فونیکسریمکسبهتام

نمایشگاه بین المللی حمل و نقل عمومی و خدمات شهری ۱۳۹۵ (۱۷)

بازار با ورود قطعات با کیفیت اروپایی رونق می‌گیرد

عصر خودرو- برای خریداران خودروهای تجاری، کیفیت و دوام خودرو دو پارامتر بسیار مهم است. این خودروها باید پیوسته در حال کار باشند تا بتوانند هزینه‌های خرید خود را تامین کنند و به همین دلیل استفاده از قطعات یدکی با کیفیت در آن‌ها، به‌نوعی مکمل کیفیت بالای ساخت خودرو و متضمن دوام آن است.

بازار با ورود قطعات با کیفیت اروپایی رونق می‌گیرد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۸:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد عرضه قطعات یدکی با کیفیت پایین و گاهی تقلبی در بازار بودیم، امری که در دراز مدت باعث ضرر زیان مالی خریداران شده و به همین دلیل لزوم توجه به کیفیت مناسب قطعات یدکی بیش از پیش احساس می‌شود. در این راستا، شرکت اسنا یدک اقدام به اخذ نمایندگی از تعدادی از برترین برندهای عرضه کننده قطعات یدکی خودروهای تجاری اروپایی کرده است تا با عرضه آن‌ها در بازار بتواند خلاء موجود در زمینه قطعات یدکی  با کیفیت را جبران کند. در این زمینه با جواد پورغفار، مدیرعامل این شرکت به گفتگو نشستیم.
    * در ابتدا به بازار قطعات یدکی خودرو بپردازیم. وضعیت بازار هم‌اکنون چگونه است؟ آیا بهبودی در بازار قطعات یدکی حاصل شده است؟
    اگر وضعیت بازار را به سال گذشته مقایسه کنیم شاید بتوان گفت بهبود اندکی در بازار حاصل شده است اما این بهبود اصلا به معنای آن نیست که وضعیت بازار به روال عادی بازگشته است. انتظار بسیار بیشتری نسبت به بهبود بازار قطعات یدکی در دوران پسا تحریم می‌رفت، ولی هنوز این امر به‌طور کامل محقق نشده و بازار رونق مورد نظر را پیدا نکرده است. البته امید می‌رود با ورود قطعات با کیفیت اروپایی در این حوزه، امکان رقابت بهتر و سالم‌تر و در نتیجه رونق بیشتر حاصل شود.
    * آیا پس از رفع تحریم‌ها گشایشی در واردات و عرضه قطعات یدکی برندهای اروپایی حاصل شده است؟
    بله! شرایط پس از برجام حضور برندهای اروپایی را چه در زمینه خودرو و چه در حوزه قطعات تسهیل کرده است و در حال حاضر شرکت‌های اروپایی مشتاق هستند که در بازار ایران حضور فعال داشته باشند. باید در نظر بگیریم بازار ایران بازار بسیار مهمی برای همه برندها و به‌ویژه تولیدکنندگان محصولات مرتبط با خودرو است. جمعیت ایران بیشتر از 80میلیون نفر است و از این جهت یکی از بزرگ‌ترین کشورهای منطقه به شمار می‌رود. به‌علاوه تعداد خودروهای تجاری در حال تردد در ایران بالا است و به این ترتیب نیاز به قطعات یدکی در ایران بالا است. شرکت اسنا یدک هم در همین دوره پسا برجام با سه شرکت اروپایی در حوزه قطعات خودروهای سنگین وارد مذاکره شد که قرارداد با یک شرکت آلمانی نهایی و امضاء شده است. ولی در خصوص مسائل بانکی، متاسفانه مشکل روابط بانکی ایران و جهان همچنان پابرجاست و تغییر محسوسی در این زمینه وجود نداشته است. بانک‌های بزرگ اروپایی و حتی آسیایی همچنان روابط خود را با بانک‌های ایرانی به‌طور جدی برقرار نکرده‌اند که این چالش بزرگی بر سر راه تجارت ایران و سایر کشورهاست .شرکت‌های اروپایی برای  کار با ایران بسیار مشتاق‌اند اما باید بتوانیم پیش از آن مشکلات در نقل‌وانتقال مالی را برطرف کنیم.
    * وضعیت قیمت قطعات در بازار چگونه است؟ آیا در نیمه نخست سال با توجه به ثبات قیمت ارز، شاهد ثبات قیمت در این بازار بوده‌ایم؟
    قیمت‌ها از تنوع زیادی برخوردار است. به دلیل اعمال تحریم‌ها در گذشته، شرکت‌های چینی بسیاری با نفوذ به بازار ایران و ارائه قطعات کم کیفیت باعث ایجاد فاصله قیمتی عمیقی در مقایسه با قطعات اصلی ژاپنی و اروپایی و حتی قطعات محصول ترکیه شده‌اند. متاسفانه این برندها در برخی موارد با کپی‌برداری از بسته‌بندی قطعات اصلی سعی در گمراه کردن مصرف‌کنندگان داشته و دارند. لازم به ذکر است با توجه به ثبات نسبی قیمت ارز، این اختلاف و چندگانگی قیمت‌ها همچنان ملموس است و این مسئله تا حدودی باعث شده مشتریان در زمان انتخاب محصولات دچار مشکل شوند.
    * وضعیت اسنایدک در بازار قطعات یدکی کشور چگونه است؟ آیا به‌عنوان یک عرضه کننده رسمی‌توانسته‌اید به جایگاهی که مدنظر داشتید برسید؟
    در زمینه قطعات اتوبوس‌های BRT فعالیت بسیار قابل‌توجهی داشته‌ایم و توانسته‌ایم با عرضه به‌موقع قطعات، نیازهای مشتریان خود را تا حد زیادی مرتفع کنیم. همچنین به‌عنوان عرضه کننده رسمی قطعات اتوبوس‌های BRT  از جایگاهی مناسب در بازار قطعات یدکی سنگین برخورداریم و با برنامه‌های بلندمدت سعی در بهبود این جایگاه نیز داریم.
    * در مجموعه اسنا چه اقداماتی انجام شده است تا اطمینان حاصل کنید قطعات یدکی اصلی به دست مشتریان می‌رسد؟
    در چند سال اخیر ، فعالیت‌های زیادی در جهت عرضه قطعات اصلی صورت گرفته است. از سال 88 شروع به عرضه قطعات با بسته‌بندی اسنا یدک و با چسب امنیتی و هولوگرام ویژه و ضد تقلب کردیم که این امر باعث کوتاه شدن دست افراد سودجو در زمینه عرضه قطعات غیر اصلی شده است. همچنین با استفاده از سامانه پیامکی، تمامی مشتریان خود را از قطعات جدید و قیمت آن‌ها با خبر کردیم که این امر باعث اطلاع مشتریان از قیمت قطعات اصلی و جلوگیری از خرید قطعات بی‌کیفیت شده است.
    * اتوبوس‌های اسنا در خطوط BRT تاکنون توانسته‌اند بدون بروز مشکل فنی خاصی کار کنند. این در حالی است که شرایط آب‌وهوایی ایران و حجم انبوه مسافرین فشار زیادی به اتوبوس‌ها وارد می‌کند. این اتوبوس‌ها چه خصوصیات ویژه‌ای دارند که می‌توانند از پس این فشارها بربیایند؟
    شرکت اسنا پیش از تولید اتوبوس‌های BRT  از گروه‌های طراحی و ساخت شرکت‌های سازنده قطعات اصلی دعوت کرد تا پیش از طراحی محصول از خطوط شرکت واحد و شرایط کارکرد اتوبوس‌ها بازدید و تحقیق به عمل آوردند و پس از بررسی درخواست‌های مسئولین شرکت واحد این محصول به‌صورت خاص جهت استفاده در شرایط محلی و آب‌وهوای ایران طراحی شد. به همین دلیل ازنظر فنی مشکل خاصی در هیچ‌یک از محصولات مشاهده نشده است. با این وجود تمامی سیستم‌های این اتوبوس‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که  قابلیت تنظیم و ارتقاء دارند  و بسته به نظر و سفارش مشتری و همچنین شرایط  کارکرد قابلیت  به‌روزرسانی را دارا است. که در این خصوص می‌توان به سیستم خنک کاری موتور اشاره کرد که از قدرت فن هیدرولیکی ساخت آلمان بهره می‌برد که به درخواست عوامل فنی اتوبوس‌رانی تهران این سیستم در تولید اتوبوس‌های جدید بهبود پیدا است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو