فونیکسریمکسبهتام

مقایسه ۲ کراس اوور کوچک نیسان جوک در مقابل میتسوبیشی ASX در بازار مناطق آزاد

رقابت سامورایـــی‌های کوچک

عصر خودرو: در مناطق آزاد کشور می‌توان فارغ از هزینه‌های گمرکی معمول، خودروهای روز دنیا را با قیمتی نزدیک به قیمت جهانی آنها خریداری کرد. با توجه به استقبال گسترده مردم از خودروهای کراس‌اوور کوچک به بررسی و مقایسه ۲ خودروی محبوب نیسان جوک و میتسوبیشی ASX می‌پردازیم.

رقابت سامورایـــی‌های کوچک
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۱:۰۰
  • رقابت سامورایـــی‌های کوچک
  • رقابت سامورایـــی‌های کوچک
  • رقابت سامورایـــی‌های کوچک

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، هر دو اتومبیل میتسوبیشی ASX و نیسان JUKE از محصولات 2 کمپانی خوشنام ژاپنی هستند. هر دو کمپانی، سابقه درخشانی در تولید خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور دارند، ASX و جوک عنوان کوچک‌ترین کراس‌اوور تولید شده را در کمپانی خود یدک می‌کشند و هر دو از گیربکس‌های CVT بهره می‌برند.

طراحی: عجیب یا منطقی
نیسان جوک را می‌توان یکی از انقلابی‌ترین و خاص‌ترین تولیدات کمپانی نیسان در یک دهه اخیر به حساب آورد. این خودرو با داشتن کاراکترهای خاص خود نظیر گلگیرهای برآمده، خط کمر به بالا کشیده شده  و لبه‌های کاملا گرد تصویری از یک خودرو جوان‌پسند را ارائه کرده است. در نمای رو‌به‌رو وجود یک جلو پنجره عریض، در همان ابتدا وجه تمایز خود را با سایر محصولات نیسان نشان می‌دهد. فرم کوپه‌مانند عقب جوک  و جانمایی دستگیره در عقب در ستون C در نگاه اول ممکن است این تصور را برای برخی ایجاد کند که جوک یک کراس‌اوور کوپه است. نیسان جوک در سال 2015 در بخش طراحی خارجی مورد بازنگری از سوی نیسان قرار گرفته که بیشترین تغییرات در گرافیک چراغ‌ها و طرح جدید سپر مشاهده می‌شود. وجود چراغ‌های با جانمایی غیر‌معمول یکی دیگر از نقاط خاص جوک است. 2 چراغ  دوکی‌شکل ‌روی درب موتور، 2 چراغ در قسمت فوقانی سپر به عنوان چراغ‌های اصلی و در نهایت 2 چراغ راهنما در پایین سپر مجموعه چراغ‌های جوک را تشکیل می‌دهند.
در طرف مقابل ASX دقیقا از زبان طراحی  کمپانی مادر پیروی کرده و با اتخاذ پلت‌فرم برادر بزرگ‌تر خود، یعنی اوتلندر متولد شده است. ASX هم مانند جوک به‌تازگی مورد یک فیس‌لیفت مینور واقع شده است.  نمای جلو از همان المان‌های مشخص میتسوبیشی مانند‌ جلو پنجره ذوزنقه‌ای‌شکل، چراغ‌های کریستالی و در نهایت 2 چراغ مه‌شکن نمای جلو را کامل می‌کنند. کار با ادوات و دکمه‌های داشبورد راحت بوده و همان سبک طراحی لنسر را به عنوان راهنما برگزیده است.


کابین و امکانات رفاهی
همان سبک محافظه‌کارانه‌ای که طراحان میتسوبیشی در بیرون ASX مد‌نظر قرار داده بودند، به داخل هم راه پیدا کرده است. طراحی داخلی ASX در کمال سادگی، خلوت‌بودن و در دسترس بودن ادوات بسیار شیک به نظر می‌رسد. همچنین دسترسی به دکمه‌ها و ادوات بسیار راحت است. فرمان خودرو خوشدست بوده و از شیفتر تعویض دنده بهره می‌برد، اما در مقابل جوک فاقد آن است. انتخاب متریال داخلی ASX برای خودرویی در این کلاس رضایت‌بخش است. در مقابل جوک، همان بی‌پروایی و نترسیدن از شکستن قوانین و سبک مشی معمول طراحی خودرو به داخل  هم نفوذ کرده است. طراحی داخلی جوک با استفاده از پلاستیک رنگی برای مجموعه اهرم تعویض دنده و ترمز‌دستی، چرم مصنوعی برای دیگر قسمت‌های داشبورد و رو‌دری‌ها برگزیده شده است. طراحی داخلی ASX در برابر جوک بسیار منطقی و هوشمندانه به نظر می‌رسد اما در مقابل جوک با طراحی پویاتر  و استفاده از خطوط دایره‌ای‌شکل و تریم‌هایی به رنگ‌های قرمز  و زرد در جذب جوانان موفق‌تر عمل می‌کند.
فضای داخلی هر دو خودرو چندان فراخ نیست اما میتسوبیشی با فاصله محوری 2670 میلی‌متر در مقابل 2530 میلی‌متر بهتر از نیسان عمل کرده و فضای بیشتری را در اختیار سرنشینان می‌گذارد. سهم سرنشینان عقب هر دو خودرو از فضای داخلی کمتر از سرنشینان جلو است‌ که این وضعیت در جوک با توجه به فرم کوپه‌مانند خودرو حادتر است. یکی از نقاط ضعف جوک نسبت به ASX فضای بار است. اینطور به نظر می‌رسد که با توجه به فضای داخلی محدودتر جوک نسبت به ASX، جوک مناسب خانواده‌های کم‌جمعیت‌تر است. امکانات رفاهی هر دو خودرو در تیپ پایه از 2 ایربگ راننده و سرنشین جلو، بلوتوث، کروز کنترل و سیستم صوتی با قابلیت کنترل از روی فرمان و 4 بلندگو به صورت استاندارد بهره می‌برد.

مشخصات فنی
میتسوبیشی ASX دارای ابعادی معادل 4295، 1770 و 1670 میلی‌متر به ترتیب در طول، عرض و ارتفاع است که این اندازه‌ها برای نیسان جوک به ترتیب 4135، 1765 و 1595 میلی‌متر بوده که بزرگ‌تر بودن ASX را نشان می‌دهد. در بخش قوای محرکه نیسان جوک از یک پیشرانه تنفس طبیعی 6/1 لیتری با قدرت 117 اسب بخار و گشتاوری برابر 157 نیوتن‌متر استفاده می‌کند. اما میتسوبیشی ASX از یک واحد 2لیتری 147 اسب بخاری با گشتاوری معادل 197 نیوتن‌متر‌ روی کاغذ نوید برتری ASX را می‌دهد.
هر دو خودرو از یک گیربکس CVT ‌استفاده می‌کنند که ASX با دارا بودن حالت دستی و همچنین شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان حس خوبی را به راننده منتقل می‌کند؛ قابلیتی که جوک فاقد آن است.  در مصرف سوخت با توجه به وزن 1212 کیلوگرمی جوک در مقابل 1370 کیلوگرمی ASX، جوک کمی بهتر عمل کرده و مصرف میانگین جوک 1/6 در مقابل 4/8 ASX کمتر است. نیسان جوک در مدلی که از پیشرانه 6/1 لیتری تنفس طبیعی بهره می‌برد، از گیربکس دستی تیپ ترونیک بی‌بهره بوده و همچنین تنها در حالت محرک جلو به بازار عرضه می‌شود؛ قابلیتی که ASX در مدلی که در بازار داخلی با تیپ 4 شناخته می‌شود، حالت 4WD نیز اضافه می‌شود که در کنار سیستم‌هایی همچون کنترل حرکت در سطوح شیبدار HSA، کنترل فعال پایداری ASC و کنترل کشش TCL می‌توان به توانایی‌های خارج جاده‌ای آن امید داشت. لازم به یادآوری است که قابلیت 4WD در کنارسیستم‌های کمکی را نیسان در مدل جوک توربو قرار داده‌ و مدل غیر‌توربوی بنزینی از این قابلیت‌ها بی‌بهره است.

کلام آخر
نیسان با معرفی جوک در سال 2012 محصولی بسیار متفاوت از خودروهای روز بازار را در کلاس حساس، شلوغ و پرطرفدار بازار تولید کرد. این خودرو با هدف جذب جوانان در انواع تیپ‌ها و با چندین پیشرانه گیربکس‌های دستی و اتوماتیک می‌توان برای جوک سفارش داد. همچنین یکی از متنوع‌ترین و رنگارنگ‌ترین خودروهای کراس‌اوور کوچک با امکان انتخاب چندین تریم داخلی، رینگ‌هایی در سایز‌های متفاوت برای مشتریان وجود دارد. میتسوبیشی با مدل ASX یکی از مطمئن‌ترین خودروها را در این سگمنت هم اکنون برای طرفداران این بخش از بازار ‌در سبد محصولات خود دارد. ASX با استفاده از پلت‌فرم برادر بزرگ‌تر خود اوتلندر از طراحی محافظه‌کارانه و منطقی بهره می‌برد. همچنین با داشتن فضای بیشتر و امکانات مناسبی که ارائه می‌دهد، خودرویی مناسب افراد میانسال و خانواده‌ها را تولید می‌کند، در حالی‌که جوک بیشتر به دنبال جذب جوانان است.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو