فونیکسریمکسبهتام

بازار خودرو ایران در مسیر شبه‌جهانی شدن

عصر خودرو- با امضای قرارداد سایپا و سیتروئن، حلقه فرانسوی‌ها در بازار خودرو ایران کامل شد، حلقه‌ای که به‌طور مشروط می‌تواند سطح رقابت را در این بازار افزایش داده و مقدمه‌ای باشد برای پدید آمدن رقابتی بزرگ‌تر.

بازار خودرو ایران در مسیر شبه‌جهانی شدن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، در حال حاضر، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با رنو، ایران‌خودرو با پژو و سیتروئن با سایپا قرارداد همکاری مشترک امضا کرده‌اند و روش همکاری هیچ یک نیز خیلی شبیه هم نیست. در این بین، قرارداد ایدرو و رنو، یک اتفاق ویژه و بی‌سابقه در خودروسازی کشور به‌شمار می‌رود و خیلی‌ها را امیدوار کرده تا این خودروساز فرانسوی فرهنگ جهانی فروش و خدمات پس از فروش خودرو را با خود به ایران بیاورد. این شرکت فعلا قصد دارد به‌صورت مستقل در خودروسازی ایران فعالیت کند و آن طور که کارشناسان می‌گویند این موضوع سبب عرضه محصولاتی با کیفیت و دارای قیمت مناسب (مناسب‌تر از خودروسازان داخلی)، در بازار کشور خواهد شد.

    از آن سو پژویی‌ها نیز ظاهرا این بار با رویکردی جدید راهی ایران شده و از همین ابتدا کار را بر قطعه‌سازان داخلی سخت گرفته‌اند تا روند داخلی‌سازی قطعات محصولات جدیدشان در ایران‌خودرو، در مسیر کیفیت بالا و قیمت مناسب پیش برود. در ادامه اما سیتروئن نیز با در اختیار گرفتن نیمی از سایت کاشان سایپا، به‌دنبال عرضه محصولات جدید در بازار ایران است و مانند رنو و پژو و طبق الزام وزارت صنعت، معدن و تجارت، باید داخلی‌سازی قطعات را به جد در محصولات تولیدی اش در کشور، دنبال کند.

    با این حساب اگر دولت تا حد امکان در امور این سه خودروساز فرانسوی دخالت نکند، می‌توان در آینده‌ای نه چندان دور، شاهد بهبود رقابت در بازار خودرو کشور، حداقل بین رنو و پژوسیتروئن بود. این سطح از رقابت البته کافی نبوده و وقتی تکمیل می‌شود که خودروسازانی از سایر کشورها نیز راهی ایران شوند. در حال حاضر صحبت از همکاری فولکس واگن آلمان و هیوندایی کره با خودروسازان بخش خصوصی مطرح است، که اگر به نتیجه برسد و این دو شرکت معتبر نیز به کشور بیایند، شاهد یک رنسانس بزرگ در بازار خودرو ایران خواهیم بود. بدون شک در بازاری که رنو و پژو و سیتروئن و فولکس و هیوندایی و البته شرکت‌های ریز و درشت دیگر حضور داشته باشند، راهی جز رقابت برای آنها نمی‌ماند و این همان اتفاقی است که می‌تواند مشتریان ایرانی را با بازاری شبه‌جهانی مواجه سازد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو