فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۸۱۴»

سازمان محیط زیست مسئول تهیه آیین‌نامه فنی کنترل و کاهش آلودگی هوا شد

عصر خودرو- نمایندگان مجلس در ادامه بررسی لایحه اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا، سازمان محیط زیست را مسئول تهیه آیین نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی هوا کردند.

سازمان محیط زیست مسئول تهیه آیین‌نامه فنی کنترل و کاهش آلودگی هوا شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل ازایسنا، با تصویب نمایندگان تمامی اشخاص، دستگاه‌ها و موسسات اعم از دولتی و غیردولتی و دستگاه‌هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر و یا تصریح نام است و تمامی اشخاص مستقر در مناطق آزاد تجاری- صنعتی، مناطق ویژه اقتصادی، شهرک‌ها و نواحی صنعتی موظف‌اند مقررات و سیاست‌های این قانون ا رعایت نمایند. سازمان (محیط زیست) مسئول نظارت بر حسن اجرای این قانون است.

    آیین‌نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی‌های موضوع این قانون توسط سازمان (محیط زیست) تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

    همچنین نمایندگان اصطلاحات به‌کار رفته در این قانون را به شرح زیر تعریف کردند:

    1- آلودگی‌ هوا: عبارت است از انتشار یک یا چند آلاینده  اعم از آلاینده‌های جامد، مایع، گاز، پرتوهای یون‌ساز و غیریون‌ساز،‌ بو و صدا در هوای آزاد، به‌ صورت طبیعی یا انسان ساخت، به ‌مقدار و مدتی که کیفیت هوا  را به‌ گونه‌ای تغییر دهد که برای سلامت انسان و موجودات زنده، فرآیندهای بومشناختی(اکولوژیکی) یا آثار و ابنیه زیان‌آور بوده و یا سبب از بین رفتن یا کاهش سطح رفاه عمومی گردد.

    2- حدود مجاز انتشار آلاینده‌ها: میزان مجاز خروجی آلاینده‌ها از منابع آلوده‌کننده هوا

    3- منابع آلوده‌کننده هوا به شرح زیر عبارتند از:

    - منابع ‌طبیعی: شامل طوفان‌های گرد و غبار، طوفان‌های شن، آتش‌سوزی جنگل‌ها، مراتع، آتشفشان‌ها و هواویزهای دریایی می‌باشد.

    - منابع انسان ساخت: شامل؛

    ‌الف) منابع ‌متحرک: هرگونه منبعی که در اثر حرکت ایجاد آلودگی می‌کند. از قبیل وسایل نقلیه موتوری و غیرموتوری

    ب) منابع‌ثابت: هرگونه منبعی که در محلی ثابت سبب انتشار آلاینده‌ها می‌گردد. از قبیل صنایع، عملیات معدنی، کشاورزی، بخش‌های خدماتی، تجاری، اداری و خانگی

    4- مواقع اضطراری: مواقعی است که با استمرار پایداری جوی (بر اساس اعلام سازمان هواشناسی) و یا افزایش میزان غلظت آلاینده‌ها (بر اساس اعلام سازمان) شرایط به‌گونه‌ای در کوتاه ‌مدت، سلامت انسان و محیط‌زیست را دچار مخاطره جدی بنماید.

    5- سازمان: برای رعایت اختصار، در این قانون واژه«سازمان» به‌جای «سازمان حفاظت محیط‌ زیست» آورده می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط