فونیکسریمکسبهتام

به صدا در آمدن زنگ خطر برای صنعت خودروسازی انگلیس،

نیسان سرمایه گذاری های جدیدش را در انگلیس به دلیل برگزیت تعلیق کرد

عصر خودرو- منابع انگلیسی روز جمعه گزارش دادندکه شرکت خودروسازی چندملیتی ژاپنی نیسان سرمایه گذاری های جدیدش را در انگلیس به دلیل نگرانی از عواقب خروج این کشور از اتحادیه اروپا (برگزیت) به حالت تعلیق درآورده و خواهان دریافت 'تضمین غرامت' در همین ارتباط شده است .

نیسان سرمایه گذاری های جدیدش را در انگلیس به دلیل برگزیت تعلیق کرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو»به نقل از ایرنا، شبکه اسکای نیوز در گزارشی عنوان کرد که نیسان پیش از هرگونه سرمایه گذاری جدید در سایت بزرگ خودروسازی اش در 'ساندرلند' انگلیس، خواهان دریافت تضمین هایی از سوی دولت 'ترزا می' درخصوص عدم تاثیر منفی خروج این کشور از اتحادیه اروپا بر روی این شرکت چندملیتی است.
    اسکای نیوز گفت: این شرکت ژاپنی خواهان دریافت 'تضمین جبران خسارت' از سوی دولت انگلیس برای موانع احتمالی مالیاتی است که ممکن است به دنبال خروج این کشور از اتحادیه اروپا، اعمال شود.
    این شبکه خبری افزود: 'کارلوس گوسن' مدیر اجرایی نیسان در این خصوص گفته است که' این شرکت نمی تواند تا پایان مذاکرات برگزیت (با بروکسل و سایر اعضای اتحادیه اروپا)، برای شروع سرمایه گذاری های جدیدش در انگلیس صبر کند'.
    اسکای نیوز گفت: مدیر اجرایی نیسان به خبرنگاران در حاشیه نمایشگاه خودرو پاریس گفت: 'برای چند ماه آینده نیاز است که سرمایه گذاری های جدیدی در این سایت خودروسازی صورت گیرد و ما نمی توانیم تا پایان برگزیت صبر کنیم و بر همین اساس بایستی یک توافق با دولت انگلیس صورت گیرد.'
    این شبکه خبری اضافه کرد: وی افزود: 'دولت انگلیس برای حل این مساله می تواند تعهد جبران غرامت در صورت هرگونه پیامد منفی ناشی از برگزیت، بدهد.'
    اسکای نیوز افزود: شرکت چندملیتی ژاپنی نیسان در حال حاضر بیش از نیمی از خودرو تولیدی اش را در سایت 'ساندرلند' انگلیس ، روانه بازارهای اروپایی می کند.
    به گزارش اسکای نیوز، این سایت که بزرگترین کارخانه نیسان در کل اروپا بشمار می آید، در سال 500 هزار دستگاه خودرو تولید می کند که نزدیک به یک سوم از کل تولید خودرو انگلیس است.
    روزنامه فایننشال تایمز نیز در گزارشی با اشاره به این مساله گفت: نیسان موتورز هرگونه سرمایه گذاری اش در سایت تولیدی اش در 'ساندرلند' را تا زمانی که نتیجه مذاکرات انگلیس با بروکسل به نتیجه برسد به حالت تعلیق درآورده است.
    این روزنامه افزود: کارلوس گوسن که همزمان مدیر عامل دو شرکت رنو و نیسان است، روز پنجشنبه گذشته برای اولین بار به صورت علنی در مورد نگرانی شرکت نیسان در خصوص آینده تعرفه ها پس از برگزیت که می تواند تاثیرات منفی بر صادرات این شرکت به کشورهای اروپایی بگذارد، سخنان به میان آورد.
    فایننشال تایمز اضافه کرد: کارلوس گوسن در حاشیه نمایشگاه خودرو پاریس گفت: ' تصمیم های مهم سرمایه گذاری را نمی توان در تاریکی گرفت.'
    به نوشته فایننشال تایمز،کارلوس گوسن عنوان کرده است ' تنها یک راه برای ادامه سرمایه گذاری های نیسان در انگلیس قبل از به نتیجه رسیدن مذاکرات برگزیت وجود دارد و آن این است که دولت انگلیس 'تعهد جبران ' خسارت های احتمالی در صورت برخورد این شرکت با موانع تجاری بدهد.'
    این روزنامه افزود: مدیر اجرایی نیسان گفت: 'در صورت قبول ارائه این تعهد از سوی دولت انگلیس، ما می تواند به حرکت خودمان ادامه دهیم.'
    فایننشال تایمز نوشت: مدیر اجرایی نیسان از سایت خودروسازی این شرکت در انگلیس به عنوان یک سایت اروپایی نام برد و گفت که این شرکت تمایلی برای بستن آن ندارد.
    به نوشته این روزنامه، هم رنو و هم نیسان در سایر کشورهای اروپایی نیز سایت های تولید دارند، اما سایت تولیدی آنها در ساندرلند انگلیس از کارآمدترین و سودآورترین سایت های آنها در کل اروپا بشمار می آید.
    این روزنامه افزود: گروه خودروسازی ' جگوار لندرور' نیز روز چهارشنبه گذشته هشدار داده بود که هرگونه تغییر در تعرفه های اتحادیه های اروپا می تواند بر روی فعالیت های این شرکت چندملیتی در انگلیس تاثیر منفی بگذارد.
    در حال حاضر در سایت خودروسازی نیسان در ساندرلند، در حدود 7 هزار نفر کار می کنند. ضمن اینکه بیش از 20 هزار نفر در کل انگلیس در زنجیره تدارکات و عرضه تولیدات آن مشارکت دارند.
    به گفته منابع انگلیسی، شرکت نیسان در حال حاضر درصدد سرمایه گذاری جدید در این سایت برای سال های آینده ،در خصوص تولید نسل جدید خودروهای قشقایی و نیز خودروهای برقی است
    این منابع گفتند که این شرکت در سال گذشته میلادی نیز بیش از 250 میلیون پوند در این کارخانه برای شروع تولیدات جدیدش برای صادرات به بازارهای آمریکا و چین سرمایه گذاری کرده است.
    شرکت رنو از سال 1999 میلادی به یکی از سهام داران اصلی خودروسازی چندملیتی ژاپنی نیسان تبدیل شد، به طوری که تا سال 2013 میلادی مالک 43.4 درصد از سهام آن گردید، در مقابل هم اکنون نیسان نیز 15 درصد از سهام رنو را در اختیار دارد.
    براساس گزارش های منتشر شده، نیمی از سرمایه گذاری های ژاپن در اروپا از جمله مقر شرکت های خودروسازی مثل نیسان، هوندا، میتسوبیشی و بانک های نومورا و دایوا در انگلیس است.
    به گفته منابع انگلیسی، شرکت های ژاپنی که در حال حاضر از انگلیس به عنوان دروازه ای برای اروپا استفاده می کنند، نگران از دو برابر شدن تعرفه های تجارت با اتحادیه اروپا در صورت خروج این کشور از اتحادیه اروپا هستند و به همین دلیل از لندن خواسته اند اثرات نامطلوب بر روی تجارت آنها را به حداقل برساند.
    کارخانه خودروسازی ژاپنی 'تویوتا' نیز که دو کارخانه با 3500 نیرو در انگلیس دارد؛ اخیرا با ابراز نگرانی از آثار منفی برگزیت اعلام کرده بود: ' ما در حرکت رو به جلوی خود از نزدیک آثار برگزیت را بر روی عملیات های تجاری مان در انگلیس نظارت و تحلیل خواهیم کرد تا دریابیم چگونه می توانیم قدرت رقابت پذیری مان را حفظ کنیم و رشدی پایدار را همراه با صنعت خودروسازی انگلیس و سایر ذینفع ها مصون از هر گزندی، حفظ کنیم'.
    دولت انگلیس با این واقعیت مواجه است که یکی از دلایل سرمایه گذاری شرکت های ژاپنی و آمریکایی در انگلیس، انتخاب این کشور به عنوان مبداء ورود و دسترسی به بازار 500 میلیونی اتحادیه اروپاست و تداوم دسترسی به این بازار برای بخش تجارت ژاپن و سایر شرکت های خودروسازی خارجی از اهمیت حیاتی برخوردار است.
    ژاپنی ها در همین راستا در آستانه نشست اخیر گروه 20 در چین، هشدار دادند در صورتی که برگزیت موجب از بین رفتن برخی امتیازات در بازار انگلیس شود، باعث خروج شماری از شرکت های بزرگ ژاپن مثل شرکت های خودروسازی تا بانک ها و شرکت های دارویی از این کشور خواهد شد.
    بر اساس گزارش های منتشر شده ، تقریبا نیمی از سرمایه گذاری مستقیم ژاپن طی سال 2015 با هدف ورود به بازارهای اتحادیه اروپا به بریتانیا سرازیر شد و از پایان سال گذشته میلادی، انگلیس یکی از مقاصد اصلی بازار سهام سرمایه گذاری ژاپن داخل اتحادیه اروپا بوده است.
    در همین حال یک نهاد بانفوذ صنعت خودروسازی انگلیس روز جمعه هشدار داد که سرمایه گذاری های صورت گرفته در این صنعت می تواند به دلیل عدم قطعیت ناشی از نتایج همه پرسی 23 ژوئن ( سوم تیرماه ) که منجر به برگزیت شد، صدمه ببیند.
    'مایک هاوز' رییس انجمن خودروسازان و معامله گران (اس ام ام تی) در این خصوص گفته است : عدم قطعیت نمی تواند منجر به جذب سرمایه گذاری در صنعت خودروسازی انگلیس شود.
    وی افزود: 'دولت انگلیس بایستی همه اقدامات لازم را برای حفظ قدرت رقابتی بخش خودروسازی این کشور که در سال های اخیر در حوزه صادرات، ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی فعال و موفق بوده است، صورت دهد.'
    براساس آمار منتشر شده از سوی 'اس ام ام تی '، در صنعت خودروسازی انگلیس که بخش زیادی از آن در اختیار سرمایه گذاران خارجی است، بیش از 800 هزار نفر مشغول به کار هستند که سالانه بیش از 1.2 میلیون دستگاه خودرو تولیدی آنها روانه کشورهای اروپایی می شود.
    مردم انگلیس در همه پرسی 23 ژوئن ( سوم تیرماه ) رأی به خروج از اتحادیه اروپا دادند ولی تاکنون لندن مذاکرات برگزیت را با بروکسل و سایر اعضای این اتحادیه که متعاقب فعال کردن ماده 50 پیمان لیسبون صورت می گیرد، آغاز نکرده است.
    انتظار می رود که در اوایل سال آینده میلادی دولت 'ترزا می' ضمن فعال کردن ماده 50 پیمان لیسبون که ناظر بر خروج اعضا از اتحادیه اروپاست، مذاکرات را بروکسل شروع کند.
    در این میان حامیان ادامه حضور انگلیس در اتحادیه اروپا بر این باور هستند که این خروج که در عمل دو سال بعد از شروع مذاکرات برگزیت تحقق خواهد یافت، بایستی نرم و همراه با گرفتن تضمین هایی برای ادامه دسترسی این کشور به بازار مشترک اروپایی باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو