فونیکسریمکسبهتام

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران:

طرح کاهش هیچ وقت لغو نشده و لازم‌الاجراست

۵۰۰ هزار خودرو هنوز به مراکز معاینه فنی مراجعه نکردند

عصر خودرو- مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران با اشاره به اینکه طرح کاهش (LEZ) هیچ وقت در تهران لغو نشده، بلکه لازم‌الاجراست، گفت: ۵۰۰ هزار خودرو از یک میلیون و ۸۰۰ هزار خودروی شهر تهران هنوز به مراکز معاینه فنی مراجعه نکرده‌اند.

طرح کاهش هیچ وقت لغو نشده و لازم‌الاجراست
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  فارس، سیدنواب حسینی‌منش شب گذشته در ستاد مرکز معاینه فنی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در 10 روز نخست مهرماه و اجرای طرح کاهش (LEZ)، حدود 70 هزار خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کردند و در روزهای سوم و چهارم مهرماه حدود 7500 خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده بودند.

    وی ادامه داد: میزان مراجعات شهروندان به مراکز معاینه فنی شهر تهران 750 درصد رشد داشته است که در میانگین مهرماه این رشد 400 درصد بوده است و از این میزان 70 درصد برای اولین بار بود که به مراکز معاینه فنی خودرو مراجعه کرده بودند که این خودروها تا کنون قانون را رعایت نکرده بودند و کسی هم با آنها برخورد نمی‌کرد و برای نخستین  بار به مراکز معاینه فنی آمده بودند.

    مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران گفت: از زمانی که طرح کاهش و LEZ اجرایی شد 70 درصد خودروها برای نخستین بار بود که به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کردند که 25 درصد این خودروها در تست‌های معاینه فنی مردود می‌شدند که تعداد مردودی‌ها در یک هفته گذشته به 33 درصد افزایش یافته است.

    وی یادآور شد:‌41 درصد از خودروهای مردود شده در تست‌های معاینه فنی به دلیل خروجی‌های آلاینده از خودرو بوده است.

    وی گفت: بر اساس اعلام دستگاه‌های ذیربط سالانه 17 هزار نفر در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند و 200 هزار نفر نیز مجروح می‌شوند، در 10 سال گذشته به طور میانگین کشته‌شدگان  جاده‌ای 236 هزار نفر بر اساس بوده است و بنا بر اذعان پلیس بیشترین تصادفات جاده‌ای به دلیل نقص خودرو بوده است که شامل انحراف خودرو، ترکیدگی لاستیک و ترمز بوده، بنابر این چه کسی پاسخگوی این تعداد کشته در کشور است. اینجا اهمیت مراکز معاینه فنی مشخص می‌شود و در این مراکز بر اساس تست‌هایی که انجام می‌شود، معایب خودرو اعلام و رفع خواهد شد.

    وی با طرح سؤالی مبنی بر اینکه چرا باید سن معاینه فنی از 2 سال به 5 سال افزایش یابد، اظهار داشت: در دنیا معاینه فنی خودروها به صورت استاندارد انجام می‌شود ولی در کشور ما معاینه فنی را 5 ساله کرده‌اند که باید هر چه سریعتر نسبت به کاهش معاینه فنی اقدام شود.

    حسینی‌منش با اشاره به نباید صورت مسئله را پاک کنیم،‌ گفت: مراکز معاینه فنی به عنوان مراکز ایمنی خودرو معرفی می‌شوند. 60 درصد خودروهایی که تا کنون به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند پژو و پراید بوده است که بیش از 80 درصد این خودروها ایرانی هستند، بنابر این خودروسازان نیز باید نسبت به افزایش ایمنی خودرو اقدام کنند.

    وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا با توجه به اجرای طرح کاهش شیفت سوم معاینه فنی خودرو نیز برگزار می‌شود، گفت: با توجه به اجرای طرح کاهش (LEZ) شیفت دوم مراکز معاینه فنی فعال شد تا طول صف‌ها را بشکنیم، تا کنون تنها 500 هزار خودرو معاینه فنی دریافت نکردند که در جهت رفاه حال مردم و با تدبیر شهردار تهران شیفت سوم نیز در صورت تأیید وزارت کشور و استفاده از سامانه سیمفا اجرایی می‌شود.

    مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا با استفاده از سامانه سیمفا امکان جعل معاینه فنی همچنان وجود دارد،‌ گفت: با استفاده از این سامانه و با توجه به اینکه در مراکز معاینه فنی پلاک خودرها خوانده و در سامانه ثبت می‌شود، امکان جعل معاینه فنی وجود ندارد و در بعضی مواقع نیز افرادی سودجو اقدام به جعل کرده‌اند که نیروی انتظامی و قوه قضائیه با آنها برخورد لازم را داشته است.

    وی گفت: شهروندان برای اطمینان از عدم جعل معاینه فنی خود می‌توانند شماره سریال معاینه فنی را در سامانه سیمفا وارد و از جعل نبودن آن اطمینان حاصل کنند.

    حسینی‌منش درباره ازدحام در روزهای اجرای طرح کاهش مقابل مراکز معاینه فنی گفت: در حال حاضر روزانه 6 هزار مراجعه به مراکز معاینه فنی داریم و صف‌های طولانی نیز شکل نمی‌گیرد و اینکه متوقف کردن طرح به دلیل طول صف‌های مراکز معاینه فنی ناروا است و اعلام می‌کنیم که برای معاینه فنی خودروها بر اساس طرح کاهش هیچگونه مشکلی نداریم.

    وی گفت: در حال حاضر یک میلیون و 800 هزار خودرو در تهران پلاک شده‌‌اند که بیش از 5 سال کار کرده‌اند و بر این اساس خودروهای سال 89 و قبل از آن نیاز به معاینه فنی دارند تا کنون یک میلیون و 300 هزار خودرو برای معاینه فنی مراجعه کردند که یک سوم آنها مردود شدند. 40 درصد از خودروهایی که در تست‌های معاینه فنی مردود شدند به دلیل آلایندگی و 60 درصد نیز به دلیل ایمنی خودرو بوده است.

    وی با تأکید بر اینکه طرح کاهش هیچ وقت لغو نشده، بلکه لازم‌الاجرا است،‌گفت: در ساعاتی میزان مراجعات به مراکز معاینه فنی صفر می‌شود ولی همکاران بنده تا ساعت 24 در مراکز حضور دارند.

    مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران گفت: بر اساس اعلام دستگاه‌های ذیربط 7 هزار و 8 کشته سکته مغزی و قلبی داشته‌ایم که عامل اصلی آنها آلودگی هوا بوده است، بنابر این شهروندان برای اینکه خانواده خود سالم باشند نیز باید رعایت کنند و در کاهش آلودگی هوا سهیم باشند.

    ما درباره موتورسیکلت‌های شهر تهران نیز برنامه داریم، گفت:‌در حال حاضر موتورسیکلت‌های شهر تهران ساماندهی نشده‌اند، یک موتورسیکلت برابر با 7 خودروی پراید آلودگی ایجاد می‌کند و مسبب 16.2 درصد آلودگی‌های هوا به دلیل تردد موتورسیکلت‌های کاربراتوری است.

    انتهای پیام/

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو