فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۸۰۱»

تشخیص و حذف آلاینده‌های هوا با نانوحسگر محققان دانشگاهی

عصر خودرو- محققان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر با همکاری پژوهشگری از دانشگاه تبریز به بررسی تئوری نانوحسگری پرداخته‌اند که قادر است آلاینده‌های هوا را شناسایی و اندازه‌گیری کند.

تشخیص و حذف آلاینده‌های هوا با نانوحسگر محققان دانشگاهی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، آلودگی هوا یکی از مشکلات مهم جوامع بشری است که توجه بسیاری از کارشناسان را در سراسر جهان به خود جلب کرده است. آلاینده‌های موجود در هوا، چه طبیعی و چه ساخته شده توسط انسان، باعث ایجاد پدیده‌های نامطلوب از جمله باران اسیدی، تخریب اکوسیستم، قرار دادن سلامت انسان در معرض خطر و مشکلات متعدد دیگر خواهد شد. بر همین اساس دانشمندان سعی در یافتن راه‌های جدید به منظور خنثی کردن و یا حذف این مواد شیمیایی دارند. فناوری نانو نیز به تازگی راه‌های جدیدی برای کمک به کارشناسان در ابداع طرحی برای خنثی‌سازی اثرات نامطلوب گونه‌های آلاینده‌ هوا ایجاد کرده است.

    به گفته‌ سید امیر سیادتی، طراحی، آزمایش و ارزیابی نانوحسگرهای فوق حساس برای شناسایی و اندازه‌گیری برخی آلاینده‌های هوا از مهم‌ترین اهداف این طرح بوده است.

    سیادتی درباره خصوصیات در نظر گرفته شده در طراحی این نانوحسگر گفت: در این طراحی‌ها نانوحسگرهایی مدنظر قرار گرفته است که بر پایه‌ عمل نیمه هادی‌ها و با استفاده از مولکول‌ها و گونه‌های شیمیایی کار می‌کنند. به صورت دقیق‌تر باید گفت که به مطالعه‌ امکان خنثی‌سازی و غیر فعال کردن برخی از خطرناک‌ترین عوامل آلاینده‌ هوا از طریق واکنش حلقه‌زایی با فولرین موجود در نانوحسگر پرداخته شده است؛ فولرین کوچکترین حلقه‌ کربنی شناخته شده است.

    وی افزود: کاهش ضریب خطای دستگاهی در شناسایی و اندازه‌گیری آلاینده‌ها از جمله قابلیت‌های این نانوحسگر است.

    سیادتی معتقد است که این دسته از حسگرها در صورت دستیابی به تولید انبوه در صنایع مختلفی از جمله الکترونیک، زیست محیطی و صنایع دفاعی قابل کاربرد خواهند بود.

    نتایج این تحقیقات که با تلاش‌های سید امیر سیادتی کارشناس ارشد از دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر، دکتر اسماعیل بابانژاد عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دارویی و دکتر محمدصادق امینی فضل عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز صورت گرفته است، در مجله‌ Sensors and Actuators B به چاپ رسیده است.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو