فونیکسریمکسبهتام

نقش عمر قطعات در کیفیت خودرو

عصر خودرو- سطح کیفیت خودروهای ساخت داخل، به‌ویژه انواعی که عمق ساخت داخل بالایی دارند، در قیاس با محصولات روز سازندگان بین‌المللی در سطح قابل‌رقابتی قرار ندارند.

نقش عمر قطعات در کیفیت خودرو
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵:۰۰

    به گزاش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت ، این موضوع را در حال حاضر خودروسازان نیز قبول دارند، به‌طوری‌که حتی مدیریت ارشد ایران‌خودرو اعلام کرده که کیفیت محصولات در حد مناسبی نیست و به مشتریان خود وعده داده کیفیت را تا سطحی ارتقا دهد که تا 10 هزار کیلومتر نخست نیاز به مراجعه به تعمیرگاه نباشد.
    کیفیت خودرو به طور عمده به دقت در مونتاژ، عملکرد صحیح عملگرها در کنار شاخص‌هایی همچون لذت رانندگی، آسایش خودرو و مفاهیمی از این دست تعریف می‌شود، هرچند طول عمر قطعات نیز موضوع مهمی در تعریف کیفیت خودرو است.
    به‌طور معمول خودرو پر استهلاک، خودرویی است که سرعت خرابی قطعات آن در گذر زمان زیاد بوده و این خرابی‌ها به شکل همه‌گیر در محصولات دیده می‌شود. در واقع، کیفیت به نوعی به شرایط روز تحویل خودرو و استهلاک به گذر عمر و سرعت خرابی‌ها مربوط است.
    امروز خودروهای زیادی وجود دارد که از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند اما پراستهلاک محسوب می‌شوند به‌طور نمونه خودروهایی مانند پورشه مشکل کیفیت ندارند اما پراستهلاک هستند. به طور معمول خودروهای اسپرت استهلاک بالایی دارند و خودروهای ژاپنی نیز معروف به کم‌استهلاک هستند.
    در حال حاضر استاندارد خاصی که به معنی معیار پذیرش مشخص بین‌المللی باشد و تخطی از آن سبب جرایم یا توقف تولید شود، در زمینه استهلاک خودروها نداریم. با این حال سیستم‌های غیردولتی، شاخص کیفیت و مراجعه به تعمیرگاه را به دقت اندازه‌گیری می‌کنند و این، معیار مهمی در خرید خودرو به وسیله مشتریان است.
    یکی از بزرگترین و معتبرترین مراکز دنیا، موسسه DJ POWERS است که گزارش‌های کیفی خود را بر مبنای خرابی خودروها و استهلاک آنها در دوره کارکرد منتشر می‌کند. این موسسه میزان خرابی‌های خودروها را در بازه‌های زمانی به ازای هر 100 دستگاه فروش، اندازه‌گیری و در دوره‌های زمانی مشخص آن را اعلام می‌کند. این معیار، با توجه به اعتبار موسسه در فروش و اعتماد مشتریان بسیار موثر است چنین موسساتی اندازه‌گیری‌ها را علاوه بر دوره زمانی نزدیک به تحویل خودرو، در بازه‌های طولانی‌تر نیز انجام می‌دهند که نتیجه آن میزان استهلاک خودرو است.

    فربد زاوه - کارشناس صنعت خودرو

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط