فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۷۹۱»

غبارروبی از ۲ راهکار قدیمی برای مهار آلودگی هوا

عصر خودرو- شناورشدن ساعات کاری ادارات و احیای سرویس ادارت، دو راهکارقدیمی برای حل آلودگی هوا است که تاکنون عملیاتی نشده است.

غبارروبی از ۲ راهکار قدیمی برای مهار آلودگی هوا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر ، شهر تهران گنجایش حضور روزانه این تعداد خودرو را در روز ندارد. این را می توان از قفل های ترافیکی پاییزه همزمان با افزوده شدن سفرهای آموزشی فهمید. پیشنهاد کارشناسان حوزه ترافیک برای حل این معضل، شناور کردن زمان سفر است. شناورشدن ساعات کاری ادارات و احیای سرویس ادارت، دو راهکارقدیمی برای حل آلودگی هوا است که تاکنون عملیاتی نشده است.

    ابوالفضل قناعتی عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در خصوص شناور شدن ساعات کاری ادارات برای کاهش بار ترافیکی پاییز و کنترل آلودگی هوا گفت: افزایش بار ترافیکی پاییز بر آلودگی هوای پایتخت تأثیر مستقیمی دارد؛ این را از مقایسه تعداد روزهای آلوده سال در نیمه نخست و نیمه دوم می‌توان فهمید.

    وی ادامه داد: برای کاهش تأثیر افزایش بار ترافیکی و آلودگی هوای پاییزه باید مدیریت زمان انجام داد و مسئولان شهری در قالب یک مدیریت یکپارچه به این موضوع ورود کرده و هر کدام بر اساس توانایی‌های خود در کاهش آلودگی هوا نقش‌آفرینی کنند. به طور مثال نیروی انتظامی، اصناف و وزارتخانه‌ها در صورتی که برایشان امکان دارد در نیمه دوم سال ساعات کاری خود را تغییر دهند، زیرا مدیریت زمان می‌تواند در کاهش ترافیک و به تبع آن آلودگی هوا نقش بسیاری بگذارد. برخی از مشاغل در چهار ماهی که در نیمه دوم سال با اوج آلودگی هوا مواجه هستیم، می‌توانند ساعت کاری خود را کم کنند یا آغاز و پایان آن را طوری تنظیم کنند که بار ترافیکی شهر سبک‌تر شود.

    قناعتی ادامه داد: همچنین می‌توان با کار پژوهشی متوجه شد کدام فعالیت‌ها حضورشان برای شهر اقتصادی‌تر است یا عدم حضورشان. یعنی آسیب اقتصادی که در نتیجه افزایش آلودگی هوا به بار می‌آورند، از فعالیتی که می‌کنند، زیان‌بارتر است. در صورتی که چنین آماری به دست آید، بهتر می‌توان در خصوص تغییر ساعات کاری در پاییز و زمستان تصمیم‌گیری کرد.

    به اعتقاد قناعتی، در صورت جابجایی یا کاهش ساعت کاری برخی نهادها، آلودگی نیمه دوم سال حتی تا 20 درصد هم کاهش پیدا می‌کند.

    قناعتی در ادامه در خصوص احیا سرویس ادارت درجهت کاهش ترافیک و آلودگی هواگفت: اگر قرار باشد همان اتوبوس ها و مینی بوس های فرسوده در ادارات دولتی به کارمندان سرویس دهی کنند خود به یکی از منابع آلوده کننده هوا تبدیل می شوند.

    وی با بیان این که ادرات دولتی و نهادهای خصوصی و نیمه خصوصی به دلیل افزایش هزینه های مالی علاقه ای به راه اندازی دوباره سرویس ادارات ندارند گفت: باید در خصوص بازگشت سرویس ادارت یک تصمیم یکپارچه با حضور مسئولان دولتی و شهری گرفته شود. نمی توان به تنهایی در این زمینه تصمیم گیری شود.

    قناعتی تاکید کرد: اگر قرار به بازگشت سرویس ادارت باشد باید اتوبوس یا مینی بوس های تازه نفس باشند که خود به منبع تولید آلاینده تبدیل نشوند.

    قناعتی اضافه کرد: بازگشت سرویس ادارت در شورای شهر تهران مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

    همه ساله، با شروع فصل پاییز و آغاز سال تحصیلی جدید، دو مشکل بزرگ تهران، یعنی ترافیک و آلودگی هوا خودنمایی می کند. افزایش ناگهانی سفرهای تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان به تعداد سفرهای درون  شهری می افزاید.  کم شدن طول روز و تمرکز سفرهای روزانه در تعداد ساعات کمتر نسبت به تابستان سبب حجم ترددها در معابر افزایش یابد و ترافیک پاییزی راسنگین تر کند.

    مازیار حسینی در نخستین روز سال تحصیلی جدید با بیان این که در تمام دنیا ظرفیت معابر محدود است، گفت: ما باید توزیع سفر و زمانبندی آن را مدیریت کنیم تا بتوانیم نسبت به کنترل ترافیک اقدامات موثرتری داشته باشیم چراکه در بسیاری از کشورهای دنیا، ساعات حضور در مراکز کار شناور بوده و مدارس از 7 صبح باز نمی‌شوند بلکه یک تعادل و بالانسی فی‌مابین زمان فعالیت مراکز تجاری و تحصیلی وجود دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو