فونیکسریمکسبهتام

محققان هشدار دادند:

آلودگی هوا عامل صدها سانحه رانندگی در سال

عصر خودرو- نتایج مطالعه محققان انگلیسی نشان می دهد که آلودگی هوا عامل صدها مورد سانحه رانندگی در سال است.

آلودگی هوا عامل صدها سانحه رانندگی در سال
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، محققان انگلیسی با بررسی یک داده پنج ساله دریافتند: زمانی که سطوح دی اکسید نیتروژن (NO2) حتی یک میکروگرم در متر مکعب افزایش می یابد، شمار تصادفات تا دو درصد بیشتر می شود.
    محققان معتقدند که هوای آلوده و سمی شادابی و هوشیاری راننده را کاهش می دهد و اشک ریزش چشم و خارش بینی حاصل از آن نیز می تواند موجب حواس پرتی رانندگان شود.
    این همه در حالی است که همچنین براساس یک مطالعه اخیر، آلودگی هوا در داخل خودرو می تواند بیش از دو برابر خارج از آن باشد چرا که سطح بالایی از دی اکسید نیتروژن در فضایی کوچک انباشته می شود.
    'لوتز ساگر' از موسسه تحقیقاتی گرانتهام در زمینه تغییر آب و هوا و محیط زیست وابسته به دانشکده اقتصاد لندن گفت: با وجود این که از پیش مشخص بود که آلودگی هوا اثرات نامطلوبی بر سلامتی انسان و توانایی انجام کارهای ذهنی دارد اما این اولین مطالعه منتشر شده است که به بررسی تاثیر آن بر ایمنی جاده ها می پردازد.
    آلودگی هوا می تواند ناشی از سموم مختلفی از جمله منواکسید کربن، دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد، ذرات کوچک و ازن باشد، اما این مطالعه نشان داد که دی اکسید نیتروژن بیشترین تاثیر را در بروز تصادفات جاده ای دارد.
    محققان در این مطالعه متوجه شدند که تراکم دی اکسید نیتروژن تنها به اندازه یک میکروگرم در متر مکعب بالای متوسط روزانه، موجب افزایش دو درصدی متوسط شمار تصادفات روزانه می شود و بیشترین تاثیر آن در شهرها است.
    در این مطالعه که تنها در انگلیس صورت گرفته است، مشخص شد که در منطقه غرب لندن که بیشترین سطح آلودگی هوا را دارد، کاهش 30 درصدی تراکم دی اکسید نیتروژن می تواند شمار تصادفات جاده ای روزانه را پنج درصد کاهش دهد.
    گرچه این تجزیه و تحلیل تنها در انگلیس صورت گرفته است، اما محققان معتقدند که این یافته ها در مورد سایر بخش های جهان نیز صادق است.
    به گفته محققان، هزینه های مضاعف ناشی از تصادفات جاده ای، موضوع کاهش آلودگی هوا را به ویژه در شهرهای پرجمعیت تقویت می کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو