فونیکسریمکسبهتام

قیمت کدام خودروهای کلاسیک در سال‌های اخیر جهشی خیره‌کننده داشته است؟

میلیونــرهای تــازه‌وارد

عصر خودرو: قیمت خودروهای کلاسیک از ابتدای دهه۸۰ میلادی به سرعت رو به افزایش است. این افزایش قیمت به صورتی رایج شده ‌که در صورت گذر از مرزهای ۳۰ و ۵۰ سالگی، به سرعت نرخی صعودی به خود می‌گیرد. به همین دلیل هستند خودروهایی که سالیان متوالی از نظر مادی ارزش چندان بالایی ندارند، اما به یک‌باره بسیار ارزشمند می‌شوند.

میلیونــرهای تــازه‌وارد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۰:۰۰
  • میلیونــرهای تــازه‌وارد
  • میلیونــرهای تــازه‌وارد
  • میلیونــرهای تــازه‌وارد
  • میلیونــرهای تــازه‌وارد
  • میلیونــرهای تــازه‌وارد
  • میلیونــرهای تــازه‌وارد
  • میلیونــرهای تــازه‌وارد
  • میلیونــرهای تــازه‌وارد
  • میلیونــرهای تــازه‌وارد
  • میلیونــرهای تــازه‌وارد
  • میلیونــرهای تــازه‌وارد

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در این مطلب قصد داریم تا به معرفی برخی از این خودروها برویم؛ خودروهایی که مالکانشان را در سال‌های اخیر یک‌شبه میلیونر کرده‌اند و ممکن است به زودی ارزش آنها حتی از این هم بالاتر برود.

فراری دیتونا
فراری 365 GTB/4 مشهور به دیتونا آخرین کوپه موتور جلو 12 سیلندر سنتی فراری تلقی می‌شود که در پایان دهه 60 میلادی، سریع‌ترین خودرو خیابانی نیز بود. این خودرو به لطف نزدیک شدن به مرز 50سالگی، پرطرفدار بودن و فعالیت‌های دلالان، به‌تازگی به مرز یک میلیون دلار رسیده است. این در حالی است که در اواسط دهه قبل میلادی، برای خرید یک نمونه سالم آن ممکن بود چیزی در حدود 100 هزار دلار نیاز داشته باشید. ارزشمندترین گونه‌های دیتونا اما نمونه‌های اسپایدر (روباز) هستند که کمتر از 140 دستگاه از آن ساخته شده است.

 

لامبورگینی کونتاش
کونتاش خودرویی بود که در دهه‌های 70 و 80 میلادی، لامبورگینی را از مرز ورشکستگی نجات داد. به لطف دوره طولانی‌مدت تولید و تعداد نسبتا زیاد عرضه، هرگز قیمت کونتاش (خصوصا نمونه‌های دهه هشتادی) بالا نبود. برای خرید یک نمونه سالم دهه هشتادی آن ممکن بود 10 سال پیش تنها به 60 هزار دلار نیاز داشتید. این در حالی است که امروزه برای خرید یک نمونه دهه هشتادی در حدود 500 هزار دلار و نمونه دهه هفتادی، تقریبا یک میلیون دلار نیاز خواهید داشت. طبق نظر کارشناسان، اینکه کونتاش به سمبل مدرنیته و دهه 80 میلادی بدل شده‌، خود عاملی برای افزایش محبوبیت و قیمت آن شده است.

لامبورگینی میورا
لامبورگینی میورا به عنوان یکی از اولین خودروهای موتور وسط جهان و به نقلی اولین ابرخودرو تاریخ، همواره در مرکز توجهات قرار داشته است. با این حال چند عامل همانند 50ساله شدن، تبلیغات گسترده بنگاه‌های حراجی و ایجاد تقاضای زیاد قیمت آن را از حدود 300 هزار دلار در دهه قبل به بیش از یک میلیون دلار در سال‌های اخیر رسانده است. تیراژ محدود و دشواری یافتن یک نمونه سالم برای خرید از جمله دیگر مواردی هستند که این خودرو خاص را ارزشمندتر کرده‌اند. نمونه‌های خاصی همانند SVJ و اسپایدر نیز که در تیراژی بسیار محدود عرضه شده‌اند، قیمت و ارزش دوچندانی دارند.


لانچیا استراتوس
لانچیا استراتوس خودرویی بود که در دهه 70 میلادی قله‌های رالی را فتح کرد و به لطف پیشرانه فراری، نمونه خیابانی آن نیز طرفدارانی داشت. با این حال فروش آنها بسیار دشوار بود و این خودرو برای استفاده شهری چندان مناسب نبود. در گذشته شاید برای خرید یک نمونه سالم استراتوس تنها 40 هزار دلار لازم بود، اما امروزه قیمت‌هایی در حدود 500 هزار دلار مطرح شده است. با نزدیک شدن به 50 سالگی این خودرو، رفته رفته وضعیت بغرنج‌تر نیز خواهد شد و باید منتظر ارقام چند میلیون دلاری باشیم.

مک‌لارن F1
ستاره بیشتر حراجی‌ها در سال‌های اخیر مک‌لارن F1 است. سریع‌ترین خودرو قرن بیستم که در هنگام عرضه در حدود 900هزار دلار قیمت داشت، در بازه زمانی کوتاهی دچار افت قیمت شد و به مرز 600 هزار دلار رسید. اما پس از گذر از مرز 20 سالگی و به لطف تلاش‌های دلالان، قیمت آن به سرعت افزایش یافت. به طوری که امروزه یک مک‌لارن F1 ممکن است از 2 تا 20 میلیون دلار قیمت بخورد. بنابراین باید خرید F1 را یک سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت دانست که باید در اواسط دهه پیش انجام می‌گرفت!

سیتروئن SM
سیتروئن SM که ترکیبی از پیشرانه قوی مزراتی و تکنولوژی برتر و پویا سیتروئن در ابتدای دهه 70 میلادی بود، به سرعت از یادها رفت و برای مدتی طولانی به دلیل دشواری تعمیرات و گرانی تجهیزات، خودروها نسبتا ارزان بود. با این حال پس از رسیدن به مرز 50 سالگی، رفته رفته قیمت آن در حال افزایش است و دیگر خبری از ارقام 10 هزار دلاری نیست و برای خرید آن باید حدود 100 هزار دلار بپردازید. به عقیده بسیاری با گذر از 50 سالگی، این ارقام به زودی بسیار بالاتر خواهند رفت.

جگوار E Type
جگوار ای‌تایپ برای مدتی طولانی در خط تولید بود و تعداد قابل توجهی از آن راهی بازار شد. به همین دلیل کمتر کسی توقع آن را داشت که با رسیدن این خودرو به 50 سالگی و افزایش محبوبیت در بین کلاسیک‌بازان، به یک باره قیمت آن از ارقامی در حدود 30هزار دلار، به نزدیکی 300 هزار دلار برسد. البته هنوز هم می‌توان نمونه‌های مدل بالا 12سیلندر آن را با قیمتی نسبتا مقبول خریداری کرد. اما خرید یک ای تایپ سری یک 6سیلندر ممکن است چیزی در حدود 300 هزار دلار برای شما آب بخورد.


مرسدس بنز W111 کانورتیبل
یکی از گزینه‌های نه‌چندان قابل هضم این لیست را باید این مرسدس بنز بدانیم. با آنکه تعداد زیادی از خودروهای بسیار ارزشمند و گران تاریخ، توسط این برند ساخته شده‌اند، اما اینکه نمونه روباز دهه شصتی کلاس S امروزه توانسته به مرز 500 هزار دلار برسد برای بسیاری غیر قابل باور است. ظاهر جذاب و تعداد نسبتا اندک تولید سبب شد تا این خودرو به سرعت از حدود  10هزاردلار در دهه قبل به این ارقام برسد. باید منتظر ماند و دید که این افزایش قیمت تا کجا ادامه خواهد داشت.


فراری F40
F40 به لطف تیراژی بیشتر از 1300 دستگاه، پرفروش‌ترین ابرفراری تاریخ است. با این حال عواملی همچون گذر از مرز 30 سالگی، معرفی شدن به عنوان آخرین فراری طراحی و تولید شده در زمانی که انزو فراری در قید حیات بود و مطرح شدن این نکته که F40 از نظر افرادی همچون جرمی کلارکسون برترین ابرخودرو تاریخ است، سبب شده تا قیمت آن از حدود 150 هزار دلار در ابتدای دهه قبل به بیش از یک میلیون دلار برسد. بسیاری معتقدند که این خودرو با رسیدن به 50سالگی می‌تواند حتی به ارقام امثال 250GTO نیز نزدیک شود که امری اعجاب‌آور است.

پلیموث همی کودا
خودروهای عضلانی معمولا در تیراژی محدود عرضه نمی‌شوند. به همین دلیل تنها مواردی خاص همانند شلبی کبرا، داج چارجر دیتونا و پلیموث رودرانر که در تیراژی اندک عرضه شده، اهمیتی تاریخی دارند به عنوان جواهراتی بسیار گران‌قیمت معرفی می‌شوند. اما در سال‌های اخیر پلیموث همی کودا توانسته است به کلوپ میلیون دلاری‌ها برسد. این خودرو به لطف پیشرانه Hemi، عملکرد فنی بی‌نظیری دارد و تنها در دوره‌ای کوتاه عرضه شده است. همه این موارد کافی است که حتی از رقبایی همانند کامارو ZL1 ، کوروت ZL1 و داج چارجر 500 نیز ارزشمندتر باشد و با رسیدن به مرز 50 سالگی، حتی از قبل نیز گران‌قیمت‌تر باشد.

پورشه 959
دو عامل توانست تا پورشه 959 را به کلوپ یک میلیون دلاری‌ها برساند؛ عامل اول گذر از مرز 25 سالگی بود که واردات آن را به ایالات متحده ممکن ساخت و تقاضا برای این خودرو را افزایش داد. عامل دوم اما گذر از 30 سالگی در سال‌های اخیر بود که توانست به تدریج آن را به یک خودرو بسیار گران‌قیمت بدل کند. همین امر سبب شد تا قیمت آن از حدود 300 هزار دلار، به بیش از یک میلیون دلار برسد. از نظر بسیاری تعداد اندک تولید و اهمیت تاریخی این خودرو در آینده سبب خواهد شد که قیمت آن حتی به مرز 5 میلیون دلار نیز برسد.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو