فونیکسریمکسبهتام

پایان مناقشه پلیس و کانون سردفتران؟

ناجا به ثبت نامه نگاری کرد

عصر خودرو- اخیرا پلیس پیرامون ابهامات مطرح شده در رابطه با برگه سبز خودرو و مراجعه مردم به دفاتر اسناد رسمی به منظور نقل و انتقال خودرو به سازمان ثبت اسناد نامه نگاری کرده است.

ناجا به ثبت نامه نگاری کرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  مهر، مناقشه بین پلیس و کانون سردفتران در رابطه با برگه سبز خودرو و الزام یا عدم الزام مراجعه به دفاتر اسناد رسمی در رابطه با ثبت نقل و انتقالات اسناد مربوط به خودرو بحثی چندین ساله است که هر از چند گاهی پای نقل قولهای متعدد مسئولان قضایی و انتظامی را به مطبوعات و رسانه هاباز می کند. مناقشه ای که این میان سودی به جز سردرگمی مردم ندارد. بیشتر شهروندان با توجه به ذهنیتی که از گذشته دارند هرگونه نقل و انتقال را منوط به حضور در دفترخانه های اسناد رسمی می کنند در این دفاتر امور نقل و انتقال خودرو را انجام می دهند و هزینه های سنگینی را نیز پرداخت می کنند با این حال عده ای هم به حضور در دفاتر اسناد رسمی اعتقادی نداشته و برگه ای که ناجا صادر می کند را همچون سند رسمی می دانند که طبق آنچه معاون اول قوه قضائیه اعلام کرد این سند رسمی نیست و بهتر است مردم برای ثبت نقل و انتقالات خودرو به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند.

    با وجود مناقشات، قوانین مختلفی در این رابطه مطرح شده است که یکی از آنها ماده 20 آیین نامه راهنمایی و رانندگی است که در آن آمده است: «هنگام نقل و انتقال مالکیت وسایل نقلیه‌، متعاملین یا قائم مقام قانونی آنها ابتدا درخواست‌خود را به راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی یا مراکز مجاز تعیین شده ارائه می‌کنند تا پس از احراز اصالت‌خودرو و تطبیق مدارک آنها، نسبت به فک پلاک منصوبه بر روی خودروی مورد معامله و اختصاص پلاک‌جدید و صدور شناسنامه جدید و ثبت تغییرات مزبور در نظام رایانه‌ای راهنمایی و رانندگی اقدام شود. سپس مراتب به طور کتبی توسط راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی یا مراکز مجاز تعیین شده به دفتر اسناد رسمی جهت تنظیم سند رسمی انتقال‌، منعکس می‌شود. کارت خودرو از سوی راهنمایی و رانندگی بعد از تأیید مراتب تنظیم سند در دفترخانه اسناد رسمی که‌به وسیله پست سفارشی یا رایانه‌ای به سیستم راهنمایی و رانندگی منعکس می‌شود، به خریدار تحویل می‌شود. گواهی راهنمایی و رانندگی و شناسنامه صادره تا دو ماه اعتبار دارد و در خلال مدت مذکور متعاملین یاقائم مقام قانونی آنها موظفند برای ثبت معامله و درج آن در ذیل شناسنامه (محل مخصوص‌) به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنند.»

    ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی هم می گوید: «دارندگان وسایل نقلیه مکلفند قبل از هرگونه نقل و انتقال وسیله نقلیه در دفاتر اسناد رسمی، ابتدا با در دست داشتن مدارک مالکیت وسیله نقلیه به ادارات راهنمایی و رانندگی و یا مراکز تعویض پلاک مراجعه کنند. همچنین دفـاتر اسناد رسمی موظفند بعد از تعویض پلاک سند خودرو را صادر کنند. و پلیس هم می تواند با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور امکان استقرار دفاتر اسناد رسمی را به تعداد کافی در مراکز تعویض پلاک فراهم کند.

    کانون سردفتران سه هفته بیش در خبر ی مدعی شد بین دو نهاد صلح برقرار شده است اما درست بعد از این خبر بود که قرار شد طبق قانون، مجلس، حَکَم بین این دو نهاد باشد اما موضوع مناقشه بین ناجا و کانون سردفتران که قرار بود در کمیسیون های قضایی و اصل نود رسیدگی شود هر بار به دلایل مختلفی به تعویق افتاد. حالا پس از مدتها کش و قوس و اختلاف در رابطه با تفاسیر مختلف از قانون، گویا ناجا نامه ای را به سازمان ثبت اسناد ارسال کرده است که در آن تلویحا با ماده 20 آیین نامه راهنمایی و رانندگی که مخالفان و موافقانی داشت، موافقت کرده است.

    ضرورت ورود مجلس به حل همیشگی ماجرا

    اگرچه هر دو نهاد مدتی است اظهارنظر رسمی نداشته و به گفته برخی از منابع خبری بین پلیس و کانون سردفتران صلح برقرار شده است اما طبق آنچه که سخنگوی قوه قضاییه در مورد الزامی نبودن یا بودن ثبت نقل و انتقالات خودرو در دفاتر اسناد رسمی مبنی بر اینکه این مسئله سیر تاریخی وسیعی دارد، گفته است: با توجه به ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، شاهد وقوع اختلاف بین نیروی انتظامی و سازمان ثبت هستیم؛ چرا که از یک سو نیروی انتظامی مدعی است این قانون، ثبت نقل و انتقالات خودرو در دفاتر اسناد رسمی را اختیاری دانسته و از سوی دیگر سازمان ثبت به استناد همین ماده قانون معتقد است نقل و انتقالات خودرو باید در دفاتر اسناد رسمی ثبت شود، لذا در چنین مواردی وقتی دو دستگاه دولتی چنین برداشت متفاوتی از یک ماده قانونی دارند این به معنای عدم صراحت قانون است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط