فونیکسریمکسبهتام

بررسی دلایل سقوط گروه خودرو در بورس

چشم انداز روشن خودرویی ها در بازار سرمایه

عصر خودرو-در حالی که از اوایل شهریور ماه شاهد نوسان و ریزش ارزش سهام خودرویی ها در بازار سرمایه بودیم طی روزهای گذشته این روند معکوس شده و ارزش سهام گروه های خودرویی تا حدودی از رشد برخوردار شد.

چشم انداز روشن خودرویی ها در بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودر» به نقل از اقتصاد آنلاین؛ ولید هلالات، تحلیلگر ارشد بازار سرمایه، معتقد است:گروه خودرو با امیدواری زیادی شهریور ماه را آغاز کرد و در این میان بخش مهمی از اعتبارات در کارگزاری ها در چنین گروه هایی صرف شد اما  جو روانی ایجاد شده در زمینه تسویه اعتباری ها از ابتدای شهریور ماه کمی این گروه را تحت تاثیر منفی قرار داد اما به طور مثال سایپا سطح 120 تومان را حفظ کرده بود و یا وساپا با اخبار خوبی پیرامون تعدیل مثبت همراه بود.

    وی   ادامه داد:در این میان چند روز قبل از معامله بلوکی خکاوه که قرار بود سایپا آن را عرضه کند، شاهد فشار فروش بر سایپا بودیم که این سهم را به صف فروش رساند و طبعا همین عاملی شد تا کل گروه خودرو دچار فشار فروش شود و یک پله سقوط را تجربه کند. بعد از آن شوک مثبتی به بازار خودرویی ها وارد نشد تا این گروه بتواند به سطح قبلی باز گردد.

    هلالات با اشاره به اینکه بسیار بعید به نظر می رسد که ترکیب سهامداران فعلی شبیه به اواخر سال 94 باشد، اضافه کرد:به عبارت دیگر می توان گفت که بخش شناور سهام این گروه بارها دست به دست شده و اینطور نیست که سهامداران فعلی به دلیل شناسایی سود سهام خود را واگذار کنند بنابراین چنین فرضیه ای که شرایط فعلی سهام خودرو به دلیل رشد چشمگیر اواخر سال گذشته بوده احتمالا نمی تواند درست باشد.

    این تحلیلگر ارشد بازار سرمایه با اشاره به قراردادهای خارجی خودروسازان، اظهار کرد: قطعا عملیاتی شدن قراردادها اگر در صورت های مالی خود را نشان دهد، نه تنها ریزشی نخواهیم داشت که انتظار رشد محسوس قیمتی باید داشته باشیم. در حالی هم اکنون ایران خودرو حدود 300 تومان معامله می‌شود که قرارداد این شرکت و جزئیات آن با گروه پژو مشخص است. این شرکت با کارخانه مشترکی که 50درصد آنرا در مالکیت دارد 200هزار خودرو پژو با رنج قیمتی 50تا70 میلیون تومان و حاشیه سود بالای 20درصد خواهد فروخت و همین یعنی سودآوری ایران خودرو به شدت رشد خواهد کرد و یا سایپا از محل فاینانس خارجی قطعا با کاهش هزینه مالی به شکل محسوس مواجه می شود بنابراین عملیاتی شدن قرارداد خارجی به آن معنا که اثرش در صورت مالی بیاید منجر به عدم افت می شود و رشد با اهمیت قیمت سهام این شرکت ها را در پی دارد.

    وی در ادامه درباره وضعیت سهام گروه های خودروسازی در کوتاه مدت و بلند مدت گفت:در کوتاه مدت کلیت بازار اثر با اهمیتی بر گروه خودرو دارد. به هر حال هم در سطح کلان اقتصادی شاهد تحولات زیادی هستیم و هم در سطح سیاسی به مرور جریانات با اهمیتی شکل خواهد گرفت.

    هلالات با اشاره به اینکه در کوتاه مدت انتظار این است که فشار فروش کمتر شود گفت: اما حرکت رو به بالا کار آسانی نخواهد بود اما در بلند مدت به دلایلی که در بالا اشاره شد این گروه قطعا به سودآوری مناسبی می رسد از این جهت که کلیه تحولات اقتصادی در مسیری قرار دارد که شرکت های خودروساز ضعف هایشان پوشانده شود.

    به گفته او رشد درآمدها، بهبود حاشیه سود، کاهش بدهی های بانکی و کاهش نرخ بهره اتفاقات مثبتی است که به مرور خواهیم داشت و تاثیر آن در آینده دیده می شود بنابراین گروه سایپا و ایران خودرو و کلیه زیر مجموعه ها، پتانسیل های خوبی در بلند مدت دارند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط