فونیکسریمکسبهتام

دومین موتورسیکلت برقی بومی در راه است

عصر خودرو- یکی از کارخانه‌هایی که به برکت خوش‌فکری و خلاقیت یکی از کارآفرینان کشور که خود روزی کارگری ساده در قطعه‌سازی موتورسیکلت بوده، آینده خوبی را برای این صنعت در کشور رقم زده است.

دومین موتورسیکلت برقی بومی در راه است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت ، این شرکت صنعتی همچون دیگر کارخانه‌های فعال در حوزه صنعت دارای سالن‌ها و سوله‌های متنوعی از لوله‌بری، پرسکاری، جوشکاری، قالب‌سازی، قطعه‌سازی و در نهایت موتورسیکلت بود.
    در سالن نخست با انواع لوله‌های فلزی در ابعاد مختلف مواجه می‌شویم که در بدنه موتورسیکلت به کار می‌رود. در این بخش لوله‌ها ابتدا به طور خودکار به‌وسیله دستگاهی اندازه‌گیری و سپس برش می‌خورند و در ادامه دستگاهی دیگر در همین سالن، سر لوله‌ها را برای کاربری مورد نیاز شکل می‌دهد.
    در ادامه لوله‌های آماده وارد سالن جوشکاری شده و جوش قطعات آغاز می‌شود. از مزیت‌های این سالن نسبت به سالن‌های مشابه جوشکاری در دیگر کارخانه‌ها این است که هر بخش از جوش لوله‌ها در اتاقکی جداگانه به‌وسیله کارگری انجام می‌شود، تقسیم شدن سالن به اتاقک‌های مختلف باعث می‌شود تا آسیب چشمی کمتری متوجه کارگران از فعالیت یکدیگر شود. در هر اتاقک یک فیکسچر جداگانه قرار دارد که قطعات جوش خورده برای جوش قطعه بعدی روی آن سوار شده و کار ادامه پیدا می‌کند. بنابراین جوشکاری هر یک از مراحل کار شاسی و بدنه فلزی موتورسیکلت، روی یک فیکسچر انجام می‌شود.

     


    فیکسچر و نقش مهم آن
    شاید لازم باشد توضیحی درباره فیکسچر دهیم. این قطعه یکی از ابزارهای بسیار مهم در صنعت موتورسیکلت به شمار می‌رود و در تمام مراحل آماده‌سازی قطعات نقش مهمی در جوشکاری و کنترل قطعات به لحاظ اندازه و استانداردهای مورد نظر دارد.
    فیکسچر الگویی برای جوش قطعات به یکدیگر و کنترل اندازه‌هاست و هنگامی که تمام قطعات مرحله به مرحله روی یک فیکسچر جداگانه جوش خوردند به‌وسیله فیکسچر نهایی و سوراخ‌های تهویه شده و خم‌های قسمت‌های مختلف شاسی موتورسیکلت روی این الگو کنترل می‌شود. بنابراین 12 مرحله جوشکاری برای قطعات فلزی بدنه موتورسیکلت روی فیکسچرهای مختلف انجام می‌شود و بعد از پایان کار قطعات آماده شده برای رنگ‌کاری وارد سالنی دیگر می‌شوند.
    ساخت موتورسیکلت‌های برقی بومی
    یکی از اقدامات جدیدی که قرار است از سوی این شرکت در صنعت موتورسیکلت انجام شود، ساخت بومی موتورسیکلت برقی است. وقتی عنوان بومی مطرح می‌شود به این معنی است که صفر تا صد آن در داخل ساخته خواهد شد. از این رو یک سالن کارخانه مربوط به طراحی و ساخت قالب‌های این نوع موتورسیکلت است.
    نخستین موتورسیکلت برقی بومی که کار طراحی و ساخت آن به پایان رسیده قرار است دی ماه وارد بازار شود. کارهای این مدل به پایان رسیده و بعد از گذراندن استانداردهای لازم در حال تغییرات جزئی و تولید نمونه‌های ابتدایی برای بازار فروش است.
    البته در این سالن کارگران سخت مشغول فعالیت هستند زیرا ساخت قالب‌های موتورسیکلت برقی جدید آغاز شده است. در گوشه‌ای از این سالن موتورسیکلت نوع نخست و در گوشه‌ای دیگر نوع دوم همچون کالاهای جدید پشت ویترینی خودنمایی می‌کردند.

     


    مزایای موتورسیکلت برقی ایرانی
    از ویژگی‌های موتورسیکلت برقی نوع نخست، داشتن دو باتری است که تا حدودی کار را برای راکب خود راحت‌تر می‌کند و می‌تواند با دغدغه کمتر مسافت‌ها را طی کند.
    مسئول پروژه‌های موتورسیکلت‌های برقی، فارغ‌التحصیل رشته مکانیک از دانشگاه ملی کشور است که در توضیح این موتورسیکلت عنوان کرد: روی موتورسیکلت مدل نخست کار زیادی انجام شده و آن را با شرایط جغرافیایی و اجتماعی کشور منطبق کرده‌ایم. از مزیت‌های این موتورسیکلت تعبیه شدن دو باتری در قسمت پایینی موتورسیکلت است در حالی که در مدل‌های خارجی، باتری در زیر زین قرار دارد و درآوردن و شارژ کردن آن سخت است. اما با این شکل جدید و جاسازی باتری در موتورسیکلت برقی ایرانی شارژ باتری‌ها به ویژه برای کسانی که از این وسیله بیشتر برای امرار معاش خود استفاده می‌کنند راحت‌تر شده ضمن آنکه تهویه دو باتری قابل قبول و مطلوب‌تر است.
    از دیگر مزایای این موتورسیکلت بومی، برنامه‌ریزی برای استفاده همزمان یا تک به تک باتری‌هاست. بنابراین می‌توان به باتری‌ها برنامه کاری داد که در صورت خالی شدن 90درصد شارژ باتری نخست، به طور خودکار از باتری دوم استفاده شود یا همزمان هر دو باتری مصرف شوند.
    البته داستان امنیت باتری‌ها جالب است. در نوع خارجی که باتری زیر زین موتورسیکلت تعبیه می‌شود امنیت آن بیشتر بوده و قابل دزدیده شدن نیست اما نوع ایرانی موتورسیکلت برقی به گونه‌ای طراحی شده که همچون کلید برای قفل عمل می‌کند. به این ترتیب با برنامه‌ای که به باتری‌ها داده شده تنها برای همان موتورسیکلت خاص کارآیی دارد و روی موتورسیکلت‌های برقی دیگر کار نمی‌کند.
    همچنین دارای قفل مکانیکی هستند که تمام اطلاعات کارکردی موتورسیکلت را در خود ذخیره می‌کنند و هنگام فروش، خریدار با آگاهی کامل از اطلاعات موتورسیکلت می‌تواند اقدام به خرید کند.
    از دیگر ویژگی‌های این موتورسیکلت، بزرگ بودن تایرهای آن است که باعث می‌شود با 4 سوار به راحتی حرکت کند و مشکلی پیش نیاید.
    بنابر اظهارات طراحان و سازندگان این موتورسیکلت نه‌تنها این دستگاه کپی‌برداری نشده بلکه طراحی آن به وسیله کارشناسان داخلی انجام شده، ضمن اینکه تمام استانداردهای اجباری را نیز گذرانده است.
    ایده نخست کار ساخت موتورسیکلت برقی از یکی از موتورسیکلت‌های برقی دنیا گرفته شده و با توجه به شرایط زیست‌محیطی و جغرافیایی کشور تغییراتی در بخش تحقیق و توسعه (R&D) روی آن اعمال و آپشن‌های جدید به آن افزوده شده است. بخش تحقیق و توسعه این شرکت بعد از پایان طراحی و ساخت موتورسیکلت برقی نوع نخست که قرار است 2 هزار و 500 دستگاه از آن برای شهرداری تهران و 5 هزار دستگاه برای شهرداری اصفهان تولید شود، در حال کار روی مدل دوم خود است.

     


    استفاده از فناوری جدید
    اما سالن چهارم کارخانه مربوط به رنگ‌کاری قطعات فلزی است. در این سالن مرحله به مرحله شاسی‌های ساخته شده وارد دستگاه‌های مختلف شده و در نهایت برای تحویل به خط مونتاژ آماده می‌شوند.
    موتورسیکلت‌سواران با سابقه به خاطر دارند که با کمترین ضربه رنگ بدنه وسیله نقلیه آنها آسیب می‌دید و از بین می‌رفت. اما با فناوری جدیدی که در این کارخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد این مشکل رفع شده است. به گونه‌ای که در صورت ضربه خوردن موتورسیکلت ممکن است بدنه فلزی موتورسیکلت فرو برود اما رنگ آن ثابت باقی می‌ماند.
    مراحل کار در این بخش بدین شکل است که ابتدا قطعه آماده به‌وسیله ماشینی شست‌وشو می‌شود تا چربی‌های روی فلزات از بین رفته و کیفیت کار بالا برود و سپس شاسی در دستگاه‌های دیگر به ترتیب، رنگ و خشک می‌شوند. به طور نمونه یکی از ماشین‌ها با فشار هوا تمام قطره‌های آب باقیمانده از شست‌وشو را خشک کرده و در دستگاهی دیگر با حرارت بالا قطره‌های باقیمانده را تبخیر می‌کردند. این اقدامات متنوع پیش از رنگ زدن شاسی برای ارتقای کیفی و دوام بیشتر رنگ روی بدنه موتورسیکلت انجام می‌شود.
    با شیوه آبشار، آب تمام گرد و غبار روی قطعات رل شسته و رنگ‌کاری آغاز می‌شود و به این ترتیب رنگ موتورسیکلت براق و شفاف خواهد شد. سرعت رفت و برگشت ساشی یا همان قطعه آماده شده برای رنگ، بسیار پایین بوده و این امر باعث می‌شد تا رنگ روی بدنه کاملا خشک و پخته شود.
    به گفته مدیریت کارخانه برای افزایش کیفیت کار ساخت بدنه فلزی موتورسیکلت، در بخش کنترل لوله‌های فلزی هنگام برش، اگر لوله‌ای زنگ زده باشد باید از خط تولید خارج شده و جزو ضایعات محسوب می‌شود اما در برخی کارخانه‌ها این لوله‌ها جرمگیری شده و مورد استفاده دوباره قرار می‌گیرند که روی کیفیت کار تاثیر منفی دارد. یکی از ایرادهای استفاده از لوله‌های جرمگیری شده این است که بعد از مدتی رنگ موتورسیکلت پوسته پیوسته شده و از بین می‌رود.
    این سازنده برای رنگ‌کاری از رنگ مایع استفاده نمی‌کند بلکه پودر استاتیک که دوام و استقامت دستگاه را بالا می‌برد مورد استفاده قرار می‌دهد.

     


    خط مونتاژ و پایان کار
    یکی از مزایای قطعه ایرانی نسبت به مشابه چینی آن، یکدست بودن تمام قطعات و شاسی‌های آماده شده است اما نوع چینی آن به گونه‌ای است که هر قطعه دارای شماره‌ای سریالی است و در صورت خراب شدن قطعه و نیاز به آن، متقاضی باید شماره سریال قطعه موردنظر خود را هنگام خرید اعلام کند. از این رو خدمات پس از فروش قطعات چینی زحمت اینچنینی برای مصرف‌کننده به همراه دارد. تمام این مراحل توضیح داده شده به استثنای سوله و سالن موتوسیکلت برقی، مربوط به موتورسیکلت انژکتوری سی‌اف 150 سی‌سی بود که در 4 رنگ مشکی، سفید، آبی و سبزآبی در حال سفارش‌گذاری و فروش است. البته رنگ سبزآبی آن به دلیل تقاضای بیشتر 80درصد تولید را به خود اختصاص داده و 20درصد باقی مربوط به 3 رنگ دیگر است. از مزایای این موتورسیکلت انژکتوری که بیشتر قطعات آن داخلی بوده سیستم خنک‌کننده آن است. در موتورسیکلت‌های قبلی رادیاتور به‌وسیله روغن خنک می‌شد اما در این مدل آب وظیفه خنک کردن رادیاتور را به عهده دارد. همچنین این موتورسیکلت‌ها دارای حسگری است که در صورت ضربه خوردن آتش نمی‌گیرد زیرا سیستم قطع‌کننده، دستور قطع برق موتورسیکلت را پیش از برخورد با زمین صادر می‌کند. این دسته از موتورسیکلت‌ها دارای دکمه اسپرت هستند که برای بالا رفتن از سربالایی‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد و با زدن دکمه سرعت و شتاب دستگاه افزایش می‌یابد.
    از دیگر مزایای این موتورسیکلت، بزرگ بودن 1/5برابر دیسک جلو نسبت به دیسک چرخ عقب است که باعث می‌شود در ترمزهای ناگهانی ضریب ایمنی راکب بالا رفته و موتورسیکلت واژگون نشود.
    کلاه کاسکت هوشمند و بیمه ثالث روی موتورسیکلت سی‌اف از دیگر مزایایی است که این شرکت برای خریداران خود درنظر گرفته است. این کلاه هوشمند ضمن ایمنی راکب هنگام تصادف، حافظه جانبی دارد که 5 شماره تلفن در آن ذخیره می‌شود و در صورت نیاز با فشردن دکمه شماره گرفته شده و راکب درخواست کمک می‌کند.
    حالت راکب روی موتورسیکلت از دیگر ویژگی‌های این موتورسیکلت انژکتوری است. رو به جلو قرار گرفتن راکب که از شیوه‌های نوین جهانی در صنعت موتورسیکلت است امنیت راکب را افزایش می‌دهد.
    تفاوتی به نام انژکتور
    تفاوت موتورسیکلت انژکتوری و کاربراتوری تنها مربوط به یک قطعه کوچک به نام انژکتور است. قطعه‌ای پیچیده که میزان سوخت و مصرف بنزین را تنظیم می‌کند. در موتورسیکلت‌های انژکتوری بنزین در داخل مخزن پودر شده و این امر در میزان سوخت و پایین آمدن آلودگی ناشی از سوخت تاثیر مثبتی دارد. ضمن اینکه راکبان نمی‌توانند برای شتاب بیشتر میزان ورود بنزین را بالا ببرند.
    موتورسیکلت انژکتوری سی‌اف 6 دنده با سرعت 140 کیلومتر در ساعت است که روزانه 50 دستگاه در کارخانه جهان‌رو بر اساس سفارش‌گذاری تولید می‌شود و با قیمت 7 میلیون و 500 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۲ روز پیش
        آرشیو