فونیکسریمکسبهتام

درخواست مردم؛ توقف خودروهای آلاینده

عصر خودرو- شهروندان «توقف شماره‌گذاری خودروهای آلاینده و غیراستاندارد» را اولویت نخست برای کاهش آلودگی هوا می‌دانند. این نظر نتیجه نظرسنجی بزرگ همشهری درخصوص اولویت مقابله با خودروهای آلاینده است.

درخواست مردم؛ توقف خودروهای آلاینده
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از همشهری آنلاین ، تردد 3میلیون خودروی سواری، 780هزار دستگاه موتورسیکلت و 100هزار خودروی دیزلی در پایتخت، عامل 80درصد آلودگی هوای تهران هستند. رفت‌وآمد این تعداد وسیله نقلیه موجب می‌شود که در هر سال 800هزار تن انواع آلودگی‌ها وارد هوای پایتخت شود. البته حدود نیمی از این 800هزار تن، توسط خودروهای فرسوده‌ای تولید می‌شود که در کل 13درصد وسایل نقلیه تهران را تشکیل می‌دهند؛ خودروهایی که 400هزار دستگاه بیشتر نیستند اما هر کدامشان در هر کیلومتر 40گرم گازهای آلاینده تولید می‌کنند. این عدد را مقایسه کنید با یک خودروی یورو2که بخش اعظم خودروهای تهران را تشکیل می‌دهد. همین خودرو در هر کیلومتر 2.7گرم آلودگی هوا تولید می‌کند.

        سهم بالای دیزلی‌ها

    خودروهای دیزلی هم سهم بزرگی در آلودگی هوا دارند. در تهران عدد این خودروها به 100هزار دستگاه‌می‌رسد. وسایل نقلیه دیزلی نظیر اتوبوس‌های شهری و غیرشهری، کامیون و مینی‌بوس از گازوئیل استفاده می‌کنند اما این سوخت با احتراق در موتورهای دیزلی، ترکیبی خطرناک را از اگزوز آنها در شهر پراکنده می‌کند.

    از ترکیب گازوئیل و هوا در موتور دیزل اتوبوس و کامیون، منواکسید کربن، دی‌اکسیدکربن، آب، نیتروژن، اکسید نیتروژن، دی اکسید نیتروژن، کربن، ذرات آلی فرار و 200ماده سمی از اگزوز آنها خارج می‌شود که از بین آنها، ترکیبات اکسید نیتروژن، کربن و ذرات آلی فرار بسیار خطرناک و مرگ‌آور است. در این زمینه‌ ماه گذشته شهرداری تهران، یونسکو و چهره‌های بین‌المللی محیط‌زیست در دانشگاه صنعتی شریف تلاش کردند طی کارگاهی یکروزه مزایای نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی را یادآور شوند و از همه مسئولان دولتی بخواهند نصب فیلتر دوده را جدی بگیرند. این فیلترها می‌توانند دوده ناشی از خودروهای دیزلی را به صفر برسانند.

        کاربراتوری‌های دو چرخ

    ضلع دیگر مثلث آلاینده‌ها، موتورسیکلت‌های کاربراتوری هستند. انتشار منواکسید کربن موتورسیکلت‌ها 7برابر حد مجاز است. استنشاق طولانی‌مدت این گاز آلاینده باعث مرگ مستقیم می‌شود. این خبری است که چندی پیش طی پژوهش دانشگاه صنعتی شریف به‌دست آمده و نشان می‌دهد این وسایل نقلیه تا چه اندازه برای ادامه زندگی مردم خطرآفرین هستند.

    البته موتورسیکلت‌ها سومین وسیله نقلیه پرشمار در کلانشهر تهران هستند اما در پژوهش مذکور نتایج آزمون 60نمونه موتورسیکلت 125سی‌سی کاربراتوری تهران نشان داد منواکسید کربن تولیدی این وسایل 7برابر حد مجاز است. همچنین 30درصد از سوخت در موتورسیکلت‌ها به‌صورت ناقص می‌سوزد که این امر زمینه‌ساز تولید مقادیر قابل توجه آلاینده‌های منواکسید کربن، ترکیبات هیدروکربنی نسوخته و دوده از موتورسیکلت‌هاست و عدم‌کنترل مناسب ترکیب مخلوط سوخت و هوا توسط کاربراتور جزو علل اصلی انتشار مقادیر قابل توجه آلایندگی از موتورسیکلت‌ها محسوب می‌شود.

        شهروندان کدام گزینه‌های نظرسنجی را انتخاب کردند؟

    13مهرماه بود که نظرسنجی بزرگ همشهری با عنوان « کدام راه مقابله با خودروهای آلاینده اولویت دارد؟» در قالب تیتر یک منتشر شد. نتایج این نظرسنجی که تا ساعت 24روز 19مهر ادامه داشت، مشخص کرد که 46درصد شرکت‌کنندگان گزینه 4یعنی توقف شماره‌گذاری خودروهای آلاینده و غیراستاندارد را انتخاب کرده‌اند. گزینه‌های افزایش ظرفیت مترو(گزینه3)، صدور مجوز پلاک جدید فقط با اسقاط خودروی قدیمی (گزینه2) و جریمه دوربینی خودروهای فاقد معاینه فنی (گزینه1) در این نظرسنجی به‌ترتیب با 27، 19و 8درصد در رده‌های دوم تا چهارم قرار دارند.تجمیع نظرات نشان می‌دهد که 73 درصد شهروندان آلودگی هوای شهرها را مربوط به وسایل نقلیه می‌دانند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو