فونیکسریمکسبهتام

راهدارخانه ها با اعتبار ۲۵۰میلیارد تومان به حالت آماده‌باش در آمدند

جاده های شمالی ایران تحت تدابیر زمستانی قرار گرفت

عصر خودرو- اجرای طرح‌های ایمنی زمستانی جاده‌ها در پاییز راهدارخانه ها با اعتبار ۲۵۰میلیارد تومان به حالت آماده‌باش در آمدند

جاده های شمالی ایران تحت تدابیر زمستانی قرار گرفت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایران ، هرچند طرح زمستانه ایمنی راه‌ها و گردنه‌های برفگیر کشور باهمکاری راهداری، هلال احمر و پلیس راهور همه ساله از اوایل آذر شروع می‌شود ولی بارش زودهنگام برف پاییزی در استان‌های سردسیر کشور موجب شد این طرح در استان‌های کوهستانی و برفگیر زودتر از موعد همیشگی کلید بخورد.
    زهره افشار

    هفته گذشته برف پاییزی چهره بسیاری از استان‌های سردسیر کشور را سفیدپوش کرد به گونه‌ای که ارتفاع برف در نقاط برفگیر برخی از این استان‌ها مانند اردبیل به 50  سانتیمتر رسید و گزارش‌های هواشناسی حاکی است از روز دوشنبه این هفته بار دیگر برف و باران اکثر استان‌های کشور بویژه استان‌ هرچند طرح زمستانه ایمنی راه‌ها و گردنه‌های برفگیر کشور باهمکاری راهداری، هلال احمر و پلیس راهور همه ساله از اوایل آذر شروع می‌شود ولی بارش زودهنگام برف پاییزی در استان‌های سردسیر کشور موجب شد این طرح در استان‌های کوه هایی که جاده‌های کوهستانی و مرتفع دارند را دربر می‌گیرد. وجود 85 گردنه برفگیر در استان‌های مختلف کشور یکی از نعمت‌های خدادادی است که چهره زیبایی از جاذبه‌های طبیعی کشورمان را در فصول سرد سال ترسیم می‌کند و از سوی دیگر برای رانندگانی که قصد تردد از جاده‌های استان‌های کوهستانی و برفگیر کشور را دارند، این نگرانی را رقم می‌زند که مبادا بارش برف سنگین یا سیلاب موجب مسدود‌شدن راه‌ها شود.

    250 میلیارد تومان برای طرح زمستانی راهداری
    در کشور 200 هزار کیلومتر راه وجود دارد  که همه ساله با فرا رسیدن سرما باید تمهیدات لازم برای سفرهای ایمن در این جاده‌ها که بسیاری از آنها برفگیر هستند، در نظر گرفته شود. «علی‌ناوی»، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور در گفت‌وگو با «ایران»  تصریح کرد: همه ساله طرح زمستانه راهداری‌های کشور از اول آذر تا 15 فروردین سال بعد اجرا می‌شود،  اما چون در استان‌های سردسیر مانند زنجان، اردبیل، آذربایجان غربی و شرقی، البرز و دیگر استان‌های سردسیراحتمال  بارش برف وجود دارد این طرح در استان‌های برفگیر آغاز شده است. وی افزود: راهداری‌ها در  گردنه‌های برفگیر نقاط مرتفع این استان‌ها تجهیز و فعال هستند. به گفته ناوی، در حال حاضر دستورالعمل اجرای طرح زمستانه به همه استان‌ها ابلاغ شده و حتی اعتبار مورد نیاز برای دپوی شن و ماسه، تهیه سوخت و سرویس و تجهیز ماشین‌آلات ابلاغ شده است.مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور اظهار داشت: برای این طرح 250 میلیارد تومان اعتباردر نظر گرفته شده که بر اساس طول راه، تعداد گردنه‌های برفگیر و کمبود تجهیزات در هر استان تقسیم‌بندی شده  تا از همین الان راهداری‌ها به آمادگی لازم برسند. هرچند در حال حاضر 650 راهدارخانه در کشور داریم اما باید 200 راهدارخانه دیگر بسازیم تا به استاندارد لازم در این زمینه برسیم. بر اساس استاندارد، در مناطق سردسیر در هر 50 کیلومتر باید یک راهدارخانه داشته باشیم.
    البرز در تدارک سفر ایمن مسافران
    استان البرز یکی از استان‌های سردسیر کشور است که یک هزار و 300 کیلومتر راه مواصلاتی دارد که حدود 500 کیلومتر آن کوهستانی است. «سید یعقوب میرکتولی»، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان البرز در گفت‌وگو با «ایران» تصریح کرد: به دلیل سرمای زودرس در سطح استان بویژه در محور کرج – چالوس و جاده‌های طالقان، استان ما زودتر  خود را آماده تردد ایمن برای مسافران کرده است. به گفته وی، نخستین برف پاییزی استان اواخر هفته گذشته در کندوان به زمین نشست.میرکتولی افزود: در حال حاضر 13 راهدارخانه با 250 نیرو در حاشیه جاده‌های استان فعال است که این راهدارخانه‌ها مجهز به 85 دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین شامل لودر، گریدر، بولدوزر و یک دستگاه پیشرفته برف خور است، ضمن اینکه انبارهای راهداری به اندازه کافی نمک وشن دپو کرده اند. دستگاه برف خور می‌تواند در هر ساعت 3 هزار تن برف را از سطح  جاده  به فاصله 30 متری پرتاب کند. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان البرز از رانندگانی که در زمستان قصد تردد درجاده‌های برفگیر را دارند خواست تا  ضمن به همراه داشتن زنجیر چرخ، لباس گرم، پتو و مواد خوراکی حتماً شیوه صحیح بستن زنجیر را آموزش ببینند. قرار است 2/3 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح زمستانی جاده‌های البرزاختصاص یابد که هنوز چیزی به دستمان نرسیده است.
    آماده‌باش راهداری اردبیلاز نیمه مهرماه
    اردبیل یکی از استان‌های برفگیر کشور است که در بسیاری از ایام سال حتی در بهار  و پاییز بارش برف دارد  و  ارتفاع برف در گردنه‌های آن مانند حیران و اسالم در زمستان به 2 متر نیز می‌رسد. در آبان ماه سال 73 متأسفانه 3 نفر از هموطنان‌مان در گردنه خلخال به دلیل بسته شدن گردنه و برودت هوا جان باختند ولی خوشبختانه  با تمهیدات صورت گرفته چند سال است که چنین خبرهایی نمی‌شنویم. «علی رحمتی»، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل در گفت‌وگو با «ایران» تصریح کرد:  در پاییز امسال سه بارش برف در گردنه اسالم و یک بارش در اردبیل داشتیم که نیاز به برف‌روبی جاده‌ها داشته است. از آنجا که استان اردبیل معمولاً با ناپایداری جوی روبه‌روست  و حتی در روزهای اولیه پاییز و بهار هم با بارش برف در جاده‌ها مواجه است، راهدارخانه‌ها از 20 روز پیش آماده شده بود تا با مشکلی روبه‌رو نشویم. اردبیل 9 راهدارخانه ثابت در 9 گردنه برفگیر استان با 410نیروی متخصص دارد. وی با اشاره به فرسوده بودن تجهیزات راهداری استان از مسئولان خواست با توجه به شرایط خاص آب و هوایی اردبیل و سرمای زودرس در استان نگاه ویژه‌ای به بودجه نوسازی ناوگان داشته باشند.  راهدارخانه‌های اردبیل در مجموع 2دستگاه پیشرفته برف‌خور و 260 دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط