فونیکسریمکسبهتام

بازخورد نمایشگاه فرانکفورت در صنعت قطعه

«اتومکانیکا» بستر ارزیابی قطعه‌سازان

عصر خودرو- نمایشگاه بین‌المللی اتومکانیکای فرانکفورت ۲۲ تا ۲۷ شهریور (۱۳ تا ۱۷ سپتامبر) امسال در فرانکفورت آلمان برگزار شد.

«اتومکانیکا» بستر ارزیابی قطعه‌سازان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت ، این نمایشگاه بزرگترین و معتبرترین مکان برای ارائه توانمندی‌ها و تولیدات نوین قطعات خودرو و لوازم جانبی خودرو و نیز تجهیزات تعمیرگاهی است که هر دو سال یک بار در شهر فرانکفورت برگزار می‌شود.
    در این نمایشگاه گروهی از تولیدکنندگان قطعات یدکی و برخی دست‌اندرکاران خدمات خودرویی کشور حضور داشتند. شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی می‌تواند سرعت روزآمدی صنعت قطعه ایران را ارتقا بخشیده و زمینه آگاهی دیگران از توان صنعتی کشور را بالا ببرد. در همین راستا  به گفت‌وگو با دو تن از غرفه‌داران این نمایشگاه پرداخته ایم.

     


    قطعات ایرانی ارزان‌تر از اروپایی
    امید رضایی، یکی از اعضای انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور،  گفت: تعداد کمی از قطعه‌سازان داخلی در این نمایشگاه شرکت کرده بودند و شاید تعداد آنها به بیشتر از 10 قطعه‌ساز هم نمی‌رسید و نوع قطعات عرضه شده بیشتر با نگاه صادراتی بود زیرا قیمت تمام‌شده به دلیل انرژی و نیروی کار نسبت به اروپا ارزان‌تر و رقابتی‌تر است که این روند بازخورد خوبی برای غرفه‌داران داشت و برخی شرکت‌کنندگان خارجی تمایل خود را برای همکاری نزدیک با قطعه‌سازان داخلی اعلام کردند.
    وی افزود: به‌طور عمده شرکت‌های بازرگانی یا شرکت‌های تامین قطعات یدکی به دنبال این هستند که درصدی از قطعات موردنیاز خود را از بازار ایران تحویل بگیرند و در بازار اروپا عرضه کنند چرا که قیمت تمام شده قطعات ساخت اروپا نسبت به ایران بالاتر است. این فعال صنعت قطعه که برای سومین دوره در این نمایشگاه حضور داشته در ادامه گفت: یکی از نکات قابل‌توجه نمایشگاه امسال افت تعداد بازدیدکنندگان است در حالی که تعداد شرکت‌کننده‌ها و غرفه‌داران کاهش نیافته بود که این امر برای برگزارکنندگان نمایشگاه نیز عجیب بود که در پیگیری‌ها مشخص شد مشکلات عدیده اقتصادی اروپا، علت این امر است. وی افزود: همچنین تعدادی از شرکت‌های معتبر که در دوره‌های گذشته شرکت داشتند در این دوره حضور نیافتند اما جای خالی آنها را شرکت‌های معتبر دیگری که پیش‌تر در این نمایشگاه شرکت نکرده بودند، پر کردند.
    از ایده‌پردازهای زیست‌محیطی تا جای خالی مقامات دولتی
    عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور، از دیگر نکات این نمایشگاه را توجه به آلودگی هوا عنوان کرد و گفت: در بحث ایده‌پردازی به طور عمده فرآیندها و محصولات به سمت مباحث زیست‌محیطی رفته بود و صنعت خودرو در این دوره روی این موضوع اقدامات زیادی انجام داد و همچنان مانند دوره‌های قبل بخش الکترونیک جزو برجسته‌ترین‌های بخش‌های نمایشگاه و بخش قابل‌توجهی از ایده‌های جدید در مباحث الکترونیکی بوده است.
    وی در ادامه از حضور نداشتن مقامات دولتی ایرانی در این نمایشگاه گلایه کرد و گفت: شرکت‌کنندگان ایرانی آنگونه که باید از حمایت‌های دولتی برخوردار نبودند و افراد بنام و معروف مجموعه‌های دولتی از این نمایشگاه بازدید نکردند در حالی که حضور آنها می‌توانست فرصتی برای بیشتر دیده شدن قطعه‌سازان ایرانی باشد.

     


    نامزدی ایران برای اتومکانیکای ترکیه
    رضایی در ادامه از نامزد شدن ایران برای نمایشگاه اتو مکانیکای ترکیه خبر داد و گفت: برای دو دوره آینده ایران به‌عنوان شریک نمایشگاه اتومکانیکای ترکیه نامزد شد تا در کنار این کشور نمایشگاه استانبول را برگزار کند که فرصت خوبی برای صنعت قطعه ایران است و نشان می‌دهد بازار ایران بازار قابل توجهی برای خارجی‌هاست. بی‌شک با توجه به رکودی که در بخش قطعات خودرو در اروپا وجود دارد بازار ایران بازار مستعدی است تا کمبودها را جبران کند که از این امر استقبال خوبی انجام شد.
    او به بهبود روندهای بین‌المللی اشاره کرد و گفت: در دو دوره قبل با وجود اینکه تنها زمزمه‌هایی از تحریم مطرح بود موضوعات مربوط به ایران تا حدودی چالش‌برانگیز شده بود و با شنیدن نام ایران با اکراه گفت‌وگویی انجام می‌شد و در مذاکرات نیز تمایلی به حضور در نشست‌ها اعلام نمی‌شد. در دوره بعد که تحریم‌ها آغاز شده و محدودیت‌هایی به وجود آمد شرکت‌های خارجی به هیچ عنوان حاضر به مذاکره با ایرانی‌ها نبودند و به بهانه‌های مختلف از نشست‌های رودررو اجتناب می‌کردند اما در این دوره نکته قابل‌توجه استقبال زیاد آنها از بازار ایران و نگاه ویژه به این بازار ایران بود. این فعال صنعت قطعه بیان کرد: برخی از خارجی‌ها اعلام کردند در نمایشگاه خودرو ایران شرکت می‌کنند و به این ترتیب در شرایط جدید می‌توان گفت که به نوعی بازار کشور در حال قوام یافتن فرصت‌های جدیدی است به شرطی که بتوانیم از آن به خوبی بهره ببریم. زیرا باید اعتراف کنیم برای حضور در نمایشگاه‌ها و اخذ خروجی‌های مثبت ضعیف عمل می‌کنیم که ضروری است بازنگری‌هایی در برنامه‌ریزی‌های خود داشته باشیم.
    دغدغه‌های حضور
    رضایی در ادامه از دغدغه‌های قطعه‌سازان خارجی برای حضور در ایران گفت و عنوان کرد: در این نمایشگاه خارجی‌ها دغدغه‌های خود را نسبت به بازار ایران مطرح کردند و همچنان مباحث بانکی، قوانین سرمایه‌گذاری و تضمین از پرسش‌هایی بود که آنها را برای حضور در کشور دچار شک و تردید کرده بود و اگر همانطور که در ابتدا بیان شد دولتمردان و نمایندگان دولتی در نمایشگاه حضور داشتند به بخش زیادی از این پرسش‌ها پاسخ می‌دادند زیرا جواب آنها برای سرمایه‌گذار خارجی سندیت بیشتری دارد.
    وی افزود: حضور نمایندگان قطعه‌ساز آسیایی، اروپایی، افریقایی و امریکایی در این نمایشگاه فرصت خوبی برای عرضه قوانین و راهکارهای جدید دولت بود و این سخنان اگر از زبان یک مقام رسمی بیان شود به طور قطع تاثیرگذاری بیشتری داشته و جدی‌تر به مسئله نگاه می‌شد.
    رضایی معتقد است این نمایشگاه نشان داد که تامین‌کنندگان خارجی تمایل زیادی نسبت به همکاری با بازار ایران دارند و می‌توان امیدوار بود در آینده‌ای نه چندان دور حضور آنها پرشورتر و پررنگ‌تر باشد. او گفت: همین حضور محدود قطعه‌سازان داخلی در نمایشگاه نشان داد هنوز فرصت برای ورود به بازار خارجی وجود دارد و این امر تنها نیازمند زیرساخت‌های مناسب است.

     


    تمایل خارجی‌ها برای حضور در نمایشگاه ایران
    رضایی در پاسخ به این پرسش که تا چه حد می‌توان به حضور مشتریان جدید برای قطعه‌سازان حاضر در نمایشگاه امیدوار بود، گفت: در نمایشگاه به طور عموم مذاکرات اولیه انجام می‌شود و انجام کار و رسیدن به نتیجه نهایی، زمانبر است. افراد شرکت‌کننده و بازدیدکننده در نمایشگاه‌ها یا به دنبال فروش کالای خود هستند یا شما از آنها برای ورود به بازار دعوت می‌کنید.
    او ادامه داد: درباره فروش قطعه به ایران کیفیت و قیمت مشخص است اما در زمینه دعوت از آنها برای مشارکت و سرمایه‌گذاری در ایران همچنان برخی مسائل برای آنها علامت سوال است و همین امر باعث شده برای حضور در نمایشگاه خودرو ایران راغب باشند و از فضای موجود برای مطالعه و ارزیابی شرایط استفاده کنند تا قطعه‌سازان بیشتری را بشناسند و پس از جمع‌بندی‌های خود تصمیم نهایی را بگیرند. عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور توضیح داد: تمام اخبار در راستای همکاری‌های خودروسازان جهان با ایران از سوی آنها رصد می‌شود اما نقاط ابهامی چون سیاست‌گذاری‌ها و مباحث بانکی همچون جابه‌جایی پول هنوز چالش‌برانگیز است.
    وی بیان کرد: به هر حال چراغ سبز آنها و اشتیاق برای حضور در بازار ایران حاکی از آن است که تمام قطعه‌سازان باید آماده باشند تا با برنامه‌ای شفاف و منسجم از فرصت استفاده مناسب کنند.
    مدیرعامل آذین الکترونیک خودرو تصریح کرد: اگر قطعه‌سازان برای همکاری‌های مشترک خود انفرادی اقدام کنند می‌توانند تنها به یک نتیجه برسند اما اگر این ارتباط با سازماندهی و به طور منسجم از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و حتی خودروساز برقرار شود به‌طور قطع جمع‌بندی بسیار حرفه‌ای‌تری به‌دست می‌آید و تصمیم‌گیری‌ها با خطرپذیری پایین‌تری انجام می‌شود.
    او گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتاق بازرگانی و انجمن‌ها نقش بسزایی در این مسئله دارند اگر برنامه‌ریزی منسجم از سوی سازمان‌های مرتبط انجام شود می‌توان به افق روشن‌تری امیدوار بود زیرا اقدام انفرادی نوعی تردید را در مشارکت‌ها به وجود می‌آورد زیرا طرف خارجی با افراد، پیشنهادها و بازخوردهای بسیاری مواجه می‌شود که او را در تصمیم‌گیری‌ها دودل و مستاصل می‌کند.
    رضایی تاکید کرد: اگر در شرایط حرفه‌ای همتایان خارجی دعوت شده و نشستی با حمایت‌های دولتی برگزار شود و خودروسازان نیز ورود کنند نتایج بهتری برای صنعت قطعه کشور به‌دست خواهد آمد.

     


    خلأ شرکت‌های صادراتی
    احمدرضا رعنایی، نایب‌رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور، درباره نمایشگاه فرانکفورت  گفت: در این نمایشگاه مذاکره‌های زیادی انجام شد و مشتریان جدیدی به سبد خریداران در بحث صادرات برخی شرکت‌کنندگان افزوده شدند البته توافق‌ها در مراحل اولیه است. این فعال صنعت قطعه کشور در ادامه به نشست صادراتی بعد از نمایشگاه در وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: در این جلسه پیشنهادهایی از سوی قطعه‌سازان مطرح شد زیرا با توجه به توانمندی تولیدکنندگان کشور، حضور آنها در این نوع نمایشگاه‌ها بسیار کم‌رنگ است و شاید یکی از دلایل این امر آن است که مسیر صادرات را درست نمی‌شناسند و نیاز به یک بانی صادراتی دارند. وی بیان کرد: در حال حاضر واحدهای تولیدی زیادی در کشور در حال فعالیت هستند که بزرگ نیستند اما محصولات باکیفیت و قابل ارائه‌ای در سطح بین‌المللی دارند بنابراین نمی‌توانند گروه صادراتی داشته باشند و هزینه آن را بپردازند یا هزینه شرکت در نمایشگاه‌ها را تامین کنند. بنابراین پیشنهاد به وزارت صنعت، معدن و تجارت این بود که سازوکاری پیش‌بینی شود و این شرکت‌ها به صورت تجمعی محصولات خود را در این نمایشگاه ارائه کنند. یا یک گروه و شرکت صادراتی مانند آنچه در دیگر کشورها وجود دارد کار فروش شرکت‌های کوچک را به عهده بگیرد.
    مدیرعامل شرکت قطعه‌سازی مهارت و فناوران اراک تاکید کرد: در ایران نیز به یک گروه که در بحث صادرات مسلط و کار کرده باشد نیاز داریم و این خلأ در کشور بسیار محسوس است زیرا اگر قرار باشد هر شرکت برای خود یک گروه صادراتی داشته باشد هزینه و قیمت تمام شده افزایش یافته و نمی‌توانند در عرصه رقابت‌های بین‌المللی حضور پررنگی داشته باشند.
    او تصریح کرد: اگر شرکتی خاص این امر را به عهده بگیرد، به طور قطع در صادرات موفقیت بیشتری برای صنعت قطعه کشور به‌دست می‌آید.
    رعنایی تاکید کرد: زمینه حضور قطعه‌سازان در بازارهای بین‌المللی وابسته به حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی باکیفیت است و نمایشگاه فرانکفورت به دلیل بازدیدکنندگان متخصص، مرجع و یکی از معتبرترین نمایشگاه‌ها در این صنعت به شمار می‌رود که به دنبال سرمایه‌گذاری مشترک مناسبی هستند که افراد در چنین فضایی راحت‌تر یکدیگر را پیدا می‌کنند.
    ورود دولت به سازوکار نمایشگاهی
    نایب‌رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور تاکید کرد: دست‌اندرکاران صنعت قطعه و سازمان‌های دولتی هرچه سریع‌تر باید سازوکاری برای حضور بیشتر و پررنگ‌تر قطعه‌سازان در نمایشگاه بین‌المللی ترتیب دهند تا آنها بتوانند توانمندی‌های خود را به منصه ظهور برسانند.
    وی عنوان کرد: برای حضور در این نمایشگاه‌ها حمایت‌های دولتی نیاز است و رایزنی‌های اقتصادی کمک بسیاری می‌کند. براین اساس اگر دولت سرمایه‌گذاری کند سود آن در آینده به سبد درآمد دولت وارد می‌شود و بخش ارزآوری آن کمک خوبی به اقتصاد کشور می‌کند.
    رعنایی درنهایت گفت: با توجه به اینکه صادرات قطعه، صادرات یک کالای تمام شده است و خام فروشی نیست ارزش‌افزوده خوبی برای کشور و کارآفرینی به همراه دارد و نیز قطعه‌سازان با امید بیشتری نسبت به آینده می‌توانند فعالیت خود را ادامه دهند. چرا که این حمایت اولیه باعث می‌شود تا قطعه‌سازان اعتماد به نفس لازم را به‌دست آورند و همتایان خود را در سطوح بین‌المللی پیدا کنند.
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو