فونیکسریمکسبهتام

هونــــدا CR-V صفر کیلومتر بخریــــم یا ب‌ام‌و X۳ ۲.۸ دست‌دوم؟

نبرد لوکس و اقتصادی

عصر خودرو- اگر بخواهیم با بودجه‌ای حدود ۲۵۰ میلیون‌تومان یک ‌کراس‌اوور بخریم، چه گزینه‌هایی پیش روی ما قرار خواهد گرفت؟ هوندا CR-V که به‌تازگی توسط شرکت گلرنگ موتور به بازار ایران عرضه شده، یک کراس‌اوور نیمه‌لوکس با برچسب قیمتی در همین حدود است اما این در حالی است که شما با پرداخت این مبلغ قادر به خریداری گزینه لوکس‌تری همچون ب‌ام‌و X۳ ۲.۸i نیز خواهید بود!

نبرد لوکس و اقتصادی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، X3 نسل دوم که در زبان ب‌ام‌وبا کد F25 شناخته می‌شود، سال گذشته دستخوش تغییرات‌ ظاهری یا همان فیس‌لیفت شد که در نتیجه نسخه جدیدتر، با محصولات تازه این خودروساز هماهنگ‌تر شد. X3 2.8i از سال 2013 تا کنون توسط شرکت پرشیا‌خودرو به بازار عرضه شده ‌و در حال حاضر نسخه فیس‌لیفت صفر کیلومتر 2016 آن چیزی در حدود 400 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود اما در بازار فعلی، نمونه 2013 یا 2014 فول آپشن تمیز این خودرو را می‌توانید با قیمتی در حوالی 250 میلیون تومان خریداری کنید. خودرویی با المان‌های همیشگی ب‌ام‌و که نسبت به نسل گذشته‌اش زیباتر، لوکس‌تر و در نهایت راحت‌تر شده است. اما در مقابل هوندا CR-V را با قدمت بیش از 2دهه‌ای داریم که این روزها نسل چهارمش به بازار جهانی عرضه می‌شود. CR-V بعد از آکورد و سیویک، سومین هوندایی است که پس از دهه 70 شمسی به بازار کشور ما عرضه می‌شود و هرچند که مدت چندان زیادی از شروع فروش این خودرو نمی‌گذرد اما در همین مدت کوتاه سایه سنگین تویوتا RAV4 روی بازار این خودرو کاملا مشهود است. CR-V تقریبا 10 سانتی‌متر طول کمتر از X3 و همچنین فاصله بین دو محور کمتری دارد.

    کراس‌اوورهایی با امکانات مناسب
    ب‌ام‌وX3 از مشتقات سری3 محسوب می‌شود و از این رو نباید انتظار فضای داخلی چندان وسیعی از این خودرو داشت. هرچند که در مقام مقایسه، X3 با توجه به فاصله بین دو محور بیشتر نسبت به CR-V، از فضای داخلی وسیع‌تری بهره می‌برد. البته توجه داشته باشید که مبلمان عمده X3های وارد شده به بازار ایران، حالتی اسپرت دارند. ب‌ام‌و X3 2.8i همچون دیگر محصولات این برند، با سطوح مختلف امکاناتی به بازار کشور وارد شده است اما در فول‌ترین نسخه خود از سیستم صوتی ‌هارمن کاردون و مانیتور 8.8 اینچی، اتوهُلد، تنظیم برقی صندلی‌ها به همراه حافظه، پایه‌های ISOFIX برای صندلی کودک، سیستم Connected Drive ب‌ام‌و (نمایش اطلاعات همراه با اینترنت)، سیستم نمایشگر HUDا
    Head-Up)‌)، سیستم گردش چراغ‌ها در سر پیچ‌ها و تنظیم خودکار نور چراغ‌های جلو همراه با سرعت خودرو، امکان استفاده از Google Maps، سقف پانوراما، پدال شیفتر دنده از پشت فرمان، سیستم Black Panel، کروز کنترل، قدرت کمک الکترونیکی فرمان به همراه قابلیت سفت شدن در سرعت‌های بالا، آینه میانی الکتروکرومیک، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک به همراه دریچه‌های سرنشینان عقب، شیب‌سنج، ترمز پارک برقی و... بهره می‌برد. این در حالی است که شرکت گلرنگ موتور فامیلی، 3 تیپ تورینگ، EX و EX-L را برای CR-V در نظر گرفته و در حال حاضر نسخه تورینگ آن به عنوان فول‌ترین مدل به بازار عرضه می‌شود. هوندا CR-V تورینگ از امکاناتی همچون 8 ایربگ، سیستم سوئیچ هوشمند و استارت دکمه‌ای، فرمان برقی حساس به سرعت، کروز کنترل تطبیق‌پذیر، تنظیم برقی صندلی راننده، گرمکن صندلی‌های جلو، تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه‌های تاشوی برقی جانبی به همراه تنظیم الکترونیکی، دوربین دنده عقب به همراه سنسور پارک، سیستم صوتی به همراه 6 بلندگو، پورت‌های AUX و USB، بلوتوث هندزفری و مانیتور 7 اینچی، سیستم کنترل حرکت بین خطوط، سیستم هشدار برخورد از جلو، درب صندوق برقی و... بهره می‌برد.

    X3 فاتح میدان است!
    ب‌ام‌و X3 نیز همچون تمامی محصولات این خودروساز با پیشرانه‌های متنوعی در بازار جهانی حضور دارد که نسل فعلی آن در نمونه‌های 3.5i، 2.0i و 2.8i به بازار کشور ما عرضه شد و در این بین نسخه 2.8i در خیابان‌های کشور سهم بیشتری نسبت به دیگر نمونه‌ها دارد. X3 2.8i از پیشرانه‌ای مشترک با 528i، 328i و... بهره می‌برد. پیشرانه قرار گرفته روی این خودرو، از نوع 4 سیلندر 16 سوپاپ تویین-پاور توربو (یک توربو با قدرت بوست دو توربو) است که 241 اسب قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور را به ترتیب در 5000 و 4800 دور بر دقیقه به شما ارائه می‌کند. همچنین ب‌ام‌و روی این خودرو از جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک ZF استفاده کرده که در نهایت شتاب صفر تا صد 6.7 ثانیه‌ای را برای جثه 1.7 تنی X3 فراهم می‌کند. این مشخصات بسیار جذاب و خواستنی به نظر می‌رسد اما در نظر داشته باشید که پیشرانه‌های پرخوران پرقدرت مثل همین نمونه مورد استفاده‌ روی X3 که از ضریب تراکم نسبتا بالایی برخوردارند، با سطح کیفی بنزین عرضه شده در کشور چندان سازگاری ندارند. به همین خاطر برای استفاده بی‌دردسر از این خودرو و به طور کلی دیگر محصولات توربوی ب‌ام‌و، می‌بایست از مکمل‌های بنزین استفاده کنید و همچنین تمامی سرویس‌ها به‌موقع و زیر دست نمایندگان معتبر این برند در سراسر کشور انجام شود. در مقابل CR-V به عنوان یک محصول نیمه‌اقتصادی-نیمه‌لوکس، پیشرانه‌ای اقتصادی را یدک می‌کشد. این محصول کراس‌اوور ژاپنی با موتور 4 سیلندر 2.4‌لیتری 16 سوپاپ که قادر به تولید 185 اسب بخار قدرت در 6400 دور بر دقیقه است به بازار عرضه می‌شود و همچنین گشتاور این پیشرانه اتمسفریک (تنفس طبیعی) در 3900 دور بر دقیقه به 245 نیوتن متر می‌رسد که این دو عدد بسیار کمتر از محصول آلمانی حاضر در میدان هستند. اما توجه داشته باشید که CR-V تقریبا 200 کیلوگرم از X3 سبک‌تر است که این وزن کمتر، کمبود قدرت را تا حد بسیار زیادی تامین می‌کند. CR-V با بهره‌گیری از جعبه دنده ضریب متغیر CVT قادر به ثبت رکورد صفر تا صد 8.5 ثانیه است و با توجه به اتمسفریک بودن پیشرانه،به مراقبت‌های کمتری نسبت به X3 نیاز دارد و البته این خودرو مصرف سوخت کمتری نیز نسبت به رقیب آلمانی به شما ارائه می‌کند. همچنین توجه داشته باشید که با توجه به چسبندگی بیشتر و هندلینگ بالاتر X3، شما قادر به تجربه رانندگی اسپرت‌تری در این خودرو خواهید بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم