فونیکسریمکسبهتام

وعده ها همچنان تمدید می شوند؛

تمدید دوساله افتتاح جاده سنندج-مریوان

عصر خودرو- وعده ها برای احداث و بهره برداری از مسیر جدید جاده سنندج – مریوان همچنان ادامه دارد و این بار وزیر راه و شهرسازی نیز وعده داد تا این مسیر حدود ۲۴ ماه دیکر آماده افتتاح می شود.

تمدید دوساله افتتاح جاده سنندج-مریوان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا ، جاده سنندج مریوان به دلیل شرایط جغرافیایی و همچنین افزایش حجم ترددها به یکی از خطرناک ترین جاده های استان کردستان تبدیل شده است و وعده های داده شده طی دو دهه اخیر برای افتتاح مسیر جدید این جاده تاکنون بایگانی شده و هیچ کدام عملیاتی نشده اند.

    وجود پیچ های بیشمار در کنار گردنه های صعب العبور باعث شده است تا طی کردن مسیر 135 کیلومتری سنندج – مریوان حدود سه ساعت زمان بخواهد و البته در کنار این افزایش زمان تردد، وقوع تصادفات دلخراش رانندگی نیز از دیگر مشکلات و معضلاتی است که مسافران این مسیر را به شدت تهدید می کند.

    با رسمی شدن مرز باشماق مریوان در سال 85 و اخذ ردیف ترازیتی برای آن بر میزان تردد وسائل نقلیه باری در این مسیر افزوده شد و متاسفانه جاده توسعه پیدا نکرد و البته میزان تصادفات دلخراش رانندگی نیز سیر افزایشی پیدا کرد.

    در حالی که بعد از رسمی شدن مرز باشماق و میزان تردد وسائل نقلیه باری و سواری در این مسیر چند ده برابر افزایش یافت که طرح توسعه و احداث مسیر جدید سنندج – مریوان در میان بی پولی و نبود اعتبار رنج می برد و با سفر هر مسئول استانی و کشوری به مریوان وعده ای جدید در خصوص افتتاح آن به گوش می رسید.

    بیش از دو دهه است که مسیر جدید سنندج – مریوان با مشخصات جاده دو بانده از محور تیژ تیژ – گاران در دست احداث قرار گرفته است ولی هر سال که می گذرد وعده ای جدید در خصوص افتتاح این پروژه مطرح می شود.
    و آخرین وعده را عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد و وعده داد که دو سال دیگر این پروژه به بهره برداری می رسد.

    عباس آخوندی در جریان بازدید از این پروژه با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته در خصوص تامین اعتبار آن، بیان کرد: به هر حال به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و محیطی احداث مسیر جدید سنندج – مریوان نیازمند هزینه بیشتری است.

    وی ادامه داد: در این مسیر باید یک تونل حدود دو هزار متری احداث شود که این حجم از فعالیت نیازمند زمان و اعتبار مورد نیاز است که بر اساس هماهنگی های صورت گرفته قرار است که اعتبار مورد نیاز در اختیار پیمانکار قرار گرفته و مدت زمان 30 ماهه برای اتمام عملیات اجرایی با پیگیری های لازم به 24 ماه کاهش پیدا کرده است.

    رئیس مجمع نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت جاده سنندج – مریوان بیان کرد: متاسفانه این مسیر علیرغم حجم بالای تردد وضعیت نامناسبی دارد و نه تنها مردم باید زمان زیادی را تلف کنند، بلکه وقوع تصادفات رانندگی نیز در آن به یک معضل جدی تبدیل شده است.

    منصور مرادی عنوان کرد: علیرغم تمامی پیگیری های صورت گرفته از سوی مسئولان استانی و کشوری تاکنون اقدام عملی در راستای احداث و بهره برداری از این مسیر صورت نگرفته است ولی در جریان سفر وزیر راه و شهرسازی به کردستان وعده داده شد تا اعتبار مورد نیاز برای این پروژه تامین شود.

    وی به اهمیت این جاده اشاره کرد و گفت: جدای از بحث ترانزیت، مریوان به دلیل شرایط خاصی که دارد یکی از قطب های اصلی گردشگری به شمار می رود و به همین دلیل باید زیرساخت های اصلی که یکی از مهمترین آنها، جاده و راه است وجود داشته باشد تا بتوان از ظرفیت های آن به خوبی بهره برداری کرد.

    همزمان با سفر یک روزه وزیر راه و شهرسازی به کردستان و وعده جدید وی برای احداث مسیر جدید جاده سنندج – مریوان جمعی از مردم برای دومین بار در طول هفته گذشته با تجمع در مریوان نسبت به وضعیت این جاده و همچنین وقوع تصادفات رانندگی در آن اعتراض کردند.

    اعتراض مردم شهر مریوان نسبت به وضعیت جاده مریوان البته با حضور امام جمعه مریوان و نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری و گفتگو با اعتراض کنندگان پایان یافت ولی در فضای شبکه های اجتماعی همچنان ادامه دارد.

    در همین شرایط و بعد از اعتراض مردمی صورت گرفته، استاندار کردستان هم با اشاره به اینکه مسیر جدید جاده سنندج - مریوان در حال احداث است، گفت: با توجه به تامین اعتبار این پروژه، جاده سنندج - مریوان تا پایان سال 96 به بهره برداری می رسد.  

    عبدالمحمد زاهدی با اشاره به اینکه تکمیل این جاده یکی از مطالبات جدی مردم و مسئولان استان است، گفت: در نشست چند روز پیش در تهران، اعتبار مورد نیاز به مبلغ 130 میلیارد تومان برای تکمیل این جاده تامین شد و به صورت قطع نیز کل مبلغ تخصیص داده خواهد شد و مطمئنا جاده تا پایان سال 96 تکمیل خواهد شد.

    زاهدی افزود: با توجه به اینکه بخش مهمی از جاده، تونل است در زمستان هم می توانیم کار را ادامه دهیم تا ان شا الله به سرعت تکمیل شود و مردم عزیز استان مطمئن باشند که ما به وعده خودمان عمل می کنیم.

    وی با اشاره به اینکه ساخت این پروژه از بیش از 10 سال پیش شروع شده است، گفت: متاسفانه در این 10 سال کار زیادی روی این پروژه نشده بود و در 2 سال گذشته نیز به دلیل کاهش درآمدهای نفتی دولت، نتوانستیم اعتبار قابل توجهی برای این پروژه جذب کنیم.

    یکی از بخش های اصلی اعتراض مردمی، در خصوص ترد تانکرهای عراقی به ویژه نفت کش ها بود که البته وزیر راه و شهرسازی در خصوص وضعیت ترانزیت از مرز باشماق و تردد خودروهای باری عراقی گفت: این ترانزیت کالا یک بحث بین المللی است و قطعا برای مردم استان سود دارد.

    عباس آخوندی با اشاره به اینکه این تردد وسائل نقلیه باری به ویژه نفت کش ها یک موضوع بین المللی است، بیان کرد: به هر حال ترانزیت بین کشورمان در عراق یک قرارداد بین المللی است و این کار بهره مندی خوبی برای مردم کردستان و دیگر مناطق کشور دارد و نمی توان مانع از انجام این کار شد.

    وی گفت: ما به دنبال محدود کردن ترانزیت نیستیم و به همین دلیل باید در کنار تلاش برای احداث مسیر جدید به ویژه در سنندج - مریوان، باید نظارت بهتری در جاده از سوی سازمان های مسئول اعمال شود تا زمینه برای کاهش تصادفات و سوانح نیز فراهم شود.

    احداث سریعتر جاده سنندج – مریوان و همچنین تسهیل در رفت و آمد مردم در این جاده پر پیچ و خم یک مطالبه به حق از سوی مردم است و به همین دلیل لازم است که کمی بیش از شرایط فعلی در راستای تسریع در احداث و بهره برداری از آن تلاش شود.

      

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط