فونیکسریمکسبهتام

معاون وزیر راه و شهرسازی:

اعتبارات ملی فقط جوابگوی نگهداری راه‌های شریانی است

عصر خودرو- معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مسافت و حجم راه‌های کشور گفت: مسافت راه‌های شریانی کشور بالغ بر ۳۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است که قسمت اعظمی از ترددها در آن اتفاق می‌افتد. پشتیبانی از این راه‌ها از طریق منابع ملی صورت می‌گیرد و اعتبارات ملی نهایتا پاسخگوی حفظ و نگهداری راه‌های شریانی است.

اعتبارات ملی فقط جوابگوی نگهداری راه‌های شریانی است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  ایسنا،  داوود کشاورزیان در آیین تکریم و معارفه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی اظهار کرد: غیر از این حدود 50 هزار کلیومتر مسافت راه‌های برون‌شهری و 115 هزار کیلومتر مسافت راه‌های روستایی است که پشتیبانی از آن بر عهده منابع استانی است اما متاسفانه با توجه به افزایش هزینه‌ها این مساله از عهده استان‌ها خارج است ولی منابع ملی جایگزینی هم برای این منظور پیش‌بینی نشده است.
    وی ابراز امیدواری کرد با مساعدت مجلس شورای اسلامی منابع کافی برای نگهداری از راه‌ها حمایت صورت گیرد. نگهداری از راه‌ها گستردگی بالایی داشته و منحصر به یک شهرستان یا استان نیست. حفظ و نگهداری از راه‌ها برخلاف بسیاری از پروژه‌ها بسیار زودبازده است و نقش مهمی در اشتغال‌زایی در مناطق مختلف دارد.
    کشاورزیان ادامه داد: از حدود 12 سال قبل معاونت راهداری وزارت راه و ترابری وقت در سازمان حمل و نقل ادغام شد و سازمان راهداری تشکیل شد ولی کماکان مدیریت راهداری در استان‌ها در ادارات کل راه و ترابری آن زمان پس از ادغام با وزارت راه و شهرسازی، در این وزارتخانه ادامه یافت. در آن زمان اعتقاد بر این بود که باید این ادغام در استان‌ها نیز صورت گیرد چون برای برخی صدور مجوزها باید به هر دو اداره مراجعه صورت می گرفت.
    وی تصریح کرد: با آمدن دکتر آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، این موضوع مجددا مطرح شده و برخی نکاتی که در حوزه اختیارات و مسئولیت‌ها و نیز بودجه راهدای وجود داشت، نیز حل شد. در مجموع شورای عالی اداری مصوبه‌ای در جهت ادغام اداره ادارات راهداری در ادارات حمل و نقل داشت که پس از آن اداره کل راهداری و حمل و نقل به وجود آمد. پس از این مساله باید برای انتخاب مدیران موضوع حمل و نقل نیز مورد توجه قرار می‌گرفت. این مساله در خراسان رضوی اهمیت زیادتری خواهد داشت.
    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وظایف اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای عنوان کرد: در این مدیریت هم مسئولیت راهداری و هم سیاست‌گذاری در حوزه حمل و نقل بر عهده مدیران کل است.
    وی با بیان اینکه اولویت اول ما در حوزه راهداری ارتقای ایمنی است، بیان کرد: انجام اقداماتی ساده مانند احیای به موقع خط‌کشی‌ها و ترمیم تابلوها، اصلاح شانه خاکی، اصلاح شیب شیروانی جاده‌ها و پاکسازی حریم، اصلاح تقاطع‌ها و استفاده از حفاظ‌های میانی و جانبی و ایجاد روشنایی‌های مقطعی و نقطه‌ای می‌تواند به ایمنی کاربران کمک زیادی کند.
    کشاورزیان گفت: قصور در این زمینه برای مدیران کل باعث مسئولیت است. به هر ترتیب در بروز تصادفات راه نیز سهم داشته و مسئولیت آن متوجه مدیران راه استان و شهرستان است. مدیران باید با اولویت به مساله ایمنی توجه کنند و نباید آن را به آینده موکول کنند. اقدامات اولیه ایمن‌سازی نبایست به تاخیر افتد.
    وی اضافه کرد: البته در این میان پروژه‌هایی در سطح ملی نیز انجام می‌شود که می‌تواند به افزایش ایمنی‌ها کمک کند. به عنوان نمونه قرار است شنبه آینده 500 دستگاه دوربین ثبت تخلفات سرعت در جاده‌های شریانی با حضور وزیر افتتاح شود.
    معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: همچنین قرار است 50 پاسگاه تیپ جدید راه‌اندازی شده و سامانه سپه‌تن نیز به عنوان سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان به بهره‌برداری رسد. این سامانه ابتدا در اتوبوس‌های مسافربری و سپس کامیون‌های حامل مواد خطرناک نصب شود و سپس تمام ناوگان عمومی کشور به این سامانه مجهز خواهد شد. این سامانه می‌تواند تاثیر زیادی در کنترل مصرف سوخت و ایمنی گذارد.
    وی بیان کرد: در مرحله بعدی در مدیریت راهداری اقدامات حفاظتی بسیار اهمیت دارد. در شرایط فعلی ما دچار محدودیت‌های اعتباری هستیم اما این اقدامات به نگهداری راه‌ها و سرمایه ملی می‌تواند کمک‌کننده باشد.
    معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: برای نگهداری از راه‌ها باید درآمد پایدار تعیین شود. به عنوان نمونه می‌توان از محل درآمد فروش سوخت این منابع را تامین نمود. اگر تنها به ازای هر لیتر سوخت 100 تومان دریافت شود، می‌توان در سال 5000 میلیارد تومان درآمد داشت که از آن برای برای حفظ و نگهداری از راه‌ها بهره برد.
    کشاورزیان با بیان اینکه افزایش کیفیت رویکرد اصلی ما در حوزه حمل و نقل است، گفت: میزان حمل و نقل عمومی در کشور رو به کاهش است. سیاست ما ارتقای کیفی حمل و نقل از طریق برندسازی است یعنی شرکت‌ها و ناوگان در یک شبکه سیر همنام حرکت کنند.
    معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: این شبکه سیر واحد باید با حفظ مسئولیت‌ها ادامه یابد. آیین‌نامه تاسیس شرکت‌های مسافربری با همین دیدگاه بازنگری شده است. سیاست سازمان تاسیس شرکت‌های مسافربری و ارتقای کیفیت آن از طریق برندسازی فعالیت ناوگان در شبکه سیر همنام است. 
    کشاورزیان خاطرنشان کرد: نقش نظارتی دولت را باید همان صاحب برند انجام دهد. دولت نمی‌تواند این مسئولیت را انجام دهد. این موضوع در همه بخش‌های اقتصادی دولت وجود دارد و این مساله نیازمند تجدید ساختار است و به زودی دستورالعمل این آیین‌نامه ابلاغ می‌شود.
    ناوگان جاده‌ای مازاد داریم
    معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ما ناوگان مازاد داریم، تصریح کرد: حجم بار ما مشخص است اما هر چه میزان ناوگان بزرگ‌تر باشد، سهم هر کدام از کامیون‌ها کمتر می‌شود. این مساله مربوط به بهره‌وری ملی است. ناوگان مازاد باعث ضرر همه شده است و  باعث مصرف سوخت مازاد نیز خواهد شد؛ به همین جهت کسی انگیزه‌ای برای نوسازی ناوگان ندارد و باید ناوگان فرسوده از دور خارج شود.
    وی اضافه کرد: البته برای این اقدام ملاحظات اجتماعی و انسانی کار را سخت می‌کند اما اگر به فکر حمل و نقل باشیم، باید نهایتا این جراحی صورت پذیرد. استفاده از ظرفیت‌های موجود برای نوسازی ناوگان نیز باید مد نظر قرار گیرد. در فضای جدید برندهای اروپایی نیز علاقه‌مند به حضور در ایران هستند و می‌توان از این فرصت برای نوسازی ناوگان بهره برد. باید برای این منظور محدودیت‌های جدیدی برای نوسازی ارایه کرد که البته این مساله نیازمند زمان است.
    کشاورزیان تاکید کرد: باید شرایطی فراهم شود که سرمایه‌گذاری در این بخش سودآور باشد. استان خراسان رضوی در حوزه حمل و نقل بین‌المللی بسیار اهمیت دارد. این استان 4 مرز رسمی در اختیار دارد و برنامه سازمان نیز تجهیز این پایانه‌هاست. همچنین حمل و نقل داخلی و بین‌المللی باید در تعامل نزدیک با انجمن‌های صنفی صورت گیرد. وقتی ما به یک زبان مشترک با انجمن‌ها دست یابیم، این را مسایل را نیز می‌توان به انجمن‌های صنفی واگذار کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو