فونیکسریمکسبهتام

بررسی هوندا CB۱۳۰۰ ، هایابوسا و سوزوکی GSX۱۴۰۰

بالاتر از ۱۰۰۰ در ایران

عصر خودرو- در این مطلب بازار داغ موتورسیکلت‌های سنگین را مورد بررسی قرار خواهیم داد. موتورسیکلت‌های مورد بررسی ما صرفا همگی از نوع ریس نیستند اما حجمی بالاتر از ۱۰۰۰ سی‌سی داشته و به نوعی خاص‌ترین بازار موتورسیکلت ایران را تشکیل می‌دهند. میهمانان ما در این مقاله نمایندگانی از ۲ کمپانی بزرگ هوندا و سوزوکی است که سهم یکی از آنها در این دور‌همی ۲ موتورسیکلت است.

بالاتر از ۱۰۰۰ در ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، موتورهای انتخابی ما برای این ضیافت بسیار خاص بوده و در مدل‌های جدید قیمت آنها حتی بالاتر از 100 میلیون تومان هم می‌رسد. گفتنی است این موتورسیکلت‌های انگشت‌شمار در معابر عمومی اجازه تردد نداشته اما می‌توانند با کسب مجوز از فدراسیون موتورسواری در روزهای خاص و تعیین‌شده در خیابان‌های سطح کشور تردد داشته باشند، همراه ما باشید با معرفی این 3 غول ژاپنی.

    هایابوسا: شاهین شرقی

    هایابوسا برای سوزوکی به میدان آمد تا به افسانه‌های علاقه‌مندان به موتورسیکلت واقعیت بخشد. این موتورسیکلت برای اولین بار در سال 1999 وارد بازار شد و با سقف سرعتی نزدیک به 300 کیلومتر توانست خود را با نامی چون شاهین شرقی و یا سلطان در قلب هواداران سوزوکی و حتی سایر برندها جا کند.
    در کشورمان 3 دستگاه ‌هایابوسا GSX1300R وجود دارد که 2تای آنها به رنگ زرد بوده و لیمیتد ادیشن هستند. این موتورسیکلت 15 هزار دلاری که در کشورمان بر چسب قیمت‌ 180 میلیون تومانی را به خود می‌بیند، از پیشرانه‌ای 4سیلندر به حجم دقیق 1340 سی‌سی برخوردار است؛ قدرتی که این شاهین را قادر می‌سازد تا ظرف کمتر از 7 ثانیه از مرز 200 کیلومتر بر ساعت عبور کرده و همچنین صفر تا 100کیلومتر را در 3 ثانیه پر کند.  همچنین گفتنی است این قلب تنومند شاهین شرقی را قادر می‌سازد تا به راحتی از سرعت 300کیلومتر عبور کرده و حتی تا 310 کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد؛ سرعتی که برای سایر موتورسیکلت‌های ریس داخل کشور به علت محدود بودن ‌‌روی سرعت 299 کیلومتر کاملا دست‌نیافتنی است.
    در مورد لذت سواری این موتورسیکلت باید گفت که نمی‌توان از آن انتظار عملکرد موتورسیکلت‌های سوپربایک یا ریس را داشت و حتی در سر پیچ‌ها نیز نمی‌توان مانند مسابقات موتوجی‌پی موتورسیکلت را بسیار خم کرد، اما قدرت شتاب‌گیری و حفظ تعادل آن در مسیر مستقیم به حدی است که به‌راحتی می‌تواند سایر موتورهای کلاس ریس را پشت سر گذاشته و حتی در مسابقات درگ موتورسیکلت و خودرو نیز به پیروزی برسد؛ امری که بارها در پیست آزادی و مسابقات آزاد درگ شاهد آن بودیم. حقیقتا این موتورسیکلت سواری بسیار نرمی داشته و حتی صدای آن نیز در دورهای آرام به سختی به گوش می‌رسد، اما می‌توان به عنوان یکی از موتورسیکلت‌های فراتر از 1000 سی‌سی در بازار ایران لقب سلطان را به آن اعطا کرد. ترمزهای برمبو مونوبولیک دوبل آن در جلو با دیسک‌های 310 میلی‌متری و تک دیسک عقب بسیار خوب عمل کرده و حتی می‌تواند در صورت مهارت راکب تنها با ترمزهای جلو، عقب این موتورسیکلت عظیم را به هوا بلند کرد. گفتنی است این شاهکار سوزوکی برای ترک دوم نیز حساب باز نکرده و شما باید با باز کردن قسمت انتهایی آن تنها زین کوچکی را برای نفر دوم مهیا کنید. هر چقدر که سواری با این غول ژاپنی لذت‌بخش باشد، ترک نشستن آن عذاب‌آور بوده و حتی در سرعت‌های بالا ترس زیادی را هم به نفر عقبی منتقل می‌کند.  به هر روی لازم به ذکر است موتورسیکلت‌های‌ هایابوسای موجود در کشور کاملا از مجاری قانونی وارد شده و دارای سند و برگه سبز هستند که همین امر موجب شده تا قیمت آنها به صورت کارشناسی تعیین نشود.

    سوزوکی GSX1400    اسطوره

    برای همه ما ایرانی‌ها حتی آنهایی که با مجید سوزوکی فیلم‌های گذشته نیز خاطره دارند، نام این کمپانی با عدد 1000 گره خورده است؛ موتورسیکلت سنگینی که نه‌تنها در کشورمان بلکه در دهه 70 میلادی در کل دنیا آوازه‌اش اجازه نفس‌کشیدن به رقبا را نمی‌داد. این کمپانی ژاپنی با استفاده از هوش و ذکاوت خود در استراتژی تولید، توانست چهره کلاسیک و نوستالژی مدل 1000 را با پیشرانه‌ای جدید و تکنولوژی‌های به‌روز در قالب نامی 1400  وارد بازار کند. این موتور‌سیکلت از سال 2001 تولیدش شروع شد و تا سال 2007 به تولید رسید و تقریبا سیاست‌هایی در طراحی و تولید آن صورت گرفته شد که قبل از آن در مدل پر‌آوازه Bandit دیده شده بود.
    درباره لذت سواری این موتورسیکلت باید بگوییم با آنکه شمایلی همچون CB داشته اما لذت سواری آن طعم دیگری دارد. سواری آن اسپرت نیست و حتی نمی‌توان از آن انتظار موتورهای ریس را داشت، اما نرمی و زوزه ملایم اگزوز قهرمانی آن باعث می‌شود که به کلی سایر رقبا را فراموش کرد. ‌در مورد کیفیت ساخت این موتورسیکلت نیز همین بس که بگوییم سوزوکی آن را 2 سال بدون هیچ محدودیتی گارانتی کرده و تمامی مشکلات آن را پوشش می‌دهد. پیشرانه 4 سیلندر و 1396 سی‌سی آن توانایی تولید 110 اسب بخار را دارد که GSX را قادر می‌سازد تا سرعت 230 کیلومتر در ساعت بدون هیچ مشکلی حرکت کند.  اما باید گفت این موتورسیکلت دو نقطه ضعف اساسی نیز دارد؛ نکته اول این است که در سرعت‌های بالا و علی‌الخصوص زمانی که راکب در ترک خود هم مهمانی داشته باشد، انتهای موتورسیکلت کمی دچار آشفتگی شده و حتی در صورت نداشتن مهارت بالا ممکن است راکب، هم خود و هم اسطوره ژاپنی را به زمین بکوبد. نکته دوم این است که پیشرانه 4 سیلندر این موتورسیکلت قدری تنبل بوده و علاوه بر آن مصرف سوختش به حدی است که با یک باک پر و رانندگی معمولی تنها 320 کیلومتر را می‌توانید با GSX1400  طی کنید.
    گفتنی است اگر بودجه شما به CB نمی‌رسد و از طرفی هر از گاهی قصد رو‌کم‌کنی از موتورسیکلت‌های ریس را ندارید، بهترین گزینه برای فراتر از 1000 سی‌سی برای شما GSX است. نمونه‌های موجود در کشورمان اغلب قیمتی بالغ بر 19 تا 28 میلیون را دارند اما باید گفت قطعات یدکی آن قدری نایاب‌تر از CB بوده اما ارزان‌تر هستند.

    هوندا CB1300: در اوج اصالت و پختگی

    این مدل از هوندا با اینکه جزو موتورسیکلت‌های سنگین محسوب شده و بسیار گران‌قیمت است، اما اکثر مدل‌های آن در کشور موجود بوده و به جرأت می‌توان گفت اغلب آنها از سلامت کامل بدنه و پیشرانه برخوردار هستند. این موتورسیکلت در کلاس کروزر و یا حتی استریت قرار می‌گیرد و شهرت آن از دهه 60 میلادی تا به امروز همچنان پا برجاست.
    این موتورسیکلت تا سال 2010 در بازارهای جهانی به تولید می‌رسیده اما از آن سال به بعد خط تولید آن بازنشست شده است. تا قبل از شروع سال 2000 میلادی این موتورسیکلت از نوع  1000 سی‌سی بود و بعد از آن مدل 1300 جایگزین آن شد. CB‌های موجود در کشورمان اغلب بین سال‌های 2003 تا 2007 ساخته شده‌اند و نمونه‌های مدل بالاتر و یا پایین‌تر تعدادشان در بازار کمتر بوده و البته قیمت‌شان نیز زیاد‌تر است.
    حقیقتا طراحی CB بسیار کلاسیک و دلنشین است و باید گفت برای علاقه‌مندان به موتورسیکلت‌های روز دنیا و جوان‌پسند به نظر گزینه خوبی نمی‌رسد. ترکیب رنگ‌های قرمز و سفید مخصوص هوندا به همراه کاسه چراغ گرد و اگزوزی بزرگ‌ هارمونی خارق‌العاده‌ای را به وجود می‌آورد، هر چند که معدود CBهای داخل کشور با رنگ سفید و آبی نیز در بازار موجود هستند.
    پیشرانه این موتورسیکلت 4 سیلندر داشته و با حجم دقیق 1284 سی‌سی و دو میل سوپاپ و در مجموع با 16 سوپاپ قادر است 114 اسب بخار و همچنین 117 نیوتن متر گشتاور تولید کند. وزن آن در حدود 224 کیلوگرم است ولی مانور دادن با آن بسیار راحت و اصطلاحا خوشدست است. لاستیک‌های ریس آن به خوبی به زمین چسبیده و در هنگام کنده‌شدن از زمین و شتاب‌های ناگهانی دارای ثبات کامل است. ضمن  اینکه اگر این ترکیب با اگزوز قهرمانی نیز همراه شود، افسانه‌ای بی‌بدیل از این شاهکار هوندا می‌سازد.
    اگر اهل سواری در شهر هستید و فراتر از 1000 سی‌سی را هدف گرفته‌اید، یقینا این موتورسیکلت کاملا شما را اغوا می‌کند. هر زمان که بخواهید بسیار آرام است و هر زمان که دسته گاز را حرکت دهید، گوش به فرمان بوده و مانند موتورسیکلت‌های ریس جاده را درو می‌کند. مزیت بزرگ آن نیز این است که لوازم یدکی آن در بازار تا حدی موجود بوده و قیمت آن در برابر رقبا کمتر است.
    اگر قصد خرید CB1300 را دارید، باید بدانید که قیمتی در حدود 35 میلیون تومان را برای نمونه‌های 2010 آن در بازار در نظر می‌گیرند، اما اگر به مدل‌های پایین‌تر و کارکرد بالاتر نیز راضی باشید با 20 میلیون تومان نیز می‌توانید یک موتورسیکلت کروزر 4 سیلندر بی‌همتا را در خیابان‌های ایران برانید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو