فونیکسریمکسبهتام

همزمان با سفر مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت به پاریس

همکاری جدید رنو در ایران قطعی شد

عصر خودرو- پس از امضای نخستین قرارداد همکاری مشترک خودروسازان ایرانی با شرکای خارجی که با حضور رییس‌جمهوری در فرانسه بین ایران‌خودرو و پژو به امضا رسید و در ادامه توافقی که بین سایپا و سیتروئن به وجود آمد، شنیده‌ها حکایت از امضای تفاهمنامه همکاری ایدرو و رنو – نیسان با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاریس دارد.

همکاری جدید رنو در ایران قطعی شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت ، پس از توافق برجام و آمد و رفت هیات‌هایی بلندپایه از خودروسازان خارجی، شرکت‌های فرانسوی یعنی همان پژو و رنو که به نوعی خواهرخوانده‌های خودروسازان کشور به شمار می‌آیند، بیش از هر خودروساز دیگری به سرمایه‌گذاری از نوع مشترک و 50 درصدی تمایل نشان دادند و در این میان پژویی‌ها زودتر از رنویی‌ها جای پای خود را با امضای دو قرارداد محکم کردند و آنطور که مدیران عامل خودروسازی‌ها می‌گویند، مذاکره با رنو همچنان ادادمه دارد.


    بازی با کوئید
    اگرچه در این مدت رنو هم بی‌کار نبوده و در یک ماه گذشته دو مدل خودرو با نام‌های «ساندرو استپ وی» و «تالیسمان» را روانه بازار کرده اما تکلیف همکاری این خودروساز که به ساخت خودروهای باکیفیت در ایران مشهور است، در هاله‌ای از ابهام فرو رفته و هر روز اظهارنظرهای ضد و نقیضی درباره شراکت این یار دیرین با سایپا و ایران‌خودرو شنیده می‌شود.
    رنو برای محکم کوبیدن میخ خود در مذاکره‌ها و سهم‌گیری به‌گونه‌ای که امکان فعالیتش بر مبنای روش فرانسوی‌ها در کشور محقق‌تر شود، اعلام کرده که تصمیم به تولید ارزان‌ترین خودرو باکیفیت اروپایی با نام کوئید دارد؛ محصولی که مدیرعامل رنوپارس قول تولید آن را یک‌بار به سایپا می‌دهد و بار دیگر به ایران‌خودرو و از سویی دیگر این دو خودروساز داخلی نیز در انتخاب این محصول بلاتکلیف هستند اما پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در نهایت کوئید سهم سایپا خواهد شد و چه‌بسا به عنوان محصولی باکیفیت جایگزین پراید شود.
    علاوه بر کوئید اظهارنظر مدیران ارشد رنو نشان می‌دهد این کشور به جای سرمایه‌گذاری مشترک ترجیح می‌دهد به صورت مستقل به ادامه فعالیت خود بپردازد و با خرید یکی از سایت‌های خودروسازان داخلی به ویژه «پارس‌خودرو» یا «بن‌رو» به تولید در کشور بپردازد و از آن مهم‌تر به ارائه خدمات پس از فروشی که با استانداردهای جهانی انطباق دارد و در شأن مشتریان ایرانی است، همت
    گمارد.
    شرکت رنو حضوری دیرینه در ایران دارد و خودروبازهایی که دهه 50 شمسی را به خاطر دارند، خاطرات‌شان با «رنو 5» مرور می‌شود؛ خودرویی که تولید آن از سال 1354 در کشور آغاز و از سال 1359 جایگزین خط تولید ژیان در سایپا شد.
    از آن سال‌ها نزدیک به 40 سال گذشته اما این خودرو برای نسل جدید هم بیگانه نیست و گاهی در گوشه و کنار شهر شاهد تردد این خودرو کوچک اما خاطره‌انگیز هستیم.
    در این سال‌ها خودروهای مختلفی از رنو در کشور به تولید رسیده یا وارد کشور شده که ازجمله می‌توان به رنو 21، تندر 90، مگان، ساندرو، لتیتود، کولیوس، اسکالا، کپچرو... اشاره کرد که در سال‌های اخیر تندر 90 به عنوان خوش‌شانس رنو در ایران معرفی شده است.
    همانطور که اشاره شد نزدیک به نیم‌قرن از حضور رنو در ایران می‌گذرد اما همکاری مشترک خودروسازان ایرانی با رنو از سال 2004 میلادی و به عبارت دیگر حدود 17 سال پیش آغاز شده و این همکاری در قالب شرکتی مشارکتی با نام «رنوپارس» که مسئولیت هماهنگی و همکاری بین رنو و خودروسازان ایران را به عهده دارد، پیش می‌رود.
    در همین‌حال که هیاهو برای حضور رنو در ایران ادامه دارد، گاهی خبرهایی از تمایل نیسان برای حضور دوباره در ایران شنیده می‌شود. نیسان که ماهیتی ژاپنی دارد، سال‌هاست زیرپوشش رنو فعالیت می‌کند و چندسالی است که مشارکت راهبردی این دو شرکت فرانسوی و ژاپنی آغاز شده و هر جا سخن از رنو می‌آید، نام شرکت رنو – نیسان از ذهن می‌گذرد.


    ورود نیسان با پاترول
    در حال‌حاضر بیش از 40 درصد سهم نیسان در اختیار رنو قرار دارد این در حالی است که این شرکت فرانسوی از رنو 15 درصد سهم، آنهم بدون حق رای می‌برد.
    شرکت نیسان نیز در ایران و جهان به تولید خودروهای کیفی شهرت دارد و نام این شرکت با وانت‌های آبی‌رنگ که سال‌ها در خیابان‌های کشور خودنمایی کرده، گره خورده است.
    خودروهای نیسان، از اواسط دهه 1980م وارد بازار خودرو ایران شد و همکاری ابتدایی نیسان در کشور با پارس‌خودرو و مونتاژ نیسان پاترول بوده و مدل‌هایی از نیسان همچون مورانو، تینا، ماکسیما، قشقایی، پیکاپ و رونیز به بازار ایران عرضه شده است.
    از پیشینه فعالیت رنو – نیسان در ایران که بگذریم، چندی پیش رییس هیات عامل سازمان نوسازی صنایع ایران از عقد 4 قرارداد خودرویی با خودروسازان خارجی در کشور خبر داد که به طور قطع یکی از این قراردادها به همکاری با رنو – نیسان اختصاص خواهد داشت.
    تفاهمنامه با رنو امضا می‌شود
    براساس برنامه‌ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت به همراه هیاتی که رییس هیات عامل سازمان نوسازی صنایع ایران نیز در آن حضور دارد، امروز عازم پاریس می‌شوند که براساس برنامه قرار است روز جمعه تفاهمنامه همکاری ایدرو با رنو – نیسان به امضا برسد.
    به نظر می‌رسد پس از امضای این تفاهمنامه، تکلیف فعالیت رنو در ایران مشخص شود و در آینده‌ای نه چندان دور این خودروساز فرانسوی مانند پژو، طرح‌های خود برای سهم‌گیری از بازار ایران را آغاز کند.
    مدیرعامل رنوپارس بارها بر این مسئله تاکید داشته که تصمیم دارد ایران را به پایگاه صادرات خودرو در خاورمیانه تبدیل کند؛ ادعایی که پژویی‌ها با عنوان تبدیل ایران به هاب صادرات به غرب آسیا به آن اشاره کرده‌اند.
    در شرایط فعلی که راه برای حضور خودروسازان خارجی به کشور هموار شده، امید می‌رود در سایه این قراردادها و همکاری‌ها صنعت خودرو ایران به جایگاه جهانی دست یابد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو