فونیکسریمکسبهتام

افزایش ۳۰۰هزار نفری ظرفیت روزانه حمل‌ونقل پایتخت در آستانه پاییز

عصر خودرو- امروز با ورود ۵۸واگن جدید مترو، ۴۴اتوبوس برقی و ۵۰اتوبوس تک‌کابین نو، ظرفیت روزانه حمل‌ونقل پایتخت ۳۰۰هزار نفر افزایش می‌یابد.

افزایش ۳۰۰هزار نفری ظرفیت روزانه حمل‌ونقل پایتخت در آستانه پاییز
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از همشهری آنلاین ، از ابتدای مهرماه سفرهای تحصیلی در تهران موجب افزایش 5میلیون سفر شهری می‌شود. بدین‌ترتیب معابر تهران باید هر روز 18.5میلیون سفر روزانه را پوشش دهند. هم‌اکنون 65درصد سفرهای شهری با اتوبوس مترو و تاکسی صورت می‌گیرد اما این سهم باید به 75درصد برسد.

    مازیار حسینی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران درباره افزایش ظرفیت ناوگان شهری گفت: این 152دستگاه واگن و اتوبوس تازه‌نفس که جمعاً ظرفیت ناوگان ریلی و اتوبوسرانی تهران را 300هزار نفر افزایش می‌دهند، از ظهر یکشنبه 28شهریور وارد خطوط ریلی و اتوبوسی پایتخت می‌شوند. به گفته وی، اراده شهردار تهران و عزم مجموعه مدیریت شهری، این است که مردم شریف این کلانشهر کمتر متحمل سختی شوند و از این رو، با وجود تمامی محدودیت‌ها و موانع موجود، در آستانه افزایش 25درصدی سفرهای آموزشی به مجموع سفرهای درون شهری از مهر‌ماه، تا جای ممکن نسبت به اضافه کردن ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی اقدام کرده‌ایم. آیین ورود 58دستگاه واگن مترو با استعداد 8رام قطار، 44دستگاه اتوبوس برقی و 50دستگاه اتوبوس تک کابین، صبح امروز، یکشنبه 28شهریور با حضور شهردار تهران در محل کارخانه واگن‌سازی‌ منطقه 19برگزار می‌شود و از ظهر یکشنبه واگن‌ها و اتوبوس‌های جدید وارد خطوط ریلی و اتوبوس تهران شده و حدود 300هزار ظرفیت جدید را در ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت رقم می‌زنند.

        افزایش تولید واگن‌های بومی

    هر‌ماه 14دستگاه واگن مترو معادل 2رام قطار در کارخانه واگن‌سازی‌ متروی تهران ساخته می‌شود و ظرفیت این مجموعه به تولید ماهانه 21دستگاه واگن مترو معادل 3رام قطار افزایش خواهد یافت. همچنین در هدف‌گذاری پنج‌ساله کارخانه واگن‌سازی‌ متروی تهران باید به تولید 490دستگاه واگن و به‌عبارتی 70رام قطار در سال برسد. متروی تهران 180کیلومتر خط و 104ایستگاه در حال فعالیت دارد که بیش از 1200واگن در آن شهروندان را جابه‌جا می‌کنند. از سویی امروز به‌منظور توسعه شبکه متروی تهران، حدود 100کیلومتر خط و 70 ایستگاه در دست ساخت است که بالغ بر20هزار نفر به‌صورت شبانه‌روزی‌ در آن مشغول به‌کار هستند. از سویی نمونه قطارهای مورد استفاده در متروی شهرهای مختلف از مشهد و قم گرفته تا اهواز و شیراز توسط واگن‌سازی‌ تهران ساخته شده و آمادگی تولید تمامی نمونه‌های موجود قطارهای مترو وجود دارد. در بخش سهم داخلی‌سازی‌ قطعات تولید قطار مترو نیز این سهم به حدود 60درصد افزایش پیدا کرده که با برنامه‌ریزی به عمل آمده می‌توان آن را به 85درصد رساند.

        10سال پیشرفت

    10سال پیش از بسیاری از بزرگراه‌های تهران و بی‌آر تی خبری نبود. معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه 10سال پیش از بزرگراه‌هایی همچون شهید زین‌الدین و شهید خرازی، ادامه بزرگراه شهید صیاد شیرازی، انتهای بزرگراه یادگار امام و توسعه بزرگراه آزادگان خبری نبود، اظهار کرد: امروز بزرگراه‌های تهران از 304کیلومتر به 545کیلومتر رسیده، ضمن اینکه برای نخستین بار 160کیلومتر خطوط بی‌آر تی در تهران اجرا شده است. حسینی با بیان اینکه در شرایطی که در بسیاری از شهرهای بزرگ کشور پس از سال‌ها حتی یک کیلومتر خط مترو هم اجرا نشده، تصریح کرد: این در شرایطی است که خطوط ریلی تهران ظرف مدت 10سال از 89کیلومتر طول با 41ایستگاه، امروز به 170کیلومتر طول با 104ایستگاه رسیده و به‌عبارتی، طول خطوط مترو دو برابر و تعداد ایستگاه‌های مترو 2.5برابر شده است.

        نوسازی همه تاکسی‌های پیکان پایتخت

    در پی افزایش ناوگان اتوبوس و مترو، از تاکسیرانی نیز خبر می‌رسد که تمامی تاکسی‌های پیکان تهران تا پایان سال نوسازی می‌شوند. 6300تاکسی پیکان در شهر وجود دارد اما روند نوسازی این تاکسی‌ها از خردادماه شتاب پیدا کرده و تاکنون 2500دستگاه نوسازی شده‌اند. به گفته میثم مظفر، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران، این خودروها پس از اتمام مهلت نوسازی حق تردد در شهر را ندارند و اگر رانندگان تاکسی تاکنون اقدام به نوسازی تاکسی پیکان خود نکرده‌اند هر چه زودتر باید برای نوسازی اقدامات خود را انجام دهند. وی با رد روند کند نوسازی تاکسی‌ها گفت: در کمتر از 3‌ماه حدود 3000تاکسی نوسازی شدند و این نشان‌دهنده روند خوب نوسازی است و حتی برخی از رانندگان تاکسی که مشکل فراهم کردن ضامن را داشتند این مشکل آنها نیز برطرف شد. مظفر با بیان اینکه بانک‌ها را مجاب کرده‌ایم که رانندگان تاکسی‌ها بتوانند ضامن یکدیگر شوند تا تسهیلات 20 میلیون تومانی دریافت کنند، گفت: روند اسقاط خودروها که پیش از این یک‌ماه طول می‌کشید به یک هفته تقلیل یافته است. وی درخصوص ورود خودروهای آریو گفت: ما بزرگ‌ترین خریدار خودروهای داخلی هستیم و خودروی آریو از محصولات سایپا نیز وارد چرخه حمل‌ونقل تهران شده و از این پس علاوه بر سمند و پژو جی‌ال‌ایکس، شاهد ورود آریو نیز خواهیم بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط