فونیکسریمکسبهتام

جریمه ۵۰ هزار تومانی در انتظار خودروهای فاقد معاینه فنی

عصر خودرو- قائم مقام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: از ابتدای مهر هر خودرویی که در محدوده ۸۰ کیلومتر مربعی زوج و فرد، فاقد مجوز معاینه فنی از مراکز مجاز معاینه فنی باشد، مبلغ ۵۰ هزار تومان از سوی پلیس جریمه می‌شوند.

جریمه ۵۰ هزار تومانی در انتظار خودروهای فاقد معاینه فنی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران، رضا شهیدزاده قائم مقام شرکت کنترل کیفیت هوای پایتخت در مورد طرح کاهش، گفت: باید به جای طرح های خلق الساعه، دنبال راه هایی برویم که شهرهای موفق جهان همان راه ها را رفته اند و امروز مشکل آلودگی هوای خود  را حل کرده اند و امروز دیگر با مسئله ای تحت عنوان آلودگی هوا رو به رو نیستند.

    وی با اشاره به اینکه از اول مهر طرح کاهش به صورت قطعی آغاز شد و مرحله اول این طرح با کنترل مجوز معاینه فنی برای خودروهایی که وارد محدوده زوج و فرد می شوند شروع شده، اظهار کرد: انتظار می رود در صورت اجرای دقیق و کامل مرحله نخست طرح مذکور، آلودگی هوای تهران 10 درصد کاهش پیدا کند.

    پلاک گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری از اول مهر ممنوع شد

    قائم مقام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه سهم وسایل حمل و نقل موتوری از کل آلودگی هوای پایتخت بالای 80 درصد است و آلاینده ترین وسایل نقلیه، خودروها و موتورسیکلت های کاربراتوری هستند که بیشترین آلودگی را تولید می کنند، اظهار کرد: با اعمال قانون در مورد خودروهای فاقد معاینه فنی، 10 درصد از آلودگی هوای تهران کم می شود.

    شهیدزاده با بیان اینکه البته سهم طرح کاهش در کاستن از آلودگی هوای تهران با برداشتن قدم های بعدی از جمله محدودیت تردد خودروهای کاربراتوری بیشتر می شود، تصریح کرد: در این مرحله، فقط مجوز معاینه فنی خودروها چک می شود و خودروهای فاقد مجوز، اِعمال قانون می شوند.

    وی با تأکید بر اینکه طرح کاهش در نهایت منجر به خودپالایی ناوگان خودرویی پایتخت و پالایش هوای تهران خواهد شد، اضافه کرد: البته پلاک گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری از اول مهر ممنوع شده و این اتفاق، هم می تواند پیروزی بزرگی برای مدیریت شهری باشد که این موضوع را پیگیری کرد و هم می تواند خبر خوبی برای شهروندان باشد که از این به بعد، می توانند امیدوار باشند که دیگر منابع جدید تولید آلودگی، به منابع موجود آلوده کننده هوای شهرشان اضافه نمی شود. 

    حسینی منش: عدد یک را به 2000112 پیامک کنید تا از مراکز معاینه فنی خلوت مطلع شوید

    نواب حسینی منش مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران نیز با تأکید بر الزام انجام معاینه فنی برای خودروهای 5 سال و بیشتر، از تردد یک میلیون و 800 هزار خودروی با عمر بالای 5 سال در تهران خبر داد و گفت: از این تعداد، تنها دو سوم یعنی یک میلیون و 200 هزار خودرو دارای معاینه فنی و یک سوم یعنی 600 هزار خودرو نیز فاقد معاینه فنی هستند.

    حسینی منش با اشاره به این که در فازهای بعدی طرح کاهش، نظارت بر موتورسیکلت های آلاینده به عنوان یکی از منابع بزرگ آلودگی هوای تهران در دستور کار قرار خواهد گرفت، اظهار کرد: معضل اصلی در خصوص موتورسیکلت ها، عدم ارتباط بین پلاک موتور و مالک آنهاست و برای همین، شاهد رسوب انبوه موتورسیکلت های توقیف شده در پارکینگ ها هستیم.

    وی با بیان این که مراجعات به مراکز معاینه فنی تهران در شهریور سال جاری نسبت به شهریور سال گذشته، بالغ بر 280 درصد افزایش پیدا کرده و 39 خط معاینه فنی، آماده پاسخگویی به مراجعات شهروندان هستند، تصریح کرد: در حال حاضر، میانگین زمان انتظار در مراکز معاینه فنی، زیر 2 ساعت است و شهروندان می توانند با ارسال عدد یک به سامانه 2000112 از مراکزی که زمان انتظار در آنها کمتر است، مطلع شوند.

    سرهنگ عابدی: 60 درصد موتورسیکلت های تهران مسافربرند

    از سوی دیگر، جانشین رئیس پلیس راهور پایتخت نیز با تأکید بر لزوم اخذ معاینه فنی جهت خودروهای بیش از 5 سال برای ورود به محدوده زوج و فرد، از جریمه 50 هزار تومانی خودروهای فاقد معاینه فنی خبر داد و گفت: در حال حاضر، 60 درصد موتورسیکلت های تهران در حال مسافربری هستند، در حالی که موتورها از منابع مهم آلاینده هوای تهران محسوب می شوند.

    گفتنی است برابر اعلام قبلی، مرحله اجرایی طرح کاهش از اول مهر آغاز شده که بر اساس آن، برای ترددخودروهای 5 سال و بیشتر در محدوده زوج و فرد، علاوه بر انطباق پلاک خودروها با روزهای هفته، داشتن مجوز معاینه فنی نیز الزامی است و اجرای موفق این طرح که به صورت مستقیم با سلامت شهروندان سر و کار دارد، با همکاری خود شهروندان امکانپذیر است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط