فونیکسریمکسبهتام

در حاشیه بازدید خبرنگاران از مراکز معاینه فنی تهران مطرح شد:

مردودی ٣٥ درصدی خودروها در تست معاینه فنی

عصر خودرو- مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران از مردودی ٣٥ درصدی خودروها در تست معاینه فنی خبر داد.

مردودی ٣٥ درصدی خودروها در تست معاینه فنی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر،  سید نواب حسینی منش در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از مراکز معاینه فنی آبشناسان و نیایش تهران با بیان اینکه طی ١٤روز  گذشته بالغ بر ٧۰ هزار خودرو برای دریافت معاینه فنی مراجعه کرده اند،  گفت: میزان مراجعات در روزهای سوم و چهارم مهر ماه بالغ بر ٧ هزارو ٥۰۰ مراجعه در روز بوده که افزایش ٧٥ درصدی میزان مراجعات نرمال گذشته را شاهد بودیم.

    وی با اشاره به اینکه میانگین مراجعات مهرماه ٤۰۰درصد افزایش یافته است، اظهارکرد: براساس آمار بیش از ٧۰درصد خودروهای مراجعه کننده، خودروهایی بودند که برای اولین بار مراجعه می کردند. این همان تاکید و اهتمام شهردار تهران بر اقدامات موثر در کاهش آلودگی هواست.

    حسینی منش با بیان اینکه تعداد بسیاری از خودروها به رغم وجود قانون، از رعایت آن سرباز می زدند و کسی هم با آنها برخورد نمی کرد، گفت: با اجرای طرح ال ای زد و اعمال قانون و کنترل هوشمند، شهروندان مجاب به رعایت قانون شده اند.

    مدیرعامل ستاد معاینه فنی با تاکید بر اینکه الایندگی اصلی ترین عامل مردودی خودروها در ازمون معاینه فنی است، تصریح کرد: الایندگی خودرو ٤١ درصد و عیوب ظاهری و مکانیکی ٥٩ درصد علت  مردودی خودروها در ازمون معاینه فنی است.

    مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی تهران با بیان اینکه سالانه بیش از ١٧ هزار کشته و ٢۰۰ هزار مجروح در تصادفات جاده ای داریم، گفت : طی ١۰ سال گذشته ٢٣٦ هزار کشته حاصل تصادفات جاده ای داشته ایم که به اذعان پلیس بیش از نیمی از تصادفات رانندگی جاده ای به دلیل نقص ایمنی، تست ترمز و انحراف خودرو بوده است. این در حالیست که با انجام تست های معاینه فنی، صحت سلامت ترمز، انحرافات خودرو و ترکیدگی لاستیک و غیره مورد ارزیابی قرار می گیرد.

    حسینی منش با بیان اینکه چه کسی پاسخگوی این تعداد کشته در کشور است، گفت: اکنون بیش از ٨۰ درصد خودروهای مردودی در مراکز معاینه فنی ایرانی است و 60درصد مردودی خودروها مربوط به سایپاست. 

    وی با اشاره به اینکه در تمام دنیا انجام معاینه فنی سالانه است، تاکید کرد: چرا اینقدر به خودروی تولید داخل اعتماد می کنیم که معاینه فنی را ٥ سال در نظر بگیریم در حالی که خودروساز خودش بیش از ٢ سال خودروی خود را تضمین نمی کند. از سوی دیگر مسئولیت اجتماعی مالکان خودرو نیز است.

    به گفته حسینی منش ٦۰ درصد خودروهایی که در کشور استفاده می کنیم پراید و پژو است که بیشترین آمار مردودی نیز به این خودروها اختصاص دارد.

    وی در ادامه تصریح کرد : به دنبال احرای طرح ال ای زد و ازدحام جمعیت در مراکز، از روز سوم مهر ماه تمامی مراکز بصورت دوشیفت و  از ساعت ٧ تا ٢٤ در تمام روزهای هفته فعال هستند و شهروندان می توانند با مراجعه به این مراکز برگه معاینه فنی خودروی خود را دریافت کنند.

    وی تاکید کرد: ٥۰۰ هزار خودرو هنوز معاینه فنی دریافت نکرده اند و از روزی که مجدداً طرح به صورت مکانیزه اجرایی شود میزان مراجعات افزایش خواهد یافت، لذا هماهنگی برای اجرای شیفت سوم نیز با وزارت کشور صورت گرفته تا شهروندان بتوانند به راحتی معاینه فنی دریافت کنند.

    حسینی منش در ادامه با بیان اینکه ماهیت اصلی سامانه سیمفا حذف معاینه های جعلی است، گفت : با توجه به اینکه برخی خودروها در سال گذشته معاینه فنی خود را از مراکز معاینه فنی غیر معتبر دریافت کرده اند، شهروندان می توانند با ورود به سامانه سیمفا symfa.moi.ir و از طریق ارایه شماره پلاک خودرو و شماره شناسه خودروی خود از داشتن و یا نداشتن معاینه فنی معتبر مطلع شوند.

    مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی در ادامه تصریح کرد : روزی که پلیس طرح را به دلیل ازدحام متوقف کرد ٧٥۰۰ مراجعه داشتیم این درحالیست که امروز ٦۰۰۰ هزار مراجعه داشته ایم، بطور حتم ازدحام در ساعات خاص پیش می آید اما استناد کردن به ازدحام و توقف طرح روایت ناروایی است.

    وی تاکید کرد: طرح از نظر شهرداری تهران لازم الاجراست و اکنون تمامی همکاران  نیز تا ساعات ٢٤ فعال هستند.

    به گفته وی بیش از یک میلیون و ٨۰۰ هزار دستگاه خودروی پلاک تهران بالای ٥ سال سن مشمول معاینه فنی هستند. بنابراین اخذ برگه معاینه فنی برای خودروهای تولیدی 89 و قبل از آن بوده و تنها خودروهای ماقبل سال ٢۰١١ و ماقبل ٩۰ مشمول معاینه فنی می شوند که تاکنون ١ میلیون ٣۰۰ هزار خودرو معاینه فنی دریافت کرده اند که بیش ار ١/٣ انها مردود شده اند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو