فونیکسریمکسبهتام

آزمایش فنی و بررسی ام‌وی‌ام X۳۳s

تزریق هیجان در کالبد X۳۳

عصر خودرو: حدود ۵ سال قبل ام‌وی‌ام X۳۳ به عنوان نخستین شاسی‌بلند اقتصادی با قیمتی مشابه خودرو‌های سواری، فصلی جدید را در بازار خودروهای ایران آغاز کرد و با قیمت ۲۹ میلیون‌تومان روانه بازار شد.

تزریق هیجان در کالبد X۳۳
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱:۰۰
  • تزریق هیجان در کالبد X33
  • تزریق هیجان در کالبد X33
  • تزریق هیجان در کالبد X33
  • تزریق هیجان در کالبد X33
  • تزریق هیجان در کالبد X33
  • تزریق هیجان در کالبد X33
  • تزریق هیجان در کالبد X33
  • تزریق هیجان در کالبد X33
  • تزریق هیجان در کالبد X33
  • تزریق هیجان در کالبد X33

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، اکنون با گذشت حدود 5 سال از ورود X33 به بازار و پایه‌گذاری کلاس شاسی‌بلند‌های تک‌دیفرانسیل‌، سومین نسل از این خودرو با نام X33s با حدود 180مورد بهسازی نسبت به مدل های قبل،پس از رونمایی در نمایشگاه‌های خودرو کشور به زودی در دو مدل X33s و X33s Sport به ترتیب با قیمت 74.889.000 و 76.889.000تومان به بازار عرضه شده است. X33s با تغییرات ظاهری و نمای داخل و برخی بهسازی‌های فنی قرار است راه یکی از پرفروش‌ترین شاسی‌بلند‌های اقتصادی کشور را ادامه دهد.
بهسازی های این محصول شامل 8 مورد در طراحی نمای بیرونی، 35 مورد در طراحی نمای داخلی، 32 مورد در لوازم الکتریکی، 7 مورد در شاسی، 1 مورد در پیشرانه، 2 مورد در انتقال قدرت، 5 مورد در سیستم تهویه مطبوع،14 مورد در عملکرد، 5 مورد در حفاظت از محیط زیست، 76 مورد در کیفیت و 1 مورد در سیاست گارانتی می شود.
هفته گذشته برای آشنایی بهتر با این محصول و با هماهنگی شرکت مدیران‌خودرو شرایط بررسی فنی و ملاقات با این محصول جدید فراهم شد که مشروح آن را در ادامه خواهید خواند.

تغییرات ظاهری 
طراحی ظاهری این خودرو برای کاهش مقاومت در برابر هوا  و صداهای اضافی ناشی از این موضوع   دستخوش تغییرات فراوانی شده است.
در نمای جلو چراغ‌ها(با قبلیت تنظیم الکتریکی ارتفاع )‌، جلوپنجره و سپر از نو طراحی و بهسازی و به زبان طراحی جدید محصولات چری نزدیک‌تر شده‌اند. رینگ‌های اسپرت 17 اینچی با طرح جدید دو‌رنگ‌، زه‌های جانبی با طراحی جدید و قرارگیری چراغ‌های LED روشنایی در روز بالای مه‌شکن‌های جلو از جمله مهم‌ترین تغییرات نمای جلو در این خودرو است. در نمای عقب قاب زاپاس با طراحی جدید در مدل X33s و X33s Sport متفاوت از مدل‌های قبلی است و اضافه‌شدن قطعه‌ای برای ایجاد دو‌ برآمدگی در طرفین زاپاس، درب عقب را حجیم‌تر جلوه می‌دهند. چراغ‌های جدید عقب نیز با اضافه‌شدن دو قوس به طرفین حجیم‌تر از قبل به نظر می‌رسند و طراحی بخش‌های داخلی آنها نیز دستخوش تغییراتی شده است.
X33s همچنین برای اصلاح سادگی زیر سپر عقب پذیرای یک قطعه مشکی رنگ است که در مدل اسپرت دیفیوزر و دو سراگزوز تزئینی نیز به آن اضافه می‌شوند. مدل اسپرت همچنین به رکاب‌هاب جانبی طرح کرومی و قاب مشکی مکمل سپر جلو نیز مجهز شده‌اند. همچنین تریم دو رنگ مشکی و سفید تنها در مدل X33s Sport قابل عرضه خواهد بود. رنگ سقف بر خلاف دیگر خودرو‌های دو رنگ برچسب نیست و از رنگ واقعی برای آن استفاده شده و این موضوع با تایید پلیس راهنمایی و رانندگی در سند خودرو نیز درج خواهد شد. همچنین دو رنگ شدن اتاق بر‌خلاف دیگر خودرو‌های دو‌رنگ بازار مانع نصب سانروف نشده و در مدل اسپرت نیز‌، سانروف برای X33s در نظر گرفته شده است.

تغییرات نمای داخلی 
کابین X33s بیانگر تلاش چری و مدیران‌خودرو برای کیفی‌سازی هر چه بیشتر این محصول در گذر زمان است.داشبورد این شاسی‌بلند به صورت کامل تغییر یافته است و مهم‌ترین بخش این تغییرات استفاده از خطوط قرمز در داشبورد و در دوخت صندلی‌ها با روکش چرم است و اضافه‌شدن نمایشگر لمسی با صفحه بزرگ 8 اینچ  در بخش میانی داشبورد‌، قوس کلاسیک مدل‌های قبل را به سطحی صاف و مدرن تبدیل کرده است. این نمای جدید در ترکیب با طرح فیبر‌کربن داشبورد  زمینه مشکی پیانویی خواسته یا ناخواسته به خودروهای لوکس شباهت دارد و حس بهتری نسبت به مدل‌های قبلی را به مشتریان القا می‌کند.کلید‌ها جانمایی بهتری نسبت به مدل‌های قبلی دارند و تنظیمات سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک از طریق کلید‌های چرخشی در نمایشگر اصلی خودرو نشان داده می‌شود. طراحی اهرم تعویض دنده به جای اهرم دنده نسبتا کلاسیک مدل قبلی نیز با پایه کوتاه‌تر در تکمیل تغییرات داخلی موثر بوده است. دریچه‌های میانی سیستم تهویه هرچند نسبت به کابین قبلی X33 در جایگاه بالاتر با عرض کمتری قرار گرفته‌اند اما هوادهی این دریچه‌ها به سراسر اتاق در غیاب دریچه‌ها برای سرنشینان عقب قابل قبول است.طراحی داخلی درب ها نیز با بلندگو های با برند Tiggo مورد بازنگری از نظر طراحی قرار گرفته اند.

Barkhordari, [18.10.16 16:29]
مجموعه آپشن‌های رفاهی و ایمنی
تنها تفاوت مدل‌های X33s و X33s Sport به آپشن‌های طراحی ظاهری مربوط می‌شود و این دو خودرو در هیچ بخش دیگر نظیر امکانات رفاهی و آپشن‌ها یا مشخصات فنی با یکدیگر تفاوتی ندارند. نمایشگر 8 اینچ جدید X33s امکاناتی نظیر اتصال بلوتوثی تلفن همراه برای مکالمه یا پخش آهنگ را فراهم می‌کند.این نمایشگر همچنین وضعیت سیستم تهویه مطبوع را به شما نشان می‌دهد. در پشت فرمان نمایشگر‌های دور‌موتور‌، سرعت و کامپیوتر سفری با طراحی جدید به رنگ آبی فیروزه‌ای و سفید یخی جلوه به مراتب بهتری نسبت به مدل قبلی دارد.
کامپیوتر سفری (Trip Computer) علاوه بر نمایش دیجیتال آمپر و میزان سوخت باقیمانده‌، اطلاعاتی از قبیل فاصله قابل پیمایش‌، مصرف سوخت لحظه‌ای‌، مصرف سوخت متوسط و فاصله پیموده شده را به نمایش می‌گذارد و ابعاد بزرگ آن برای کسب اطلاعات لحظه‌ای از عملکرد خودرو کاملا ایده‌آل است. 2 کیسه هوا برای سرنشینان جلو به همراه سیستم ترمز ضد‌قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز آپشن‌های مکمل برای خودرویی است که توسط موسسات ایمنی روسیه‌، استرالیا و چین موفق به کسب امتیازات لازم ایمنی در تست‌های تصادف شده است.چارچوب ها و درب های این خودرو نیز بر اساس  اطلاعات رسمی شرکت چری برای افزایش ایمنی نسبت به مدل های قبل تقویت شده اند.
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک‌، کروز کنترل‌، کنترل سیستم صوتی و بلوتوث از روی فرمان‌، صندلی‌های چرمی‌، سنسور پارک و دوربین دید عقب‌، سیستم صوتی با ورودی USB و 4بلندگو و تنظیم برقی آینه‌های جانبی نیز از دیگر آپشن‌های موجود ‌‌روی X33s در هر دو مدل است.

مشخصات فنی
هیچ تغییر فنی خاصی در مدل X33s نسبت به مدل‌های قبلی این خودرو به چشم نمی‌خورد اما اضافه شدن کلید انتخاب حالت رانندگی Sport یا Eco در سمت چپ فرمان‌، قابل توجه است. راننده با هر بار فشردن این کلید حالت رانندگی را می‌تواند از اسپرت به اقتصادی یا برعکس تغییر دهد و خودرو پس از هر بار روشن و خاموش شدن به صورت اتوماتیک روی حالت Eco شروع به حرکت می‌کند.در این حالت با فشار کمتر روی موتور برای افزایش سرعت مصرف سوخت تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند و کاهش کلی کشش خودرو نیز برای مصرف سوخت بهینه محسوس است. X33s با ظرفیت باک 57 لیتری مصرف سوخت ترکیبی حدود 9 لیتر در 100 کیلومتر دارد که در جاده به لطف بهره‌گیری از گیربکس اتوماتیک CVT با قابلیت تعویض دستی ( 7 سرعته) و بر اساس آنچه در آزمایش مشاهده شد این مصرف در حالت Eco به حدود 6 لیتر در 100 کیلومتر می‌رسد.این گیربکس که نسبت به مدل قبل مورد بازنگری و بهسازی قرار گرفته است  شتابگیری بهتری را ارائه می کند  و  انتقال صدا به داخل کابین بر اساس استاندارد NHVنیز کاهش پیدا کرده است.مصرف سوخت X33s همچنین در آزمایش‌های پرفشار و ترافیک‌های شهری تا حدود 12 لیتر افزایش می‌یابد.حداکثر قدرت ام‌وی‌ام X33s با پیشرانه 1971 سی‌سی 4سیلندر به 139 است بخار می‌رسد و حداکثر گشتاور 182 نیوتن‌متر توسط پیشرانه‌ این خودرو از دور‌موتور 4300 تا 4500 در دسترس است. سیستم تعلیق X33s همانند مدل‌های قبل از نوع مستقل مک‌فرسون در جلو با فنر پیچشی‌، میله‌نگهدارنده و ضد لغزش و در عقب از نوع چند‌اتصاله با فنر پیچشی است‌. وزن خالص این خودرو در مدل اتوماتیک به حدود 1.4 تن می‌رسد و بافاصله بین دو محور 2.5 متر تغییری نسبت به مدل‌های گذشته نداشته است.


آزمایش فنی 
X33s بدون شک یک شاسی‌بلند خوش‌تیپ است که منتقدان مدل‌های قبلی را نیز به سمت خود جذب می‌کند.نخستین نکته‌ای که پس از سوار شدن به کابین این خودرو جلب توجه می‌کند تاکید روی تم رنگی قرمز در کابین و تودوزی صندلی‌هاست و استفاده از رنگ مشکی پیانویی در زمینه کنسول میانی و نمایشگر 8 اینچ نیز شما را در محیطی کاملا جدید نسبت به نسل‌های گذشته X33 قرار می‌دهد.با چرخاندن سوئیچ، خودرو را روشن کردیم و مسیر را به سمت جاده‌ای کوهستانی برای بررسی کشش و عملکرد این خودرو آغاز کردیم.در طول مسیر بزرگراهی تا مقصد شتاب‌گیری خودرو قابل توجه بود اما یکسره بودن صدای موتور بدون حس تعویض دنده به دلیل بهره‌گیری از گیربکس CVT چندان برای رانندگی پرفشار قابل تحمل نیست چرا که صدای موتور همواره در اوج قرار دارد در حالی که گیربکس CVT در تلاش است دورموتور را در محدوده ایده‌آل و پایین نگاه دارد.عایق‌بندی بین بخش پیشرانه و اتاق نسبت به مدل‌های قبلی تقویت شده است و همین موضوع باعث کاهش محسوس ورود صدا به کابین شده است.گیربکس CVT این خودرو قابلیت تعویض به صورت دستی با 7 دنده را در اختیار راننده می‌گذارد و در صورت انتخاب حالت رانندگی اسپرت از طریق کلید جدید در سمت چپ فرمان می‌توانید تا دور‌موتور 5600 از نهایت توان هر دنده بهره بگیرید چرا که گیربکس در این شرایط به صورت اتوماتیک با رسیدن به محدوده کات‌آف شما را به دنده بعدی راهنمایی می‌کند. تعدد دنده‌ها در حالت دستی انتخاب‌های متنوعی را برای رانندگی پیش روی راننده قرار می‌دهد و روی کاهش مصرف سوخت تاثیر بسزایی دارد و همچنین گیربکس CVT ما را در طول تست برای رانندگی هموار و بدون مکث کمک می‌کرد و به خصوص در مسیر کوهستانی با خروج از شیب خودرو برای دور گرفتن نیاز به مکث‌های معمول خودرو‌های اتوماتیک چند‌سرعته را نداشت.
X33s هر چند یک خودرو دیفرانسیل جلو است اما به دلیل ارتفاع 19 سانتی‌متری از سطح زمین و بهره‌گیری از تایر‌های 215/65R17 عملکرد ایمنی در گذر از مسیر‌های ناهموار دارد و پیشرانه قدرتمند 139 اسب بخاری و گشتاور 182 نیوتن‌متری نیز در ایجاد کشش مناسب برای گذر از سطوح ناهموار مناسب هستند.کولر در طول آزمایش تاثیر متوسطی روی عملکرد فنی خودرو داشت لذا در شیب‌های تند بعضا مجبور به خاموش کردن حالت AC می‌شدیم تا خودرو با قدرت بهتری شیب‌های تند را پشت سر بگذارد‌. X33s به طور کلی با توجه به تغییرات ظاهری‌، آپشن‌های جدید و طراحی جدید کابین یک سر و گردن از نسل‌های قبلی بالاتر قرار می‌گیرد اما ضعف‌های محدودی در بخش قوای فنی آن هنوز هم به چشم می‌خورند که عملکرد قابل قبول و استثنایی سیستم تعلیق‌، قدرت بالای پیشرانه و گیربکس 7 سرعته CVT تا حد زیادی می‌توانند باعث چشم‌پوشی از این ضعف‌ها شوند.

 

*عکاس: مصطفی انیسی

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
      آرشیو