فونیکسریمکسبهتام

معاون صادرات ایران‌خودرو از تدوین پروژه‌های فنی در بازارهای هدف خبر داد

انطباق محصولات ایران خودرو با استانداردهای صادراتی

عصر خودرو- معاون صادرات گروه صنعتی ایران‌خودرو با اشاره به برنامه‌ریزی برای صادرات محصولات در سال ۹۵ گفت: برنامه مناسبی برای صادرات محصولات پیش‌بینی شده است اما باید توجه داشت که بعضی از موارد، مربوط به بازارهای صادراتی است. به‌عنوان نمونه تغییراتی در شرایط واردات خودرو از سوی عراق به عنوان اصلی‌ترین بازار صادراتی انجام شده است.

انطباق محصولات ایران خودرو با استانداردهای صادراتی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از صمت، سعید تفضلی در گفت‌وگو با با اشاره به تصمیم کشور عراق در سال جدید مبنی بر تغییر سیاست‌های واردات خودرو به این کشور اظهار کرد: عراق تعرفه‌هایی برای واردات محصولات اس‌کی‌دی در این کشور وضع کرده است. همچنین هزینه ثبت پلاک محصولات اس‌کی‌دی در این کشور در سال جدید افزایش یافته است.


    تغییر مدل صادرات به عراق
    وی با اشاره به کاهش صادرات ایران‌خودرو به عراق در 6ماه نخست امسال با توجه به مشکل پیش آمده اظهار کرد: عراق با هدف درآمدزایی بیشتر تعرفه‌های گمرکی اس‌کی‌دی را به اندازه سی‌بی‌یو رساند اما از سوی دیگر این روند باعث شد که عراق درحال‌حاضر مزیت صادراتی خود را از دست بدهد و هم‌اکنون فعالیت ایران‌خودرو و شرکت‌هایی مانند سایپا و چند شرکت چینی که در عراق کار مونتاژ خودرو را انجام می‌دادند کاهش یافته است. معاون صادرات ایران‌خودرو با تاکید بر اینکه ادامه روند صادرات به شیوه گذشته از صرفه اقتصادی مناسبی برخوردار نیست، تصریح کرد: این شرایط، باعث کاهش صادرات ایران‌خودرو و اقدام به برنامه‌ریزی برای تغییر مدل ورود محصولات صادراتی به کشور عراق و از سویی توسعه بازارهای جدید جایگزین در حوزه خاورمیانه و شمال افریقا شد.
    تفضلی همچنین با اشاره به تغییر رویکرد در بازار صادراتی عراق اظهار کرد: همزمان با اعمال تغییراتی در عراق، ایران‌خودرو از بحث سی‌کی‌دی به سی‌بی‌یو منتقل شد که هفته اول آبان نخستین محموله شامل رنج متفاوتی از خودروها که شامل محصولاتی همچون دنا، سورن، پارس، سمند و آریسان و برای نخستین بار تندر دنده‌ای و اتومات است به بازار این کشور صادر خواهد شد.
    تفضلی با بیان اینکه این امر باعث کاهش صادرات همه خودروسازان حاضر در بازار این کشور شده است، اظهار کرد: از آنجا که کشورهای هدف مانند بازارهای الجزایر و تونس دارای استانداردهای پیچیده و خاص خود هستند ایران‌خودرو اقدام به تعریف پروژه‌های فنی برای انطباق محصولات خود با استانداردهای یادشده و آنها را اجرایی کرده است. وی ادامه داد: درحال‌حاضر صدور محصولات صادراتی به این کشورها آغاز شده است که این امر منجر می‌شود تا به برنامه موردهدف دست پیدا کنیم. تفضلی با اشاره به بازار الجزایر نیز اظهار کرد: بازار این کشور از جهت تطبیق محصول با استانداردهای الجزایر بازار بسیار مشکلی بود، از این‌رو به‌دلیل سبک تجاری متفاوت، کار فشرده‌ای در 2 تا 3 ماه گذشته انجام شد و نخستین محموله منطبق با استانداردهای این کشور نیز چند روز گذشته به عنوان نخستین محموله صادراتی به الجزایر حمل شد. معاون صادرات ایران‌خودرو یادآور شد: 305 دستگاه دنا ویژه بازار الجزایر و منطبق با استاندارد این کشور، به الجزایر صادر شده است.
    وی با اشاره به اقدامات انجام شده ایران‌خودرو برای ورود همزمان به بازار تونس نیز اظهار کرد: استانداردهای تونس استانداردهای اتحادیه اروپا بوده و حتی از الجزایر نیز سختگیرانه‌تر است. به طوری که حدود 14 قطعه که شامل مجموعه کمربند، صندلی و فرمان است، نیاز به ایمارک (استاندارد اتحادیه اروپا) دارد که همه این استانداردها اخذ و آزمایش خارج از کشور انجام شده و در حال صدور است. تفضلی از ارسال 200 دستگاه رانا تا 3 هفته آینده به تونس خبر داد و اظهار کرد: امور مربوط به تولید و ثبت‌سفارش آن انجام شده و به زودی کار ارسال خودروها انجام می‌شود. معاون صادرات ایران‌خودرو با اشاره به بازار صادراتی سوریه نیز اظهار کرد: سالانه هزار خودرو به سوریه صادر می‌شود و منتظر اجرایی شدن خط اعتبار خریدار که با هدف حمایت از صادرات غیرنفتی اختصاص داده شده هستیم تا تعداد بیشتری صادر کنیم. به گفته وی، مشکل عمده در مسیر صادرات خودرو به سوریه، بحث تحریم بانک‌های سوریه است. معاون صادرات ایران‌خودرو با اشاره به موفقیت این شرکت در بحث صادرات تصریح کرد: کار صادرات به بازار لبنان را با صادرات تعداد محدودی آغاز کردیم تا کار معرفی محصول به پایان برسد. وی ادامه داد: همچنین در حال مذاکره با تاکسیرانی ساحل عاج هستیم تا در مناقصه تاکسیرانی این کشور برای 600 خودرو شرکت کنیم که مقدمات اولیه آن نیز انجام شده اما رقبای قوی مانند کره و هند داریم.


    تمرکز بر بازار آسیای میانه
    وی با اشاره به ضرورت تولید خودروهایی با استاندارد یورو 5 در کشورهای حوزه آسیای میانه اظهار کرد: با توجه به این شرایط ایران‌خودرو نیز درخواست خود را برای اخذ گواهی استاندارد یورو 5 ارائه کرد که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده هفته آینده این گواهینامه صادر و راه ورود ایران‌خودرو به این بازارها باز خواهد شد. تفضلی در ادامه از راه‌اندازی یک خط مونتاژ در آذربایجان خبر داد و گفت: ایران‌خودرو درنظر دارد خط تولیدی با ظرفیت 10هزار دستگاه و با سرمایه‌گذاری طرف آذربایجانی انجام دهد و در سال نخست فعالیت، با ظرفیت 3هزار دستگاه راه‌اندازی می‌شود که اقدامات مقدماتی در این زمینه امسال انجام خواهد شد و امیدواریم در سال آینده، نتیجه‌بخش باشد.


    صدور بخشنامه بیمه‌نامه صادراتی تا پایان سال
    معاون صادرات گروه صنعتی ایران‌خودرو در ادامه در پاسخ به روند صدور بیمه‌نامه‌های صادراتی از سوی صندوق ضمانت صادرات اظهار کرد: صدور بیمه‌نامه صادراتی برای خودروسازان هنوز به‌صورت آیین‌نامه و بخشنامه‌ای که ابلاغ شده باشد، درنیامده اما ازخودروسازان نیز در این‌باره نظرخواهی شد و بر اساس پیش‌بینی‌ها قرار است تا پیش از پایان سال، نهایی شود. وی درباره میزان رفع مشکلات این صنعت با صدور بیمه‌نامه تصریح کرد: خودروسازان در حال حاضر در بحث نقل و انتقال بانکی دچار مشکلاتی هستند ضمن آنکه بانک‌های طرف خرید مشکلاتی را از جهت ارزیابی، اعتبار سنجی و ضمانت ایجاد می‌کنند که ورود صندوق ضمانت صادرات به این موضوع می‌تواند چاره‌ساز باشد؛ همانگونه که در بحث الجزایر و تونس نیز صندوق ضمانت صادرات به خوبی عمل کرده و نسبت به شناسایی بانک‌ها اقدام کرد. در بسیاری از مواقع مشکلات از سوی خریدار است و شاهد کارشکنی‌هایی هستیم که در این شرایط بانک‌ها تمایلی به همکاری ندارند که این شرایط در حال تغییر است. معاون صادرات ایران‌خودرو یادآور شد: در برخی شرایط، کاری از دست صندوق ضمانت صادرات برنمی‌آید. برای نمونه در بحث صادرات به سوریه، صندوق ضمانت صادرات حتی بانک تجاری سوریه را معرفی کرد اما از آنجا که این بانک در تحریم‌ها قرار دارد چندان مشکلی برطرف نشد، درنهایت آنچه مسلم است، چاره‌ساز بودن ورود صندوق ضمانت صادرات به موضوع است چراکه بخش مهمی از مشکل صادراتی را برای ورود به بازارهای جدید برطرف خواهد کرد.


    چالش جدی در مسیر صادرات
    تفضلی در تشریح موانع خودروسازان در مسیر صادرات نیز اظهار کرد: در حال حاضر عمده مشکلات پیشرو در جهت صادرات، ناشناخته بودن محصولات در مقایسه با رقبای قدرتمند جهانی است.
    وی ادامه داد: همچنین مسائل و مشکلات سیاسی در کشورهای منطقه مانند عراق و سوریه که جزو بازارهای سنتی شرکت ایران‌خودرو هستند به طور کاملا محسوس بر تحقق اهداف صادراتی موثر است. سیاست‌های حمایتی دولت می‌تواند در بهبود مشکلات موجود تاثیر بسزایی داشته باشند.  معاون صادرات ایران‌خودرو در ادامه با اشاره به نشست مشترک خودروسازان و گمرک با هدف تسهیل صادرات خودرو نیز اظهار کرد: در این جلسه بسته‌ای با عنوان واردات در قبال صادرات با هدف تسهیل شرایط صادرات خودرو ارائه شده که در این شرایط، از آنجا که درباره برخی قطعات با فناوری بالا شرکت نیازمند واردات است، به هنگام صدور محصولات، با ارائه سند صادراتی از سوی خودروسازان، تعرفه پرداخت شده برای قطعات وارداتی، به خودروسازان عودت داده خواهد شد.  وی در ادامه درباره اختصاص انبار صادراتی برای خودروسازان در گمرک جنوب غرب نیز گفت: نبود انبارهای تخصصی منجر به مشکلاتی در زمینه سطح ترخیص و فرآیندهای بروکراسی می‌شود که با افزایش حجم کار، نیاز به انبار اختصاصی برای واردات و صادرات قطعات بیش از پیش احساس می‌شود که با این پیش‌بینی بخش زیادی از مشکلات خودروسازان در مسیر صادرات برطرف خواهد شد.
    معاون صادرات و امور بین‌المللی ایران‌خودرو در ادامه یادآور شد: براساس تفاهمنامه‌ای که با شرکت آزیوروکار آذربایجان امضا شده، صادرات محصولات ایران‌خودرو به آذربایجان به صورت قطعات منفصل و مونتاژ در این کشور انجام خواهد شد. تفضلی تاکید کرد: ایران‌خودرو هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری در آذربایجان انجام نخواهد داد و مشارکت به صورت ارائه خدمات فنی و مهندسی برای راه‌اندازی خط مونتاژ خواهد بود. وی با بیان اینکه مطالعات زیادی روی بازار کشور آذربایجان انجام شده، اظهار کرد: محصولات ایران‌خودرو در بازار آذربایجان شناخته شده هستند و مردم این کشور خودروهایی مانند سمند، سورن و رانا را به خودروهای چینی ترجیح می‌دهند. تفضلی افزود: پیش از این، صادرات ایران‌خودرو به صورت محصول آماده و کامل بود و با توجه به استقبالی که مردم آذربایجان از محصولات ایران‌خودرو داشتند، راه‌اندازی خط مونتاژ در این کشور برنامه‌ریزی شد. وی تصریح کرد: با راه‌اندازی خط مونتاژ محصولات ایران‌خودرو در آذربایجان، این کشور به عنوان پایگاه صادراتی ایران‌خودرو در منطقه خواهد بود و تولیدات ایران‌خودرو از طریق آن به سایر کشورهای همسایه صادر خواهد شد. معاون صادرات و امور بین‌الملل ایران‌خودرو تولید سمند، سورن و رانا را برنامه تولید در بخش نخست همکاری‌های دو طرف دانست و گفت: براساس مذاکرات انجام شده تولید خودروهای تجاری برای ناوگان حمل‌ونقل شهری در آذربایجان نیز پیش‌بینی شده است. بنا به گفته تفضلی، پیش از این نیز گروه صنعتی ایران‌خودرو صادرات محصولات تجهیز شده به کشور ترکمنستان را با هدف افزایش سهم بازار کشورهای سی‌آی‌اس آغاز کرد. معاون صادرات و امور بین‌الملل ایران‌خودرو گفت: در راستای اقدام و عمل به اقتصاد مقاومتی یکی از برنامه‌های ایران‌خودرو افزایش سهم در بازار کشورهای آسیای میانه و قفقاز از طریق اتحادیه گمرک این کشورهاست و بر همین اساس صادرات به کشورهای ترکمنستان، بلاروس و قزاقستان را در دستور کار قرار داده است. وی گفت: برمبنای قراردادی که با وزارت کشور ترکمنستان منعقد شد، 200 خودرو پلیس این کشور از سوی ایران‌خودرو تامین می‌شود که در صورت تایید، تامین ناوگان موردنیاز پلیس ترکمنستان از سوی ایران‌خودرو ادامه خواهد یافت. تفضلی افزود: ترکمنستان از کشورهای مشترک المنافع است که ایران‌خودرو آن را به عنوان دروازه‌ای برای صادرات به کشورهای منطقه به شمار می‌آورد. وی صادرات به تونس و احیای سایت ونزوئلا را از دیگر برنامه‌های امسال ایران‌خودرو در بخش صادرات عنوان کرد و گفت: در مجموع صادرات 30 هزار دستگاه در سال 95 هدف‌گذاری شده است.

    شاید در چند سال گذشته هدف‌گذاری صادرات 15میلیارد دلاری خودرو و قطعات در افق 1404 و بر اساس سند راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت رویای دست نیافتنی و دور از انتظاری بود که تنها روی کاغذ قابلیت اجرایی شدن داشت اما این روزها و با وارد شدن صنعت خودرو به فاز جدیدی از فعالیت‌ها از یک سو و فراهم شدن زمینه فعالیت‌های مشترک از سوی دیگر، نه‌تنها این اهداف دور از دسترس نخواهد بود بلکه به‌نظر می‌رسد می‌توان گام‌های جدی و جدیدی در این زمینه برداشت تا ضمن تحقق اهداف پیش‌بینی شده، زمینه برای تبدیل ایران به پایگاه صادرات خودرو فراهم شود. بی‌شک درنظر گرفتن فناوری‌های روز در تولیدات و درنظرگرفتن سلیقه مشتریان، راه را برای ورود تولیدات خودروسازان به بازارهای جهانی هموار می‌کند که به نظر می‌رسد با راه جدیدی که خودروسازان داخلی درپیش گرفته‌اند به زودی شاهد حضور پررنگ‌ها آنها در بازارهای جهانی باشیم. بازارهایی همچون عراق، سوریه، الجزایر، ساحل عاج و به تازگی نیز آذربایجان بازارهایی است که در قرق خودروسازان داخلی است. هرچند با اعمال تغییرات در سیاست‌های وارداتی کشورهای هدف، صادرات خودروسازان با نوساناتی روبه‌رو خواهد شد اما خودروسازان با یافتن بازارهای جدید این موانع را پشت‌سر نهاده و توانسته‌اند، حضوری قدرتمند در بازارهای صادراتی داشته باشند. بررسی عملکرد خودروسازان در بازارهای هدف در چند سال گذشته نشان داده که خودروسازان همواره برای تبدیل شدن به برترین‌ها تلاش می‌کنند. با این روند انتظار می‌رود تحقق اهداف پیش‌بینی شده در سند چشم‌انداز 20 ساله چندان دور از دسترس نباشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو