فونیکسریمکسبهتام

کاهش حوادث جاده ای نیازمند افزایش مهارت رانندگی

عصر خودرو- حوادث و سوانح جاده ای در سال های اخیر یکی از عوامل مرگ و میر بالا در کشور و تهدیدی برای سلامت عمومی جامعه است.

کاهش حوادث جاده ای نیازمند افزایش مهارت رانندگی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودو» به نقل از  ایرنا، در بروز سوانح جاده ای همیشه سه عامل انسان، راه و وسیله نقلیه مقصر اصلی شناخته می شود که در بررسی های صورت گرفته عامل انسانی نقش پررنگ تری داشته است.
    بیشترین تأثیرعوامل انسانی در بروز و شدت تصادف جاده ای مربوط به نداشن مهارت لازم برای رانندگی، بی توجهی به مقررات رانندگی، خستگی و خواب آلودگی، استعمال مواد مخدر و مصرف مشروبات الکلی است.
    این عامل نیازمند راهکارهایی از جمله کارفرهنگی، آموزش صحیح قوانین، قدرتمند کردن پلیس در رابطه با اجرای دقیق قوانین، آموزش همگانی توسط رسانه ها بصورت مداوم و پیگیری در همه رده هاست.
    با توجه به اینکه مهارت در رانندگی از جمله عوامل بسیار مهم در نحوه عملکرد صحیح است باید بر این نکته تاکید کرد که نبود مهارت راننده در کنترل وسیله نقلیه و عکس العمل های مناسب در هنگام برخورد با سوانح احتمالی، منشاء بسیاری از تصادفات رانندگی است به همین جهت عامل انسانی حدود 80 درصد از تصادفات جاده ای در کشور را رقم زده است.
    آموزش و کسب مهارت در رانندگی باید با کسب تجربیات لازم ابتدا از یادگیری مهارت های پایه ای شروع و بعد از کسب تبحر لازم در هر مرحله به مرحله بعدی یادگیری وارد شد.
    می توان کسب مهارت را از مراحل اولیه همانند استقرار در جایگاه راننده و روشن کردن خودرو و حرکت در مسیرهای کوتاه و خلوت آغاز و بعد به تمرین در راه ها و مسیرهای طولانی و پر ازدحام پرداخت.
    عامل دیگر بروز تصادفات رانندگی وضعیت راه ها ست که برای این مقوله می توان به نقاط حادثه خیزی که کماکان در اکثر مسیرهای جاده ای کشور وجود دارد اشاره کرد.
    برای این منظور نیز راهکارهایی از جمله ایمن کردن راه های موجود کشور طبق استاندارد های جهانی در همه سطوح راه ها، ایجاد و افزایش راه ها برابر نیاز روزافزون کشور به صورت استاندارد، گرفتن غرامت از راهسازان در تصادف که راه در آن نقش دارد و بازدید روزانه راه توسط گشت های ایمنی راه و اصلاح نواقص به صورت روزمره می توان اندیشید.
    عامل سوم در تصادف جاده ای در رابطه با وسیله نقلیه است که باید استانداردهای جهانی برای خودروسازان تعیین و نظارت دقیق بر آن صورت گیرد.
    گرفتن غرامت از خودروسازان در سوانحی که خودرو در آن نقش دارد، سامان دادن خودروهای موجود و ناایمن کشور به سمت ایمنی و ایجاد شرایط توسعه و رقابتی با خودروسازان جهانی در کشور برای ارتقاء ایمنی خودروها از دیگر راهکارهای رفع مشکلات مربوط به وسایل نقلیه است.
    بتازگی معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به رتبه دوم ایران در سوانح رانندگی در خاورمیانه و رتبه هشتم ایران در مرگ ناشی از سوانح رانندگی در دنیا اشاره کرده است.
    محمد حاجی آقاجانی اظهار کرد: در سال 2030 میلادی حوادث رانندگی پنجمین علت مرگ و میر در دنیا خواهد بود، اما امروز در ایران سوانح رانندگی سومین علت مرگ در کشور است.
    وی افزود: 90 درصد سوانح رانندگی دنیا در کشورهای با درآمد کم و متوسط رخ می دهد، در حالی که 54 درصد وسایل نقلیه دنیا در این کشورها هستند.
    معاون وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در ایران سومین علت مرگ و میر پس از سکته قلبی و سکته مغزی، تصادفات رانندگی است، افزود: 72 درصد مرگ افراد در تصادفات رانندگی در جاد ه های برون شهری و راه های روستایی رخ می دهد و عمده ترین دلیل مرگ ضربه به سر است.
    رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز در نشستی با خبرنگاران به کاهش میزان کشته شدگان سوانح رانندگی نسبت به سال 85 اشاره کرد و گفت: در سال 85 میزان کشته شدگان تصادفات 28 هزار نفر در سال بود، اما این رقم در سال گذشته به 16 هزار و 500 نفر کاهش یافت با وجود آنکه تعداد وسایل نقلیه در کشور به 9میلیون دستگاه خودرو افزایش یافت.
    وزیر راه و شهرسازی نیز در مراسمی بر ضرورت سخت گیری بیشتر در صدور گواهینامه رانندگی تاکید کرد و گفت: در صدور گواهینامه باید تجدیدنظر شود، زیرا این شرایط در ایران بسیار ساده است، در حالی که باید از مهارت راننده اطمینان کامل حاصل شود.
    عباس آخوندی افزود: در ابتدای انقلاب حدود 1.5 میلیون دستگاه خودرو در کشور وجود داشت که امروز این رقم به 17 میلیون دستگاه خودرو رسیده است، همچنین جمعیت شهری در دهه 30 حدود 6 میلیون نفر بود که امروز به 55 میلیون نفر رسیده است، بنابراین شاهد تغییر سریع سبک زندگی و استفاده زیاد از وسایل نقلیه موتوری هستیم.
    وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: 28 درصد سوانح رانندگی در شهرها و 72 درصد دیگر در جاده ها و راه های روستایی رخ می دهد، اما کشته شدن افراد در سوانح رانندگی شهری در کشور قابل تأمل است که باید این سهم 28 درصدی کاهش یابد.
    وی با اشاره به اینکه آمار سوانح رانندگی نشان می دهد در حوزه شهرنشینی نیاز به آموزش است گفت: هر ماه جلسه کمیسیون ایمنی راه ها برگزار می شود که نتیجه آن روند نزولی تلفات سوانح رانندگی است.
    وزیر راه با تأکید بر اینکه باید سرعت در جاده ها کاهش یابد، گفت: لازمه این کار افزایش قدرت مدیریت الکترونیک جاده ها ست.
    وی بیان کرد: تا پیش از این فقط 240 دستگاه دوربین ثبت تخلف در جاده ها وجود داشت، در حالی که در یک تفاهم نامه 2 هزار و 100 دوربین ثبت تخلف سرعت در جاده ها نصب خواهد شد و تا پایان سال 96 در هر 10 کیلومتر از محورهای شریانی، یک دوربین ثبت تخلف سرعت خواهیم داشت که این دوربین ها سرعت متوسط یعنی سرعت بین دو دوربین را هم ثبت می کند.
    آخوندی با تأکید بر اینکه اقدامات سخت گیرانه برای صدور گواهینامه باید اعمال شود، گفت: این امر نیاز به حمایت همه جانبه دولت و مجلس دارد تا صدور گواهینامه با بررسی همه جانبه تسلط فرد انجام شود.
    وی گفت : در کمیسیون ایمنی راه ها مقررات سختگیرانه در صدور گواهینامه بررسی می شود وهمچنین در مورد جرائم باید به نحوی عمل کرد که مؤثر باشد.
    وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: منطقی نیست که نرخ جرائم با تورم خورد و خوراک مردم یکسان باشد، زیرا جریمه راهنمایی و رانندگی جزو اقلام سبد کالای خانوار نیست و باید بازدارنده باشد.
    رئیس پلیس راه استان اصفهان نیز با تاکید بر عامل مهارت راننده در کاهش سوانح جاده ای گفت: بکارگیری تمامی آموزش ها و رعایت آیین نامه های رانندگی می تواند بسیاری از خطرات و سوانح جاده ای را کاهش دهد.
    سرهنگ حسین پور قیصر با اشاره به تراکم سفر در شهریور گفت: از رانندگان درخواست می شود با رعایت سرعت مجاز، پرهیز از سبقت های غیرمجاز، رعایت فاصله طولی، تست کردن سیستم روشنایی خودرو در شب و استفاده از لاستیک های استاندارد با توجه به گرمی هوا و بستن کمربند ایمنی، سفری ایمن داشته باشند.
    وی همچنین با اشاره به وجود 109 نقطه حادثه خیز در سطح جاده های برون شهری استان اصفهان گفت: با توجه به زمان بر بودن اصلاح این نقاط، از رانندگان درخواست می شود با نصب نرم افزارهشدار دهنده نقاط حادثه خیز جاده ها 'همپا' بر روی تلفن همراه خود، پیش از رسیدن به نقاط حادثه خیز جاده ها مطلع شوند.
    رئیس پلیس راه استان اصفهان، همچنین نسبت به تعداد سرنشین ها برابر ظرفیت خودرو به رانندگان هشدار داد.
    وی به نصب دوربین در اکثر جاده های اصلی منتهی به استان اشاره کرد و گفت: نصب دوربین های ثبت تخلفات در جاده های برون شهری استان موجب کاهش هشت کیلومتر در ساعت سرعت خودروها در جاده ها شد.
    سرهنگ پور قیصر افزود: این دوربین ها، نسل جدید دوربین های هوشمند است و می تواند سرعت متوسط و لحظه ای خودرو ها را محاسبه کند.
    رئیس پلیس راه استان اصفهان افزود: این دوربین ها قادرند سرعت مسافت طی شده خودرو را محاسبه کنند و اگر زمان طی شده کمتر از زمان استاندارد و مجاز باشد به عنوان تخلف برای راننده ثبت و از طریق پیامک به آنها اطلاع رسانی می شود.
    وی خاطرنشان کرد: با کاهش یافتن سرعت خودروها، شدت تصادفات و در نتیجه تعداد جرحی و فوتی های ناشی از تصادفات نیز کاهش می یابد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط