت از این صحبت‌ها درحال به‌روز‌رسانی و آزمایش روش‌ها و الگوریتم‌های خود هستند. اما ورود این سامانه‌ها به خودروهای شاسی‌بلند مانند لند‌روور موضوع چالش برانگیزی است که باور‌کردنش بسیار سخت است. حرکت کردن در مسیرهای صاف و بزرگ راهی باور‌کردنی‌تر از مسیرهای پر‌شیب و خطرناک آفرود است. در محیط‌های شهری و بزرگراهی محاسبات رادارها و حسگرها با چالش کمتری نسبت به کوه و جنگل و رمل مواجه است.

لندروور و ماموریت متفاوت خودران‌سازی!
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، راننده در خودرویی مانند رنجروور لندروور علاوه بر محاسبات شیب به جنس خاک و زمین هم توجه می‌کند و اگر بخواهیم این مسوولیت را به تجهیزات همراه خودرو بدهیم مسوولیت سنگینی است. رنجروور لندروور در قالب همکاری با خودرو‌سازان دیگری مانند فورد و شرکت مادری به نام تاتا‌موتورز روی این سامانه‌ها آزمایش انجام می‌دهد تا دقت و وضعیت آنها مشخص شود. لندروور از سه سیستم کمک راننده پیشرفته استفاده می‌کند که باعث می‌شود خودرو در هنگام عبور از بزرگراه در میان دو خط قرار بگیرد. سیستم دیگری که لندروور روی آن کار می‌کند ترمز کمکی است که در صورتی که خودروی جلویی ناگهان ترمز بگیرد وارد عمل می‌شود که برای شرایط بد آب و هوایی که دید راننده محدود است کاربرد دارد و خطر برخورد را در چنین وضعیتی کاهش می‌دهد. پیشرفت‌های لندروور به‌عنوان بهترین برند SUV ساز محدود به این سامانه‌ها نیست و مسیری که در پیش گرفته کاملا تخصصی است و به آینده فکر می‌کند.

    لندروور اخیرا اعلام کرده که در آزمایش‌های اولیه‌، ارتباط بین دو خودرو با یکدیگر و همچنین با شبکه‌ جامع ارتباطی وسایل نقلیه را مورد آزمایش قرار خواهد داد تا از این طریق شرایطی فراهم شود که خودروها با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و شرایط جاده و حتی وضعیت ترافیکی را برای سایر خودروهای مسیر گزارش کنند. این ارتباط بین خودرویی اهمیت خاصی دارد چرا که اطلاعاتی که ارسال می‌شود پیش از این از سوی خودروی دیگری تجربه واقعی شده است.

    لندروور در گذشته نه چندان دور در جهت هوشمندسازی خودروها چندین تکنولوژی را به نمایش گذاشته که می‌توان به نمایش ویدئویی سیستم هدایت خودکار در خودروهایی مانند رنجروور اسپورت و لندروور دیسکاوری اشاره کرد و برای درک بهتر این ماجرا آنها را بررسی کرد. این تکنولوژی‌ها برای هدایت خودرو در خارج از جاده تعبیه شده و اطلاعات مهمی مانند تغییرات در ارتفاع تعلیق، هرزگردی در چرخ‌ها، چرخش در اکسل‌ها و ناهمواری‌های زمین را با خودروهای اطراف به اشتراک می‌گذارند تا سایر خودروها نیز آمادگی لازم برای عبور از مناطق صعب‌العبور را داشته باشند. در دنیای واقعی افراد ممکن است از طریق بی‌سیم به‌صورت خیلی کلی این اطلاعات را به گروه پشت سری بدهند اما این اطلاعات عموما سطحی است اما در ارتباط بین خودرویی اطلاعات به‌صورت دقیق و به زبانی که برای موتور و جعبه‌دنده خودرو قابل فهم است، ارسال می‌شود.

    سیستم بررسی مشخصات سطح که با استفاده از سنسورهای مختلف شرایط سطح زمین را بررسی می‌کند و با کمک آن خودرو می‌تواند شرایط پیش رو را پیش از آنکه روی آن رانندگی کنید، تخمین بزند و تنظیمات سیستم تعلیق، پیشرانه و فرمان را برای مواجه شدن با این شرایط مهیا کند. با این سیستم هوشمند، عملکرد خودرو و تمام مجموعه سیستم‌های آن به نحوی بهینه‌سازی می‌شوند که در گشتاور اعمالی و کنترل خودرو اشتباهی صورت نگیرد؛ چرا که در صورتی که در انتخاب دنده یا مقدار دور موتور اشتباهی صورت بگیرد توان خودرو به‌طور صحیح استفاده نمی‌شود و ممکن است از چالشی که پیش آمده موفق عبور نکند و حتی جان سرنشینان به خطر بیفتد. در چنین محیط‌هایی خطرات زیادی در کمین هستند که جبران آنها امکان‌پذیر نیست. شیب‌های تند و دره‌های عمیق که هر وسیله نقلیه‌ای با هر درجه از امنیت را له می‌کنند موضوعی نیست که بتوان از کنار آن به راحتی عبور کرد و اختیار عبور از این مناطق پر چالش را به ربات و سامانه‌های هوشمند خودرو داد که شامل سیستم بررسی سطح و سیستم مسیر سه بعدی حاصل ترکیب عملکرد دوربین، امواج مافوق صوت، رادار و سیستم رادار لیزری است تمام این امکانات نمایی سه بعدی و دقیق به‌صورت 360 درجه از فضای اطراف خودرو به وجود می‌آورد. تمام این سامانه‌ها در نهایت می‌توانند باعث شوند خودرو‌ها آلودگی کمتری تولید کنند چرا که سامانه‌های هوشمند با آنالیز شرایط می‌توانند بهترین راه عبور از شرایط پیش‌آمده را پیدا کرده و هزینه حمل‌ونقل‌ را با کاهش فشار به خودرو و عبور از مسیرهای بهتر کاهش می‌دهند، اما شرایط برای خودروسازانی مانند لندروور سخت‌تر از دیگران است. چرا که آنها باید حرکت در مسیرهای صعب‌العبور و غیر‌جاده‌ای آفرود را هم به خودروهایش بیاموزد. جایی که خودرو بدون نقشه و تنها با تجزیه و تحلیل در لحظه محیط بتواند به حرکت بدون حادثه ادامه دهد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو